Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1555 ggr
torpetskaniner
0

Päckla söker snygg hona!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle jättegärna vilja ta en kull efter min älskade lilla kille. Helst en "hoppkull", men en kelkull vore inte helt fel det heller :)

Verkar inte finnas så mycket chanser till att någon kaninhoppare skulle vilja avla med honom. Krävs ju att de är elit och sånt nu för tiden, verkar det som. Han har stooor kapacitet, vi tävlar dock inte så "ofta" och vi har börjat tävla seriöst först nu!

Här kommer lite krav på honan:

- Honan får inte komma från Bromma Zoo
- Helst japantecknad, men spelar egentligen ingen roll vilken färg
- Inga defekter, bettfel, agressivt beteende o.s.v
- Du som innehar honan ska vara seriös - Helst dvärgvädur eller liknande, ingen allt för olik ras

Jag bor i Stockholm, kan åka som längst till Uppsala, Nynäshamn o.s.v. Har tyvärr ingen bil och inga pengar till några längre tågsträckor :(

Här är lite info om Päcklan.

Fullständigt namn: Edward Cullen
Ras: Dvärgvädurskorsning (liten kille)
Färg: Svart/gul japantecknad
Ålder: ca 3 år
Obesläktad från Bromma Zoo

Klassad i SKHRF + personliga rekord (kaninhoppning)

Rak: Medelsvår (tog nästan pinne igår på första starten, aldrig sett msv-hinder förut)
Krok: Lätt, 2 pinnar. Kommer klassa upp sig väldigt snart antagligen
Höjd: Aldrig tränat
Längd: Inte startat, dock har han hoppat 2.20 m hemma 

Vore superkul om någon vill avla med honom :) 

Bild och video från hans msv-debut.

torpetskaniner
0

puttar (:

natha-mjau
0

synd att du bodde en bit bort, skulle kunna låna ut min hona, japanteckna holländare dock.

torpetskaniner
0

Jo det var synd /: Vart bor du?

natha-mjau
0
torpetskaniner
0

Okej :(

Asplyckans kaniner
0

gud så fin han är :3

tyvärr så har jag inte nån hona till Avel , dessutom bor jag i skåne & det är nog ganska långt c:

torpetskaniner
0

Tackar så mycket, kan bara hålla med ^^

Ah, vad synd! :C

[myran96]
0

Jag har en hona som du kan få köpa om du är intresserad, hon väger ungefär 3 kg som vuxen. Men hon är just nu 10 veckor så det dröjer ett tag innan du kan avla på henne. Men det är en utmärkt ras att hoppa med!

http://myskaniner.weebly.com

torpetskaniner
0

Nej, söker ingen hona att köpa. Utan någon som vill ta en kull hemma hos sig själv!

[myran96]
0

okej :)

torpetskaniner
0

Japp ;D Men han kanske får en kull nästa vår iallafall (:

[Wera]
0

Varför får den inte komma från Bromma zoo av alla djuraffärer? Är hanen där ifrån?

torpetskaniner
0

Ja det är han, så vill inte riskera att det blir inavel eftersom bromma zoo tar in kaniner från samma uppfödare.

dermot
0

Då har du ingen härstam på hanen? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[_annaH]
0

Om du inte vet hur föräldrarna är så kanske det är dumt o avla på honom då han kan bära på bettfel som kan föras vidare på avkommorna..

torpetskaniner
0

#14 Nej, ingen härstam :)

#15 Jag tror inte att chansen är så stor då uppfödaren inte avlar på djur med defekter. Skulle väldigt gärna vilja ha reda på uppfödaren, men de är så hemliga med det..

Dessutom är det många som avlar på djur utan härstam, särskilt i hoppvärlden. Så kallade "obesläktade" hanar/honor.

[Luppa]
0

#16 "Uppfödaren" heter förmodligen Imazoo, därför de är så hemliga med det. ;)

torpetskaniner
0

Vad är det, förutom en grossistkedja? Uppfödaren heter "PP", enda ledtråden jag fått.

[Luppa]
0

#18 De är även grossister på smådjur. Massuppfödning, skickar ungarna kors och tvärs över landet och alldeles för tidigt.
PP kan ju vara vad som helst. "Pålssons Päls", "Per Persson", eller helt enkelt påhittat.
Jag skulle inte avla på en kanin som jag inte känner till bakgrunden på, OM den inte har något väldigt unikt att tillföra.
Tror inte att det är så många som vill låna ut sin hona i den läget heller. Möjligen ett barn med en annan zookanin, som parar med vad som helst bara för att kaninungar är gulliga.

