Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 380 ggr
pernixxon
0

En kaninhona som hugger

Vi har en kaninhona som är född i februari och hon har alltid varit snäll och låtit barnen klappa henne och bära henne, men vi har varit på semester och hon har bott i sin "åka bort bur". Igår när dottern skulle ge henne mat så hugg hon emot henne och morrade, men sen när vi skulle ta ute henne så gick det bra. Idag samma sak fast det var jag som skulle ge henne en morot så morrade hon och högg emot mig.

hur kan jag få bort detta beteende, för barnens skull så att hon inte biter dem så att de blir rädda?

Kristall
0

Kaniner, speciellt honor, kan bli väldigt måna om sina revir när de når könsmognad. Finns inte så mycket att göra åt det, annat än att vara extra lugn, bestämd och så lite hotfull som möjligt. Att bara låta barnen hantera henne utanför buren är nog smartast, för även om det är väldigt sällan en kanin faktiskt biter i sådana situationer kan ju barnen bli rädda/rycka undan handen, och då känner kaninen av osäkerheten och problemet förvärras.

Det brukar lugna ner sig när kaninen blir äldre och de värsta hormonerna har lagt sig. Om problemet kvarstår kan dock kastrering vara lösningen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Marabou_Lover
0

håller med 1:an;)