Hon grips av dödspanik nära buren
Hej,
Jag har för någon vecka sedan köpt en underbar, social liten lejonhuvad dvärgkaninhona som inte brukar vara stressad i vanliga fall. Hon är född runt 1 Maj. Hursomhelst gillar hon att kela och leka utanför buren men så fort jag ska sätta tillbaka henne i buren grips hon av ren panik och sparkas, rivs och snirklar runt så det blir nästintill omöjligt att hålla i henne. Jag har dock alltid kört med att jag inte släpper ner henne förrens hon lugnar ner sig, vilket resulterar i djupa, blödande rivsår på brösten. Jag försöker vara lugn och prata snällt med henne samtidigt som jag försiktigt släpper ner henne i buren men det funkar väldigt dåligt. Nu är min taktik att jag håller henne med ryggen mot buren så att hon inte kan se den, men alltid när hon släpps ned så skuttar hon in i huset och stampar hårt en gång, det har hänt att hon har stampat fler gånger, typ tre som högst. Jag vet inte vad det är för fel, vad ska jag göra för att vänja av henne med beteendet?
Hon kan ju få springa runt buren medan du ger henne godsaker om hon beter sig bra :) har du en sådan så hon kan hoppa in själv så försök locka in henne med godis och beröm mycket om hon är lugn och till slut borde hon förknippa buren med något bra :)
Men har du inte en sådan bur så får du nog kanske fortsätta hålla i henne tills hon lugnar sig fast du får rivsår, kanske ta på någon tjock jacka eller tröja så du inte blir lika riven? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hon har fått hoppa in i buren själv, vilket har funkat ett litet tag, men hon grips somsagt av panik så fort vi är näraburen och sitter ihopkurad i min famn med huvudet i min armhåla. När jag sätter ner henne på golvet och lockar med en morot så ligger hon bara och stryker öronen bakåt.
Men prova med att sätta ner henne inte för nära men ändå inte för långt bort från buren och lägg ut riktigt gott godis på en rad så hon får ta sig fram mot buren :)
Det kommer säkert inte gå direkt om hon nu hatar buren så mycket men träna mycket så borde du se resultat till slut! :)
Är hon inne eller ute kanin? :) Du kan ju testa att flytta buren, då hon verkar osäker i den nu!
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Verkar hon annars trivas i buren?
#3 Hon äter bara godsaker när man inte är i närheten. ;)
#4 Hon är innekanin. :)
5# Ja, hon verkar trivas väldigt bra när hon väl är i buren. :)
Så gör många kaniner, och det är bara för att de vill in i buren jättejättesnabbt. Det brukar dessutom lätt bli en vana att göra så så låt det inte gå för långt. Så det är bara att öva och öva precis som du gör nu, att aldrig släppa in henne i buren när hon river och sparkar. Hon ska inte hoppa in i buren från din famn utan bli nersläppt lugnt.
För mig underlättar det att jag håller min hand kupad framför kaninens huvud så den inte ser att jag närmar mig buren. Sen när jag står bredvid buren med öppen lucka så brukar jag ta bort handen men klia kaninens huvud ett tag och om den är lugn så släpper jag in den :) Är den inte lugn så kliar jag mer/lugnar ner den och håller fast den. Brukar lösa sig ganska fort :)
Ljustadalens kaningård
Det är nog dags att klippa klorna på den lilla damen för jag har fyra djupa rivsår på tio centimeter på bröstet. :P
#7 Ja, det är väl bara att stå ut tills hon lärt sig att det inte tjänar något till att kämpa sig loss.
Dödspanik skulle jag inte kalla det, snarare en ful ovana. Kaninen har brått in i buren och börjar fjanta på så där för att det ska gå fortare. Jag brukar gå därifrån och upprepa det tills kaninen lugnar sig. Det ska inte löna sig att klösa matte blodig, in i buren kommer man ändå.