Kanin som fäller hår på ryggen
hej jag har en kanin som alltid har vart en sådan som fäller ganska mycket. Men dom senaste dagarna så har han fällt väldigt mycket på just en och samma ställe, och det e på ryggen. Han är vit med svarta fläckar, och där det ska vara en svart fläck har nu blivit lite ljus grå eftersom den översta pälsen har försvunnit! Är det något som jag kan göra? Snälla hjälp mig!
Finns ingenting man kan göra :(
What doesn't kill you makes you stronger.
är det mjäll där han tappat hår?
Ja det kanske det är, för det finns lite vita små smulor! Och pälsen faller inte fint och slätt när man drar igenom pälsen mot motsatt håll! Det käns lite flottigt. Borde jag kanske skölja honom i vatten?
#3 då har kaninen fått mjällkvalster, ring till en vetrinär och boka en tid så får du medicin :)
Är det så allvarligt!? Går det inte bara att skölja honom? :)
Det är inte farligt eller så men det kommer inte försvinna (kommer bli värre) och visst kan kan skölja bort det men det kommer komma tillbaka och om du har andra kaniner så smitar det.
#5 , det är inte farligt , medicinen är precis det som #6 säger , det tar bort mjällkvalstret & om du inte köper medinin till han så kanske det sprider sej
Att kaninen mjällar när den fäller innebär inte automatiskt att det är mjällkvalster. 
Lite små mjällprickar är fullt normalt vid fällning.
Om det däremot blir som "kakor" är det troligen mjällkvalster.
Djurkliniken Roslagstull skriver bland annat såhär om just mjällkvalster:
"Det första symptom som brukar ses är att kaninen tappar päls i nacken. Håravfallet kan fortsätta bakåt över ryggen ner till ovanför svansen. I dessa områden finns oftast stora vita mjällsjok. Pälsen lossnar lätt och ofta sitter mycket mjäll fast på hårtussen som lossnar."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej tack så jätte mycket