Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1047 ggr
Fridaaaa
0

Hur ska jag aktivera henne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smilla är överaktiv, vill hitta på saker hela tiden. Har aldrig haft sån fart på någon av mina kaniner. Hon tar priset! Och är hon lös i huset är hon nästan omöjlig att fånga. Hon är snäll och social annars men det är precis som att hon vet att man ska fånga in henne och sätta henne i buren igen.

Hur ska jag göra för att hon ska lugna ner sig?
Vad kan jag träna med henne för att stimulera henne?
Har försökt träna trix med henne men hon är inte intresserad av det. Mycket roligare att springa omkring.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske skulle kunna testa hoppning? de tar ju på krafterna.. ;)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Rexkanin
0

Hoppning? :)

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

Hoppning har jag funderat på men eftersom hon bara är 3 månader kan jag ju bara hoppa små hinder sällan nu till att börja med Glad

Rexkanin
0

Okej, för det är ju riktigt kul! Och hon får ju springa runt! Tungan ute

Fridaaaa
0

#4 Ja jag tror att hon hade gillat det. Vad kan man göra mer förutom hoppning, dem dagar jag inte kommer hoppa med henne? Skrattande

[Ellahpella]
0

Låta henne springa av sig i selen :)

queridos
0

Jag har ingen aning. Men hundar kan man ju "aktivera" genom att tex ge dom en godis i någonting som dom ska försöka få ut.  Vet att det finns "bollar", även för kaniner, som man lägger godis i och så får dom försöka få ut dom genom ett hål. 
Men har faktiskt ingen aning hur det funkar på kaniner. Glad

/ Cecilia Hanson

Rexkanin
0

#7 Jag har en sån och min hane tycker det är askul! Annars kan man ju använda en tom toa-rulle, lägga i lite godisar, vika ihop båda ändarna och sedan låta kaninen klura.

tesselituss
0

Jag har med en aktiveringsboll! Och nino älskar den, han e ju dampkanin! :P

han letar upp den om jag gömt den för han älskar den! :)

Ligger den uppe på buren så hoppar han upp och plockar ner den! Lilla killen!

Kram /Tess

claryy
0

Jag hade en "hyperkanin" som jag brukade ta ut i koppel och sele på nåt stort område t.ex. en äng,och så fick hon springa av sig:) Dom drar ju ofta åt nåt håll(i mitt fall hemåtXD)och då kan det bli race!Funkade för mig iallafall,men alla kaniner är ju så olika;)

Fridaaaa
0

#7 Hon använder inte aktiveringsboll tyvärr har testat:P

#10 Ska testa att ha henne i sele man ska ju inte ha det före 3 månaders ålder så :D

claryy
0

#11 Okej:) En av mina kaniner blev helt överlycklig när hon fick komma ut på en äng!Hon skuttadde runt som en tok och riktigt njöt:3 En annan kanin jag har haft blev mest glad för att det fanns så mycket att ätaXD

Fridaaaa
0

#12 Haha mina andra kaniner älskar att gå i sele, gör jag varje dag med dvärgkaninerna och några dagar i veckan med min belgiska jätte Skrattande

kaninjosse
0

Försök att ha flera hinder och broar osv så det inte bara är plan mark. Att taut henne i naturen på nya ställen kan vara ansträngande för henne med då det är så mycket nytt att lukta på och utforska. :)

claryy
0

#13 Kul:D

Fridaaaa
0

#14 Hon är bara 3 månader gammal så inte så bra att börja med hinder kanske med en gång? Jo väldigt små hinder i så fall Flört

#15 japp bra Motion för mig med haha fast på vintern vägrar gammelkaninen vara ute om det är snö hehe

claryy
0

#15 Haha alla kaniner jag har haft har älskat snö!:D Jag med,det finns så mycket man kan göra med kaninerna när det är snö:)Men inte för länge!

claryy
0

#17 *#16 menade jag XD

Eriikaa
0

Gör en hinderbana! :D

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

#17 Haha okej Skrattande

#19 Har ingen plats inne att göra det och kan inte ha henne lös ute.

Lusthan
0

Jadu min Kurt verkar också vara en aningen överaktiv. Vaknade tre gånger imorse av att han skuttade runt i sängen. Jag har ingen bur till herrn utan har stängt av en del av ett rum med kompostgaller. På kompostgallret har jag satt fast hönsnät för han är så liten att han kommer genom gallret. Problemet är att gallret sitter fint på ena väggen men inte på den andra då det är betong där. Istället har jag ställt saker för så han inte ska kunna öppna men smart och uttråkad som han är så gör han det ändå och skuttar raka vägen upp i vår säng eller busar med våra katter.