Jag menar inte att vara elak, säger bara vad jag tycker. Tungan ute

torpetskaniner
0

Okej, men jag tror inte Päcklan kommer från dem. Han kommer från en uppfödare som, vad jag förstått, bara levererar till Bromma. Dock kommer de väldigt tidigt, men annars får dem inte iväg alla.

Päcklan är väldigt unik, därför vill jag ta en seriös kull på honom. Det finns en annan känd kanin som kommer från Bromma, Sheldon. Han har fått väldigt mycket kullar (hoppkullar)

Jag tror inte det är påhittat eftersom det stod i deras kaninlogg. (där de skriver när kaninerna är födda och leveransdatum o.s.v)

Har faktiskt hittat en hona, så det blir en kull nästa vår ;) En hoppkull t.o.m. Det är kaninhoppare som vill låna honom när han klassat upp sig lite dessutom, tänkte bara se här om någon ville para innan dess.

Jag skulle aldrig låna ut honom till en så oseriös Avel.

Många dömer verkligen mig och mina kaniner bara för att de kommer från zoo-affärer, eller så har jag fel ras att hoppa med. Så jävla synd. Folk tycker att jag är dum i huvudet som köper från Bromma verkar det som..

[Airo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Lejonhuvad Dvärgvädurs hona som är Gul/Svart Japanbrokad om det skulle vara av intresse ?

Hon är 2 år gammal och har haft kull tidigare (förra året) . Hon är född den 28 juni 2009 .

Hon är mycket fin , bär inte på bettfel och har fint temperament . Finns i Ljung/Herrljunga , Västra Götalands län . Men transport till Stockholm brukar inte vara några problem från Göteborg . Glad

Vid intresse , mejla VictoriaHedelin_@hotmail.se eller ring 0761 85 59 53 .

www.ljungskaniner.tk

Clariiz
0

Hade du bott lite närmare så hade jag vart intresserad :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

torpetskaniner
0

# 21 Jag mailar dig om lite mer info och sånt!

#22 Vad synd! :( Att jag inte bodde i närheten av dig alltså.

torpetskaniner
0

#21 Jag kollade din hemsida och såg att din hona var tillsalu. Jag är INTE intresserad av att köpa en hona och ta kull på, utan om någon vill låna Päcklan till en kull hemma hos sig :)

Clariiz
0

#23; Så långt är det inte egentligen, bor i Eskilstuna. Men har man inget körkort så är det en bit ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

torpetskaniner
0

Jo, det är det ju :/ Du skulle inte kunna ta dig till Uppsala eller nåt sånt? :)

[Airo]
0

#24 Jaha , så dum är jag .. Flört

Clariiz
0

#26; Jag och en kompis tänkte ta tåget till sthlm för att gå på gröna lund.. Men det blir ju svårt att släpa runt på en kanin då.
Men min tanke är då om vi kan träffas på morgonen/fm när vi kommer, så kanske honan kan vara hos dig över dagen för PARNING och sedan möts vi igen (em/kväll) och jag tar med henne hem? :)
Hon är renrasig dvv, viltgrå. Tanken är att det ska bli en hoppkull, men såklart även till kel.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

torpetskaniner
0

#28 Det skulle funka! Finns nog någon kompostgallerhage jag kan ta upp i lägenheten och ha tidningar på golvet :)

Hur är hon klassad?

Clariiz
0

Pratade med en av mina vänner idag och hon har en hane i svår och elit. Han är ju närmare också så det lutar nog åt att jag tar honom istället..
Fast är inte helt säker ännu, skulle vi lyckas få ihop det med tider och tåg så är jag fortfarande intresserad :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

torpetskaniner
0

Okey..
Okej, då får vi väl se :) När ska ni till stockholm? Jag bor dessutom hyffsat nära t-centralen/gröna lund dit tågen kommer, så dit kan jag ta mig utan problem.

Clariiz
0

När vi ska dit vet jag inte alls :P När vädret blir bra..
Har tyvärr inte planerat mer en så.. :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

torpetskaniner
0

Okey :/ Men du kan alltid maila/smsa mig om/när det blir aktuellt. :) Kan skicka nr och mail i PM!

Clariiz
0

Toppen! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com