Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1399 ggr
monzun
0

Är detta en bra modell på innebur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta en bra modell på innebur?

Det är två våningar som kaninerna kommer ha fri tillgång till och understa våningen är till förvaring av diverse grejer.

Översta våningen kommer vara avdelad men med ett hål så dem kan ta sig in å ut i boet.

Funderade på att ha en sitthylla på mitten våningen. Vart är smartast att sätta den? Kan man ha den under rampen eller blir det knasigt?

Skall vara nät på alla dörrar förutom den till boet som kommer vara helt i trä.

Måste man ha spån i hela buren?

Fridaaaa
0

Ja jag du plats inne, så anser jag att man kan ha hur stor bur man vill och hur man vill Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

monzun
0

Man får väll ta sig plats.

Gillar inte plastburarna då jag tycker dem är för små. Så är det ju finare om buren kan matcha möblemanget.

Fridaaaa
0

#2 Det är inte alltid "man kan ta sig plats".
Men visst, håller med, platsburarna är fula men det finns stora såna med upp till 160 cm långa finns det :)¨

Och nej man måste inte ha spån i hela buren, man kan ha annat material i andra delen om man vill det, t.ex halm, torv eller liknande, beroende på vad man föredrar:)

monzun
0

#3 Jag gillar inte plastburarna eftersom jag tycker de blir så skräpigt.

Det jag mena var om man behöver ha någon form av strö i hela buren?

Till utekaninerna som jag hade, så hade jag inget strö på övreplan utan endast på bottenplan.

Fridaaaa
0

#4 Jag personligen hade haft det. Skönare för kaninen att gå på osv :) Men det är upp till var och en.

monzun
0

Funderade på om jag skall byta plats på våning 1 och 2 å sedan göra så att översta våningen går att ta av. Är det en bra/dålig idé???

Tanken var att det planet som är i mitten nu inte skall ha någon mellanvägg utan vara helt öppet. Men kanske bättre å göra som två burar som man kan öppna upp till en???

[bubblans]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag själv har en mjuk matta från ikea till mina kaniner Glad fungerar bra tycker jag. De gör sina behov i en kattlåda i burenGlad Man kan alltid tvätta mattan om de skulle ske att de gjorde sina behov på den eller smutsa ner den.

Lina R
0

Man behöver inte ha strö i hela botten, men ha gärna en kokosmatta eller liknande. Finns på Ikea och är helt ofarligt om dom gnager på. Jag vägrar ha spån inomhus, skräpigt och det börjar fort lukta. Hampaströ eller träpellets är det som funkat bäst för mig. Torv dammar brunt = fult och Toalätt stinker.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Kristall
0

Jag skulle inte ha strö i hela buren, skräpar bara ner, blir onödigt dyrt och kaninerna har svårare att hålla sig till lådan då (om man har det). Har mina i en inhägnad på golvet, de gör sina behov i lådan, betydligt fräschare och mer lättstädat :) Vill man göra det bekvämare för deras tassar är en mjuk matta eller ett par filtar perfekt.

Håller med Lina R, spån skulle jag inte ha inomhus (iofs undviker jag helst spån helt och hållet). Retande ångor, dammigt, skräpigt, börjar lukta direkt.. mitt "favoritströ" är dock Cat's Best Öko Plus, träbaserad kattsand, lite dyrare men räcker i evigheter. Dock klumpande, så bäst är att ha t.ex. en bit tidningspapper ovanpå som man byter ofta, om man tror det finns risk för att kaninen får i sig av sanden.

Ang buren, att tänka på är att trä börjar lukta mycket fortare än plast, så gör buren av vattenresistent virke alternativt lacka ordentligt. Man kan även klä botten + en bit av väggen i plastmatta/vaxduk, men då finns risken att kaninerna börjar gnaga på det.

Ett billigt, enkelt och av kaninerna uppskattat alternativt är annars, om inte frigående, en Hage på golvet :-) Fixar man lätt med kompostgaller, eller beställer hem en inhägnad från nätet om man vill ha något lite snyggare. Vaxduk i botten och inredning efter önskemål. Öppet, stort och bra :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Fridaaaa
0

#9 Då är definitivt inte mitt spån. Det dammar knappt alls (lite precis när man lägger i det), det luktar inte snabbt osv.

[Wera]
0

Jag skulle nog satt sitthyllan i översta delen (inte bodelen). Klart man inte måste ha spån i hela buren, det väljer man själv och så beror det väl på hur rumsren kaninen är. Kissar den bara i en hörna/ett av fackcken räcker det med spån just där sen kan man ha halm överallt istället, eller rivna tidningar eller också en matta.

