Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 3152 ggr
Moalinn
0

Drar i flaskan och biter på galler

Hej!

Nu börjar jag få lite panik på min lilla kanin här.

1. Han drar i flaskan, alltså det röret som vattnet kommer ur, han drar i den och ibland så mycket att den lossnar. Ett otroligt irriterande ljud kan jag säga, har satt fast den med ett extra snöre men det låter nästan lika mycket ändå.

2. Han biter på gallret, vilket också är otroligt irriterande och knappast bra för hans tänder.

frågan är då, varför? Vad finns det för mening med att dra i flaskan och varför gnager han på gallret? Jag tror att han är uttråkad men vet inte vad jag ska göra för att få honom att inte vara uttråkad. Han får massor med hö men ändå biter han på gallret. Vet ni någonting? Har ni haft/har ni liknande problem?
För jag får seriöst panik på honom, jag kan vakna mitt i natten för att han drar i flaskan eller biter på gallret. Hör även en massa duns och brak ibland, ja.. då har han användt huset som en såndär "musrullsak", haha, vet inte hur jag ska förklara men en sån dom springer i och det rullar. Aja, så han håller på med huset sådär fram och tillbaka så han måste vara otroligt uttråkad!

Vad finns det att göra för kaniner som är uttråkade? Leksaker och annat? har lagt in en boll men den är inte så intressant..

tacksam för svar för detta går inte längre. :p

(visste inte vilken grupp jag skulle lägga i.. )

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Kassy
0

tips? kan vara att sätta in grenar (spec lövgrenar brukar mina gilla) och ev tunnlar, stockar mm beroende på vad som finns plats. Hur stor är buren?

Bra aktivering kan ju vara att ha kaninen i rasthage/sele varje dag Flört

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

tokmaja78
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja håller med ovanstående…

har du för lite o gnaga på i buren..?? En kanins tänder växer ju  ca en cm i veckan om jag inte minns fel, så dom måste gnagas ner annars blir de skadligt för kaninen. Ha regelbundet kvistar som han får gnaga på Mina älskar lönn både bladen och grenarna! :-) Lycka till!!

Zvintos
0

Gällande flaskan så kan det dels vara att han är rastlös, men det kan även vara så att han tycker att det går för långsamt att få i sig vattnet.
2 av mina kaniner har ryckt i flaskan ordentligt, men slutat helt med det när de fick varsina vattenautomater där de får i sig mer vatten åt gången.

Fridaaaa
0

Några av mina kaniner drar med i flaskan när dem dricker men det är för att dem vill ha i sig vattnet snabbt :)

Men mycket aktivering kanske hjälper, eller att ha vattenskål istället?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
0

Grenar har jag inne, eller ja, en gren från äppelträd som han älskar. Kanske borde lägga in en lönn igen! :)
Vet inte riktigt hur stor den är, men den är inte jättestor då han får gå ut några gånger om dagen och springa av sig och äta gräs. Kanske kan köpa lite saker som han kan ha ute också :)

lönn blad får han då och då, som jag sa ovan så har han en gren inne men får lägga in en lönn och se vad han säger.

Ja, hur stor är en sån sak? :p

Han valde bort vattenskålen när jag satte i flaskan, när han kom hit så drack han bara ur skål eftersom att han inte hade lärt sig flaska men jag hade satt in en flaska ändå så han kunde ta den om han ville. Efter några dagar så tog han den istället för skålen så det borde ju vara roligare än att dricka ur skål.