Hade jag kunnat se till att alla sladdar var fixade och hade Kurt varit rumsren så hade han gärna fått skutta fritt men nu bajsar han överallt och kissar på en del ställen förutom på lådan så därför så får han vara där inne när han inte är ute på gräsmattan och skuttar eller om jag har kontroll på honom.

Han kräver mycket uppmärksamhet och är svårflirtad. Katterna kan roa han men jag är inte alls lika rolig… Han är duktig på att hoppa men jag tror inte alls att han är intresserad av att göra det aktivt. Han vill hellre ut och springa i det gröna hela dagarna märker jag.

Fridaaaa
0

#21 Haha låter som en aktiv och busig rackare Flört

Lusthan
0

Mmm, det är nog det minsta man kan säga. Han älskar kaninerna. Gick med de ibörjan innan han blev könsmogen och började para sig med de och skvätta och ha sig överallt. (Han ska kastreras.)

Nu får han gå med katterna ute. Han försöker para sig med de och grannarna vi har pratar om kaninen på gården som försöker våldta katterna… Katterna tycker han är jätterolig tills han försöker para sig med de. Hehe.

Jag har funderat på att klickerträna han men jag hittar inget som jag kan använda som godis. Han äter inte morötter, inte paprika eller nått annat som kaniner borde gilla. Ja förutom möjligtvis pellets. Jag har lite svårt att få i han hö men det går bättre nu när jag har dragit ner på pellets. Jag får prova mig fram och se vad han tycker om så kanske det skulle vara något.

Jag har lagt en hushållspappersrulle i hans inhägnad som han river i. Tycker han är kul. Det finns kanske något som din lilla kan leka med som hon tycker om?

claryy
0

#21 Min kanin kommer också igenom kompostgallret! Hon har rymt flera gångerXD

Fridaaaa
0

#23 Haha okej :)
Ha någon god frukt eller grönsak som han gillar?
Vet inte kan testa! :D

rabzzit
0

Du kan ju alltid ha henne i en större rasthage?

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

rabzzit
0

Du kan ju alltid ha henne i en större rasthage?

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Fridaaaa
0

#26 Hon är innekanin. Och har ingen möjlighet att bygga en större rasthage ute just nu då det kostar en hel del :)

MoaLarsson
0

Hoppning är en väldigt smart hobby när man har överaktiva kaniner. Annars kan du pröva att bygga upp ett rum med tunnlar, saker att hoppa upp på, där ibland kan du lägga lite bollar och sprida ut grönsaker eller annat liknande som hon kan lukta sig till och mumsa i sig. Jag tror att du helt enkelt behöver stimulera henne så hon får lite att fundera på. Låt fantasin flöda och bygg ihop något roligt! Har du inte så mycket plats så kan du leta fram lite mindre grejer. Lycka till!

Fridaaaa
0

#29 Hmm får möblera om vardagsrummet Flört

MoaLarsson
0

#30 Haha det låter bra! Du får PM:a mig om problemet kvarstår så kan jag säket ge flera tips?! :)

Fridaaaa
0

#31 Ja kan jag göra Flört

Lusthan
0

Jag har börjat att gömma mat till Kurt i gamla toarullar. Det fungerar ganska bra. Men han börjar att bli ganska otrevlig att ha att göra med. Bits och har sig så jag ska ringa och få han kastrerad och hoppas att det löser sig på det viset också. Har funderat på hoppning. Kanske kan jag sysselsätta sonen med det lite i sommar om han vågar då Kurtan bara bits hela tiden…

claryy
0

#33 Prova med och spruta vatten på honom med en blomspruta(på rumpan)varje gång han bits,det KAN funka;)

[sstorm]
0

Har du prövat någon leksak i naturligt material? Mina kaniner leker inte heller med plastbollar med godis i men höbollar och sånt gillar de!

Lusthan
0

Kan ju vara värt det. Han är liten och envis som satan den där Kurt men det kan vara värt det. Annars är han ju rätt charmig på sitt vis även om han är rätt pilsk mot allt som rör sig…

Fridaaaa
0

#35 Nej har jag inte testat.
Jag har funderingar på (om ekonomin tillåter i slutet av månaden) att bygga en stor rasthage (ca 3x1,5 meter) och sätta in massa stockar/stubbar mm då hon äskar att hoppa upp på saker.

#36 Hehe :) Ja smilla är med envis!

claryy
0

#36 Om du skulle funka så kommer det vara värt det!:) Man kan ju alltid prova;)