<u>Ritningar - Kaninhinder</u>
Eftersom så många börjat bygga egna hinder och hoppa med sina kaniner, vilket jag tycker är superkul, tänkte jag att jag kunde lägga upp alla mina kaninhinder-ritningar jag har. Har en hel hög med papper jag ritat olika saker på, precis vid datorn. Nu har jag precis börjat fixa samma ritningar på datorn. Några har jag redan byggt, och andra har jag planer på att bygga. Kan lägga in bilder på alla mina färdiga hinder så fort jag hinner!
Ni andra får också väldigt gärna lägga in era ritningar. Men ett par saker ni kan tänka på är att .. :
- .. Hindret ska kunna rivas från båda hållen.
- .. Sidostycket ska vara något högre än högsta bommen.
- .. Skriva ut alla mått ordentligt :)
Sen får ni gärna (om ni bygger enligt någon ritning) lägga upp bilder på hur era hinder blev! Lite kul att se! ;)

Puttis ;D Håller på att fixa nästa ritning ;)

Jag tänker också göra en till Trampe ,. men det blir nog inte i närmaste framtid :\ .. fast man kan ju hoppa me andre saker , he upp en liten pinne mellan två stenar typ ;p Det är bara fantisien som stannar ens lust ;D
Jag gjorde rubriken understruken så att den synns bättre :) Om det är okej vill säga, annars tar jag bort det ;)
Jättebra tråd Matilda, Hoppas det kommer in fler ritningar :D
Twinnie, haru inga enkla ritningar som inte ingår massa böjda saker i, vi har inte såna sågar eller det virket.. :/

Tack Alexandra :)
#6 Jo, det har jag! Ett enkelt rätuppstående och en dubbel samt en trippel! Kan lägga in de ritningarna ikväll!
bra! Jag ska bygga dubbla ^^, om jag hittar ritningar förstås.. :D

#8 Okej! Jag kan fixa in de ritningar iväll då :)
vore superschysst, tack! :D
haru Xet? ^^ Funderar på att bygga det med… :P Men haru lite bilder som man får se eller äre top secret? :P
Jag vill också ha dubbel :) Längtar tills bilderna kommer in :)
Du är bra på att göra kort , fattar som så lätt va du menar Matilda ;D
kul med ritningar :) här ska jag kolla när jag ska bygga nya hinder :)
^^

1# shiit vilka fina hinder det måste vara. Jätte snygga ritningar.

Jätte bra ritningar :) Men jag tror aldrig jag skulle klarar av att bygga ett sådant hinder.

Guuud vad duktig du är på att göra hinder!:)
Snygga ritningar Matilda! Vill se bilder på hur de blev:D
#17, haru inge ordentlig ritning?

Tack :D Alla mina hinder står på landet, så jag fotar när jag åker dit! Ni som ska på Träffen i Sthlm får se dom på riktigt, tar nämligen med ett par hinder dit ;)
#20 Det är inte så lätt att göra en ritning på en dubbel. Men det är precis som med ett rätuppstående fast dubbel! Kan fota min dubbel sen, så är det lättare att se, kanske.

Jätte fina ritningar :D <3

Fina ritningar, lägger kanske in nått ikväll :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
ok, men någon som vet en hemsida med ritningar?

Vad vill du jag ska göra för ritning då? Vilka mått behöver du, etc.?

Jag vet en hemsida Där det finns finfina ritningar på allt: http://www.kjerstin.se/kaninsidan/
jätte bra ritningar :)
Jag ska bygga et hinder , typ som #16 ;D
Jätte fina ritningar :)

#30 SNYGGT!:D

Puttis :)
#32 tack :)
Jättefina mallar alla har fixat! :)
Tilda - Fota hinderna du har byggt (a) :)
Hälsningar Vemsan

Hade tänkt gå ut och fota ett hinder som jag byggt :)

#38 Ska ladda kameran bara ^^
#39 Gör det :)

#42, ungefär hur högt är det? Det ser inte så jättehögt ut :) DUKTIG! :O :D

HAh, det är bara 30 cm med jag gjorde de typ för ett halvår sen. Skrutten var inte så bra på hoppa då, så jag utgick efter de :)

vad fina hinder alla har!

Fina ritningar + hinder alla har gjort :D
#40: okej ;D
Hälsningar Vemsan

#26 Vilken otroligt fin sida du tipsade om. Bliv riktigt inspirerad av burarna och hindren!

Jag visst är den fin? Jag har byggt massor där ifrån

Jag visst är den fin? Jag har byggt massor där ifrån

en bild på ett hinder jag designat:P
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Vad fiina hinder. Jag gör typ bara rättuppstående.

