Framtidens kanin? (konstprojekt)
Hej!
Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!
Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra husdjur, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".
- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?
Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder 
Tack på förhand!
Det största problemet hos kaniner är okunskap om genetik. De finns de som inte förstår varför man ska rensa ut bettfelsbärare, som vägrar acceptera att Hippo och MF är ngt ärftligt, som gärna parar brokat+brokat… Men generellt sett så är kaniner väldigt friska djur som är okänsliga för inavel. Några problem: Kort livslängd och ögonproblem hos jättar Engelska vädurens löjligt långa öron Megacolon hos dubbelbrokade Långhår som kräver extremt mkt pälsvård Epilepsi hos dvv vbö Bettfel, recessivt. Dvärggenen: söt dvärg i enkel uppsättning, letal i dubbel (mupp). Max Factor: recessiv, letal i dubbel Hippo: -"- I framtiden har vi förhoppningsvis utrotat dessa defekter och har en sundare kaninstam.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#1 Vad är "Max Factor" och "Hippo"? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 Det är defekter med ursprungsland Tyskland som finns hos hermeliner. I USA är det en del som anser att MF i enkrl uppsättning är ett måste för att vinna, då skallen blir bredare. I Sverige funkar inte det då vi prioriterar pälskvalla högre och MF-bärare får ofta lite mjuk päls. I dubbel uppsättning är MF-ungen född med öppna ögon, bred skalle, deformerade bakben och de får om de växer upp endast underull. Hippo är osynligt i enkel och i dubbel letal. Ungarna föds med konstigt huvud och utan svans och dör snart. Ibland också med benfel. När man inte inavlar och selekterar bort bärare så sprids defekterna i stammarna. Själv har jag fått rensa ut bettfelsbärare och hippobärare och stänger nu min genpool. Vågar inte ta in nya djur som kan sprida defekter.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#3 Okej tack då vet jag :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~