Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 799 ggr
flikkan
0

Sjuk kanin - hjälp.

Hej! Nu var det ett bra tag sedan jag var aktiv här inne.
Jag har en dvärgvädur på ca 3 år, en hane som nu tycks ha blivit sjuk.
Pälsen på honom ser inte "frisk" ut och på senaste tiden har jag sett att han tappat päls på magen. Han putsar sej som vanligt men jag har dock märkt på sista tiden att om nätterna har där kommit in en del så kallade mördarsniglar i buren. Och jag tänkte att det kanske kan ha något med hans päls att göra?
Jag ska idag flytta honom till en innebur tänkte jag. Han har även fått rinnande ögon och vi har pratat om de senaste dagarna att vi borde ta honom till en veterinär så fort som möjligt för han ser inte frisk ut. Han är pigg och glad som vanligt, äter och dricker ordentligt. Så jag undrar om jag skulle kunna få lite råd om hur jag ska göra det så bra som möjligt för honom.
Jag har läst lite om sjukdommar och symtom men har inte riktigt hittat något som helt stämmer in.
Jag läste någonstans att det kan vara så att han blir så uttråkad i sin bur så att han putsar sej så mycket att pälsen ramlar av. Därför har jag försökt ha honom ute i hagen lite oftare om dagen så att han får leka av sej. Men jag tror att det har något med sniglarna att göra. Så har ni några råd eller förslag på vad som kan göra att han ser ut såhär?

Väldigt tacksam för svar.
Maja.

Sweet Teddy
0

Tycker du han ser sjuk ut, tycker jag du ska ringa vetten.
Ett samtal kostar ju inte så mycket. :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