Vill lägga in bild på mitt nya hinder. En Bro som jag precis byggt. Men sladden till kameran är borta. Måste hitta den :/

#58 vad duktigt:D
frågor till alla hinderbyggare! :o
Fästerna som man sätter fast själva bommen på, vad är det? och hur mycket kostar dom? Och vad gör ni bommarna av?

putt

Fästena kallas Märlor och finns att köpa på www.libraartic.com bland annat. De är böjda så att bommarna ligger stadigt men lätt rivs om kaninen kommer åt dem.
# 62 okej tack! :D
Putt

Håller på att bygga mina 2 första hinder! X) Det första blir nog färdigt Tisdagkväll och det andra Onsdagkväll kanske :) Vill att dom ska vara klara nuuuu :D

Man behöver inte använda märlor. Tycker själv att de är ganska svåra att använda, eftersom de som finns i våran affär är obockade. Så jag anväder numera en "krok" som jag bockar själv. Ska fixa in bild så fort som möjligt.
Rekommenderar att inte köpa märlor från Libra Artic då de förmodligen är mycket dyrare där än i någon affär.
#65 Fint guldigt hinder!:) Tyvärr är det farligt? att hoppa med, för bommen ska kunna trilla av från båda hållen. Och så såg det väldigt smalt ut (?) .
#68 Kommer nog inte att göra de heller :) Tyckte att dom va ganska dyra :P Vi skulle köpa ganska grova mälor och pappa sa att de inte va så dyrt när jag frågade :D

#68 De är dyrare eftersom de redan är bockade och anpassade för elrören som används till bommar.
#70 Okej! :)
#70 Smart :)

Girlie
#73 snyggt :D

har du fler på lager, matilda? :D

muren

*putt!* :D

*putt*
puttar:D

putt!

putt

#69 Som sakt så använder jag inte detta hinder längre. 
skulle vilja veta mått och sånt på ett hinder som liknar det som jag ringat in på bilden. egentligen hör det ju inte till ett längdhinder utan till ett vanligt hinder ifall ni inte visste. Har tänkte bygga ett sånt eller liknande iaf. så är det någon som vet passande mått? :)
hur långt mellan elrören det ska vara, vilken "vinkel" på halvcirkeln det ska vara osv.. :)
fina hinder / skissar någon som har nya :)
**Ja, holler på med ett, har tyvärr ingen ritning :(
**

Vad fina hinder alla har gjort!
Själv har jag inte börjat träna hopp med Mulle än, ska nog ta och göra det snart :)
Förresten, jag har sett att många skriver " putt " eller " puttis " Vad betyder det egentligen? Jag är rätt så ny här xP

Feliciaa: Man kan skriva putt, ifall man egentligen inte har något att säga, men att man vill putta upp den diskussionen, så att det kommer högre upp på senaste inlägg.. =) Förstog du? Är inte jättebra på att förklara ;) haha
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Att Man vill putta upp diskussionen? så att den hamnar högre upp? jag är lite seg ;S

Japp.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
HAR NGN HINDER SKISSER ?

Men vart stog den där förklaringen till putt? x_X
putt
fina hinder :)
Har nån skissen på X-et? Xo
Vill gärna ha ritningar på X-et, 2:an och 3:an :D
*putt
*putt* Twinnie, blev de några bilder eller? :)
http://elinalgotsson.blogg.se

#99 Fina! :D
putt
Ingen som har skiss på X-et? :o

P U T T :)

putt xp
jättefins hinderr, har försökt att bygga egna hinder men det går inge bra x'D
Matilda, skulle inte vi få se bilder för typ jättelänge sen? ;D:P

putt :)
Ni alla är ju jätteduktiga på att göra & skissa hinder x) Är imponerad :-) Ska själv med pappsen bygga hinder idag, man får väl hoppas att de blir lika fina som era :)
putt
puttar upp den här tråden :D
Jättefina hinder! :)

putt (:
vilka fina ritningar om hinder ni har?

Blev jättesugen på att bygga hinder nu ;) Inte för att jag behöver det men ska nog ut o bygga en mur elr något ;) Skicka gärna in fler ritningar ;)
kan ta kort sen på mitt nya hinder :)
Putt ^^

så fina alla hinder är, fattar inte hur alla kan göra så fina (A)
vilka fina hinder ni har?

Jag skulle vilja se bilderna på hindrena som du gjort Matilda.
putt
#42 Aw, en vit blåögd hermelin va ???
Vad fina hinder ni hade målat ;D
#17 Du kan också kalla det för Oxer ;).

