Mat?
Jag hör så mycket olika saker ang. vad man ska ge sin kanin för mat (utöver hö). Vad ger ni era kaniner att äta? Varför just de och hur mycket per dag? En giva eller fler? Morgon eller kväll?
Jag ska blanda till en egen blandning till min ninis och vänja över henne till efter maten jag fick med från förra ägarna, vad bör jag ha i? (Har en dvärgvädur/engelsk scheck korsnings hona på 11 veckor) Hos förra ägarna fick hon 1½ msk per dag, är det lagom mycket mat?
Pellets ska så klart vara med i blandningen. Sen sa de i foderaffären att man skulle blanda pelletsen med havre och ärflingor. De brukade tydligen ha 1 del pellets, 2 delar havre och ½ del ärtflingor till sina egna kaniner om jag minns rätt. Hur låter de?
Har även funderingar på det här med saltsten. Ska man ha det eller ej?
Hoppas ni har några bra svar på mina frågor :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ger mina kaniner Rabbit Royal, tycker att de fodret är bra, ungdjuren får ca 1 dl om dagen (kväll) och de vuxan får ½dl - 1 dl , beroende på ras.
Jag rekomenderar Rabbit roayl åt dig med :) Något dyrt, men det är det faktiskt värt, alla skålar är tomma när jag ska ut och ge de hö nästa morgon :)
Lycka till med din nin!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Saltsten är enligt mig bra att ha, även om dom kanske inte använder dom så mycket kostar det ju liksom "inga pengar", en lös saltsten kostar liksom kanske 5kr. Då är det ju bättre att ha än att inte ha :P
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag ger mina 1-3 msk pellets om dagen nu på sommaren.
Havre är det ju väldigt mycket fett i, så skulle nog ta ytterst lite, om man nu skulle ha det, alt. inget på sommaren. Ärtflingor vet jag ej, men tror nog att det är väldigt mycket fett i det också.
Rekomenderar ej att ha saltsten, kaninerna får den mängd salt de behöver från pelletsen. :) Saltsten + pellets ökar risken för njursjukdomar.
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
#2 Faktiskt så ska de inte ha det :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det beror väl på pellets osv? Nejmen jag vet inte :P
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#2; Saltsen ska kaniner inte ha. Då de kan få överskott av salt som kan göra att de får njursten. Som kan vara farligt.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Japp som de andra säger så ska man inte ha saltsten, möjligtvis till digivande honor och till de som inte får pellets:)
What doesn't kill you makes you stronger.
Mina kaniner får:
Basföda: Hö eller färskskördat gräs och örter, fri tillgång
Kraftfoder: En blandning som innehåller 60 olika ängsväxter, många olika blomblad (ex ringblomma och solros), många olika örter (ex mynta och persilja), torkad morot, torkad palsternacka, torkad rödbeta, videbarksflisor samt rybskaka (lokalt odlad släkting till raps). Värdena är ca 12% råprotein, 2% fett, 25% fiber och kostnaden är ungefär 250kr/25kg inklusive frakten.
Annat: På vintern alltid en bit frukt eller grönsak när det inte finns färskt grönt att tillgå längre.
Mina åsikter om foder: Spannmål är inte kanin-mat. Melass är inte kanin-mat. Miljöbovs-soya och/eller palmkaka är inget jag vill stoppa i varken mig själv eller kaninerna. Alla pellets som säljs i Sverige går därmed fetbort. Ta en titt på ingredienserna i pelletspåsen och fundera över om kaninen verkligen borde äta det… i jämförelse med vad en kanin äter i naturen. De foder som säljs i Sverige innehåller aldrig enbart svenska (eller ens europeiska) ingredienser, så jag importerar ekologiskt foder odlat och producerat i Tyskland med gott samvete.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Rabbit Royal utblandat med någon "ren" pelletssort skulle jag rekomendera :)
Havre är inte så bra att ge, absolut inte i så stora mängder iallafall. Jag ger mina ibland, de som behöver gå upp i vikt/tränar och gör av med mycket energi :P
Tack så mycket för alla svar! Tror att det iaf gjort mig lite klokare :)
Tänker nog utgå ifrån den lösviktspelletsen jag köpte i foderaffären och blanda i lite havre och lite ärtflingor men se till att det är nästan bara pellets. Hon är ju trots allt liten och växer. Ja, så får det bli till att börja med :) Hur mycket bör en 11 veckors kaninunge väga föresten?
Såg att flera rekomenderade Rabbit Royal, de kan man väll köpa i de flesta mataffärer?
Föresten, kan kaniner äta vattenmelon?
#10 Beror på vad det är för ras, hur många dem var i kullen osv ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köp inte okända löspellets… Köp hellre Cuni Complete eller Cuni Pro, de är bland de bästa som finns i butik i Sverige. Via Gnagarbodens webshop kan du beställa örter och torkade grönsaker att blanda i fodret. Eller köp Rabbit Royal som är en färdig musli. Havre och ärtor är möjligtvis bra till mkt magra kaniner.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#10 Ang vart man kan köpa Rabbit Royal tror jag inte att man kan köpa de i mataffärer. Jag hittade iaf inga, men finns säkert ^^ Jag beställde mitt från gnagarboden.se :)
Ja, de kan äta vattenmelon! Supergott!
// Anka
# 11, hon är korning dvärgvädur och engelsk scheck. De va 5 eller 6 syskon men mamman bet ihjäl alla utom min ninis som de hann rädda och separera från mamman. Alltså är hon uppfödd utan mamman (de höll fast mamman så hon kunde dia och tog sedan ut henne till en egen bur igen). Kan lägga in en bild så du ser hur hon ser ut just nu :) Bilden är tagen igår när hon var ute i hagen och busade.
# 12, Okey, det ska jag tänka på till nästa gång. Hon får äta de jag har köpt nu (eftersom det är köpt i en foder butik för kaniner tror jag att det är okey) och till nästa gång jag ska köpa kan jag välja något annat att byta till :) Tack för tipset!
# 13, Toppen, då ska lilla Scruffe få smaka vattenmelon nästa gång det blir så här fasligt varmt :) Känns som ett bra sätt at få i dem vätska :)
#14, ja det är ett annat sätt att få i de vatten :) Även gurka är bra då det står till mestadels bara utav vatten ^^
// Anka
#8 ditt kraftfoder verkar ju vara nått rikigt bra. Vart köper man det och vad heter det?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#16 Blandar själv av Pre Alpin Wiesenflakes och PA Fetura beställt via stroeh.de, resten utom rybsen är från futterkonzept.de. Rybsen är från en lokal bonde :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se