Medarbetare på Djurfoto

Zvintos
0

#5: Ungefär som en vanlig stor vattenflaska, men bredare. Glad

Fridaaaa
0

#5 Men ha enbart vattenskål? Går ju det med. Om han nu var van vid det ifrån början så kanske han trivs bäst med det? Skrattande

Moalinn
0

okej, kanske något man kan skaffa till honom :)

Sen kollade jag även på leksakerna där, något du har? Funderar på en sån tunnel och "lekmattan". Sen kom jag på att jag har en sån boll där det kommer godis ur hemma hos pappa som vi köpte till katterna, den kan jag ju ha till honom när han är ute eller hoppar runt i sängen! :)

bara det att han tog ju flaskan före skålen, vattenskålen stod kvar i buren ett bra tag innan jag tog bort den men han använde ändå vattenflaskan så vet inte om det är det som är problemet :o Kan ju sätta in en skål och se om han tar den före flaskan :)

Medarbetare på Djurfoto

Kristall
0

En kanin som stängs in i en bur blir lätt rastlös och utvecklar därför stereotypa beteendestörningar, som gallerbitande. Mer utrymme (gärna frigående i ett rum eller något så han inte känner sig instängd) och uppmärksamhet löser oftast problemen, om det inte hunnit så långt att det blivit en ovana, då är det bara att plocka bort allt vad galler heter så man inte riskerar bettfel och allt annat som gallerbitande medför sig.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Moalinn
0

Att ha honom lös är väldigt svårt just nu, men jag kommer göra ett försök med att ha honom lös, annars så hoppar han runt ute någon timme varje dag och några timmar i min säng (den är stor,) så ja. Vet inte vad jag ska göra, för rumsren är han inte heller men det fixar sig väl. Tanken med det hela är att han ska kunna hoppa ut och in i sin bur men jag har inte kommit så långt ännu för måste ta bort kablar och fixa en massa innan det fungerar riktigt.

Måste köpa en bro av något slag, någon som vet var det kan finnas? För annars kommer han inte ut ur buren, kommer kommer han väl men han är lite lat och något för liten tror jag så han hoppar inte ut så behöver något han kan klättra på för att kunna komma ut! :)

Medarbetare på Djurfoto

Wilmuut
0

Du kan ju gå ut med kaninen i sele/rasthage så han får skutta:)

Du kanske vill prova Kaninhoppning? :D

Moalinn
0

som jag sagt, han är ute ca 1 timme varje dag pga att jag inte har någon riktig Hage just nu.

Jag testar honom lite, han tar i grenen och kastar bort den och sen hoppar han vidare. Har inga hinder ännu så använder lite grenar, men han verkar inte jätteintresserad av det just nu men jag ska bygga ett hinder när jag är hos pappa nästa gång så får jag se vad han säger om det :)

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
0

#11 Kaninungar ska man inte gå med i sele, inte före 3 månaders ålder :)
Nu vet jag inte riktigt hur gammal TS kanin är?

Moalinn
0

han är 3 månader på fredag! :)

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
0

#14 Okej! Ja då kan du ju börja gå ut med honom i sele, så han får springa av sig Glad

Moalinn
0

har redan börjat lite smått, han tycker det är skitkul att springa runt :p

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
0

#16 Som min Smilla, hon är snart 4 månader gammal, sele är jätteskoj tycker hon Skrattande

Wilmuut
0

#13 OJ trodde deet var en vuxxen kanin! :) XD

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ah, typ så. Fast det är värre att sätta på den men när den väl är på så är det fullt ös :p

nja, han är bara 3 månader :)

Köpte lite "leksaker" till honom idag. En tunnel, någon träfigur man stoppar in mat i små hål och så hämtade jag bollen till honom! Han fattar inte hur den fungerar än men det kommer väl. Kommer placera om i buren imorgon så jag får plats med allt även om jag inte tror att tunneln behöver vara inne i buren, vad tror ni? Han hoppar ju runt in i den just nu men det blir så trångt. Kommer även köpa en såndär vattensak som #3 sa. Sen blir det att köpa lite saker som han kan ha ute och leka med. Ska som sagt börja hoppa lite med honom, ska skaffa någon slags ring som han kan leka med osv. så tror inte han kommer dö av uttråkning. Har fixat hagen idag också så då kan jag släppa honom där några timmar så han får springa av sig en massa! efter helgen ska jag även fixa här inne så han får skutta runt.

Tack för alla tips?, det har verkligen behövts! Skrattande

Medarbetare på Djurfoto