Linraartic har fått ganska många nya hinder nu!:D
#126: De har så himla fina hinder, de är dock VÄLDIGT dyra. Tänkte köpa där, men nej. Köper hellre någon annanstans eller bygger själv. Plus att det här är en tråd för ritningar. :)
putt
Ehm.. vad heter den dära tjejen nu.
Någon kanske känner igen sig? En (vuxen) tjej har typ två ritnings sidor på sin hemsida. kom inte ihåg något mera.
dåligt beskrivning.
putt
va! vilken dåligt beskrivning????
putt :d

putt

Jätte fina hinder! :) Hur mkt brukar det kosta för er att bygga ett enkelt hinder själv?
#134 gratis ;D( ibland typ 25 spänn ^^)
tar saker från pappas firma

134, antingen gratis eller väldigt billigt.

putt :P

Putt, putt!
Putt kom igen fler ritningar! ^^, alla gör sjukt fina!

Gud vad finba! Jag håller på att göra en ritning i paint just nu ;'D (Har ej photoshop på denne dator)

Här en ritning jag har gjort, kanske inte så fin men det är minn första :)
putt
varför säger ni putt? när ni skriver

#146 Härlig fantasi på det hindret :D
putt

#147 Tack
Inte så duktig på att rita ritningar, och har ju ingen kanin, så det är ju lite svårt att veta exakta storlekar osv.

putt
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Ge mig ett P! Ge mig ett U! Ge mig ett T! Ge mig ett till T! Vad blir det!! : PUTT!!!
puttar upp tråden lite,
jag visar helst inte upp mina hinder, dom jag har byggt har jag byggt av den enkla anledningen att dom ska funka att hoppa lite hemma på :) alltså mest rättuppstående omålade, men har börjat på en halvtvåan som SKA bli fin om jag så slår halvt ihjäl mej på kuppen XD.
det här är det första hinder jag byggt (det står snett-dålig bild)
och här är ett annat jag bankade ihop lite snabbt (ingen bild)
http://www.youtube.com/watch?v=gSnnyib5D2I
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
detta är två av mina andra hinder (kombinerade)
bron som min (bästaste) morbror gjort, han vet inte så mkt om Kaninhoppning men det blev bra ändå :) lättrivet och tunna lätta bommar
glömde bild
här ser man ett till av mina hinder, det i mitten har jag inte visat tidigare, iaf ett av mina "Mästerverk"
har en mur också men den finns inte med på bild någonstans och så ska jag bygga en gulan också (eller rättare sagt - en trippel-gråan XD)
Är det någon som har ritning på x-et, femman, fyran, trean eller halvtvåan? :)
Jag byggde "X:et" för ett par år sedan, men gjorde det ur huvudet så jag har tyvärr ingen ritning. :| Men jag lägger in en bild på det iaf. :)
Jag har bommar så att man kan maxa hindret på alla håll, men de användes inte just då. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
gud vilka fina hinder :)
okej<1 vilka fina hinder ni har++?

Lite länge sen ni skrev allt typ x) men En jäte bra sida som har jätte fina hinder heter: http://lillasallys.se/kaninsidan/start.htm
jag bygde ett hinder igår,vart jätte nöjd ;)

snygga :)
Det hindret som heter Lilla grön på den hemsidan har jag byggt för ett par år sedan. :P Det är Jättebra. ^^
//Emma

#164, Tackar, men det heter grundhinder där jag byggde det från
#165 Va?
//Emma

#166 på hemsidan som jag hittade ritningarna på,där hette hindret Grundhinder

#166 på hemsidan som jag hittade ritningarna på,där hette hindret Grundhinder

Vad många fina hinder ni har gjort. Nu vet jag vad ska ska göra på min semester (förutom när jag är på bröllopsresa).

Fina hinder alla! :D
Imon börjar jag träslöjden i skolan ;) så har nu fått en massaideer till hur mina hinder ksa se ut ! :D

Superfina kaninhinder! :D
Så fort jag har gjort lite saker i träslöjden så
ska jag sätta igång med ett hinder ller fler ^^
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

putt :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

putt xD
putt
Putt!
Med vänlig hälsning,
Jenny
Vart brukar ni köpa brädor ? :D

typ bygg max,men nu andvänder jag brädor från min gammla säng xD

putt

Ett sådant hinder har jag;) 3an är ganska stor.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#184 haha okej :)