CaptainBunchie
0

Spån är varken dyrt eller dammar ju. Vakuumförpackat spån ska inte damma och en stor bale spån kostar ca 50-100kr och är upp till ca 750L. :P

Jag har spån+halm inne (mest halmen då lilla bebisen är van vid det) och det skräpar inte eller något. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Fridaaaa
0

#12 Samma här :)

Bamse 08
0

#9 Alla spån dammar inte och så luktar inget ;)

Jag har alspån vilket är packat i en påse inte ihop packat men typ i en stor påse :)

Jag hade inte haft spån i hela buren :)

Utan jag hade haft halm på resten där inget spån liggger :)

Sen så kan man om man inte har halm lägg Hö :)

What doesn't kill you makes you stronger.

Clariiz
0

#12; Andvänder det jag med.
Både inne och ute och jag märker varken av lukt, damm eller att det blir skitigt.. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Kristall
0

Talade bara av egen erfarenhet, undviker kutterspån (var inte lövträdsspån jag syftade på) så gott jag kan, till alla djurarter, ute som inne. Jag själv har kontaktallergi mot barrträdsspån (kutterspån), det dammar, absorberingsförmågan är noll, ångorna svider i ens luftvägar så jag kan knappt föreställa mig hur det känns för djuren.. Men visst, alla är olika känsliga och alla reagerar inte på samma sätt.

Enda fördelen med kutterspån är att det är billigt, men jag lägger hellre lite mer pengar på ett strö som funkar bättre ur alla synpunkter och som djuren trivs med.

Har testat kutterspån från flera olika tillverkare, ingen skillnad, det är fortfarande samma material. Men huvudsaken är ju att man hittar något som funkar för en själv och ens egna djur, så om spån funkar för er så är det ju bra så :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

monzun
0

Jag har beställt två mattor från ikea som jag skall ha i buren så tänker jag ha hampa strö i toan. I boet blir de nog halm.

[bubblans]
0

#17 : Får man se vilka mattor det blev Skrattande ???  Låter jätte braGlad

monzun
0

#18 Vart rekomenderad kokosmatta från ikea så de vart två såna. =)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80047635

Har beställt lite mer saker därifrån som skall vara till kaninen. =)

Fridaaaa
0

#16 Var kutterspån jag menade. Jag har lite dammallergi men reagerar inte på kutterspån, köper sån i stora balar. Det luktarinte, bra uppsugningsförmåga och djuren trivs bra med det. Alltid haft det, aldrig haft problem :=)

Suskiv
0

Jag tycker kutterspån dammar och luktar. Skulle inte vilja ha det innomhus. Ute tycker jag det är ok för då luktar det inte lika mycket och utsprätt spån är inte lika irrterenade utahus som inomhus.

Inomhus hade jag nog valt alspån eller träpellets för att få bort lukten och dammet.

Den enda egentliga fördelen med kutterspån jämför med andra burströ är att det är billigt. jag betara 89 kr för en storbal vilket räcker i ca 3-4 månader för min kanin (byter rent ofta och har tjockt lager i buren).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#21 Märket kanske har betydelse? Då mitt varkens dammar (jo lite men det är inte alls farligt, knappt märkbart och det är precis när man lägger ner det i buren), och det luktar inte.

Suskiv
0

Ja det kanske gör skillnad, vi har stallspån från granngården och det dammar och luktar.

Sen är det ju så att efter ett tag så vänjer man sig vid lukten och känner inte den längre. Det är ju bla därför en del kan leve i ett hem med skitiga burar och kattlådor. De känner inte stanken.

Lina R
0

Allt spån dammar, men det är ett fint vitt damm som inte alltid syns. De som är känsliga märker det på direkten (jag börjar hosta, det kan svida i ögonen). Torv dammar också, men det är ett ofarligt damm och lätt att torka bort. Spåndamm är riktigt farligt för lungorna, även om det inte syns.

Men jag tycker att spån har två mycket större nackdelar:

1. Det är kasst på att motverka ammoniak. Det motverkar det inte alls. Det börjar lukta stall på direkten. Torv och hampaströ är otroligt mycket effektivare. På en av djurskyddskurserna jag gick så sa dom att om man känner ammoniaklukt så är värdena på gränsen till lagligt, om det börjar rinna i näsan är det definitivt över gränsen. Att använda torv eller hampa är alltså ett lätt sätt att hålla en bra stallmiljö utan att behöva städa flera gånger i veckan. Och städar man flera gånger i veckan så är det i princip luktfritt.

2. Jag avskyr att få spån på byxorna, under sockarna, i håret… Det liksom hakar sig fast och ser så otroligt fult ut. Hampaströet kan också skräpa, men det är lättare att borsta av sig och ser inte lika fult ut. Torv är det bästa man kan ha utomhus, det blir inte fult alls runt burarna om man krattar bort spillhö med jämna mellanrum. Torv är också bäst till trädgårdskomposten, tätt följt av hampan. Spån komposterar riktigt långsamt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

Att spån komposterar dåligt är en av anledningarna att många bönder inte vill ha gödsel med spån i. Halmgödsel och torvgödsel gillar de men inte spångödsel.