Har fullt med slarv hinder hemma jag kan fota sedan fast nu är dom så grisiga och slitna ska målas om :)
Finfina hinder! Ska ta och bygga ett par stycken till mina niner :)
Aut viam inveniam aut faciam
gud vad fina hinder :o
vad använder ni som bommar?
♥

Köper alla mälor på libraartic?
Elle böjer ni till egna? Köper i annan affär?
#195 min morfar böjer till mej:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#85 Har du frågat om lov att ta bilden? Jag vet vems bilden är och vem som är på bilden och jag gillar inte att man tar bilder och lägger ut hur som helst utan att fråga. Även om det inte var något dumt sytfe med den eller så. Men då kanske du kan tänka på det till nästa gång

Alla säger att X:et är väldigt lätt att göra och så men om någon har en ritning skulle jag väldigt gärna vela ha den om det är möjligt :)
193 + 194# Gud vad duktig din kanin är som inte springer under! :O

är det typ dino på bilden? Det liknar han iaf ;D
Har ni ritningar på wet,gulan,fyran,wolmen
Putt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sjuuukt fina hinder alla här har gjort! :D
Jag håller själv på att bygga ett lite enklare hinder och undrar vad ni använder som pinnar? Jag har köpt ett par hinder där det ingår pinnar men eftersom jag behöver fler och inte vet om man kan köpa löst så undrar jag vad ni använder. :P
Tacksam för svar!! :) <3
// Rosetta :)<3
Först och främst, gryymt fina hinder här ! Har själv byggt två, vilket jag blev ganska nöjd över
Men sen undrar jjag, hur gör man muren ? Har man vanliga plank eller något, för det ser ganska tajt ut där och jag skulle inte tro det satt fast i hindret, eller ?
vad snygga hinder ni har gjordt ,Jag har gjort ett hinder för läge sendan den inte färdig ska ha fler märlor till hinder
#212 vet hur man gör ett mur mag gör av klosar man gör som ett hinder stöd av med mindre bitar 
#231 jahaa, men då fattar jag
Och så har jagbara en fråga till (a)
Kan man ha två spikar istället för märlor på hindret, som #190 visar ?
Tacksam för alla svar 
#211 Det finns vp-rör (elrör kan det också heta) på Biltema. Tror att det ska finnas i två olika storlekar också.. :)
#190 Spikar man in märlan tillräckligt mycket in i träet ramlar den inte ut.
man kan ha andra märlor vandliga märla ta två märla brevid på snett
Man ska inte ha spikar på hinder kaninen kan skada sig på
man kan köpa märlor från libra arica det gå beställa
jag har ingen bild att visa nu
PUUUUTT!
Alltså när jag spikar in mina märlor blir de väldigt snea åt ena hållet.
Vad kan man göra åt det?
// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy
#218 Så brukar mina också bli ibland!Men det är bara för att ena "pinnen"(som sticker ut lixom)brukar vara längre än den andra;) Man får lixom spika lite snett när det blir såXD
#218 Man kan förborra eller förspika, dvs spika hål där märlan ska in och dra ut spiken igen. Prydligare med borrmaskin men alla har ju inte en sån :).
Jag har miljaarders ritningar som inte är inskannade, jag hade ju en liten verksamhet där ett tag… Ska se om jag kan hitta bild på mitt längdhinder åtminstone, det är i användning av ACKAFKH.
Jo här: "Glödande Kol"
http://skiesabove.jalbum.net/ACKAFKH/2008-04-13%20Yttertavle/slides/glodandkol_langd.html
Sen hade vi ett hinderbyggarläger, här är några fina från medlemmarna (ni ser säkert vilka som är hemmabyggen, vilka som är Libra och vilka som är Bäcks).
http://skiesabove.jalbum.net/ACKAFKH/2008-06-1415/index.html
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Vad fina hinder :D
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#223 Tack ska kanske göra hinder själv!!1!!!
Putt :3
En fråga.. När ska man börja träna kaninen? Min kanin som jag hade tänkt att hoppa lite med är ungefär 3mån!
#226 Man kan träna dom att gå i sele vid ca 3månader, sedan vid fyra månader kan man börja hoppträna lite :)
#227, hon går utmärkt i sele, hon tänker knappt att den är på… Men jag har övat lite med henne i hagen och hon börjar fatta :) Lång tid kvar, men det är en bra början!
Kanske dags att göra en ny tråd ?
Denna är ganska seg :)
Putt! Putt! Putt! Putt! Putt! Putt! Putt! Putt! Putt! Putt!!!
Jag har oxå kaninhinder jag kan lägga upp bilder på senare ;)
Kan någon göra en ny tråd? Denna är jätteseeeg!