kan man para med annan kanin?
hej 
min hona och hane vill inte para sig. de bor tillsammans och har helt fri tillgång till att para sig om de skulle vilja det
. problemet är bara att ingen av dem är intresserad i den andre. hanen är så klart intresserad i honan men honan bryr sig inte om hanen. hennes mage växer inte heller så det har nog inte blivit några ungar.
min kompis har en ycket söt blandras som säkert skulle vilja bli pappa. det jag är orolig för är hur min hane kommer reagera. han är varken dominant eller tjurig. en riktig liten ängel som vill vara med överallt men om honan helt plötsligt skulle bli betäckt tror ni att det skulle göra någon skillnad?
om inte ska jag sätta hanen i annan bur när ungarna kommer?

snälla…läs på lite mer innan du sätter en kull till världen
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag tror du måste läsa på lite mer innan du parar dina kaniner… Det är ett stort ansvar att sätta kaninungar till världen och inte bara gulligull, det är mkt som kan gå fel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hjälper dig lite med påläsningen
, men som ovan skriver så är det jättebra att läsa på eftersom det är rätt mycket man behöver veta..
Men,,,troligen så har inte din hona brunstat ännu och därför vill hon inte para sig, eller så är hon redan dräktig (inte alltid det märks så tydligt). Lämplig ålder för honan att få ungar varierar med ras, men är ofta 7-12 månader. Helst inte innan, helst inte efter..
När din hona är dräktig bör hon inte gå med hanen oavsett om han är far eller ej. Honan behöver tid för sig själv, att boa, vila osv. Det är inte heller ovanligt att hanar hugger ihjäl ungar om de kommer åt dem. du bör ha en bolåda med mkt halm eller hö i så honan kan boa ordentligt. Nåt annat du också bör tänka på är att det krävs en stor bur. Minimåtten är desamma som för en ensam vuxen hona, men mina erfarenheter säger att det ofta är för litet. Jag själv har just nu en kull på nio ungar (en o samma kull) så det skulle aldrig ha funkat med en innebur. Har mina ute i en stor rastgård. Så det behöver du också tänka på..
Men som sagt läs på så mycket du kan så går det nog bra. Det är jättemysigt med ungar, men det är viktigt att man funderar på varför man vill skaffa o även räknar med att kanske inte alla blir sålda på en gång. Då måste man ha burar så det räcker. Honor o hanar måste skiljas åt efter en tid o alla ska ju separeras från modern så det kan komma att krävas många burar..
Lycka till.
Mvh Erika
tack för hjälpen :) hoppas verkligen inte på många ungat om det äns blir av. verkar verkligen vara så att jag hoppat över det mesta
ska läsa som en galning. är tacksam för all hjälp jag kan få
Varsågod
Du får gärna höra av dig till mig vid frågor. Inte för att jag är nån expert precis, men har fått ett antal kullar nu o lärt mig en hel del på vägen. Kan dock inte svara på mail nästa vecka (från imorgon) då vi ska bort..
Om jag vore du så skulle jag nog sära på dem, läsa på ordentligt först o sen släppa i hop dem igen när jag vore lite mer mentalt förberedd. Det är en del praktiskt att tänka på som sagt o de små liven är så sköra.
Mvh Erika
okej har inte kommit över så mkt info än, mest sånt där som bara är lite strö. men om du orkar så har jag lite frågor:
om kanin är 13 månade gamal. nästa år- är det för sent för hennes första kull då? annars skulle inte nästa år skada då jag vill vara helt förberedd
är det vanligt att det blir över fem ungar? kan man göra något för att förhindra många bebisar?
hur vet man lättast att honan är dräktig?
ursäkta för hemskt duma frågor

en kaninhona ska inte vara över 1 år gammal då hennes bäcken stelnat & ungarna kan fastna & dö…även honan kan dö en väldigt smärtsam & utdragen död
okej läskigt. blir nog alltså inga ungar för min del
#6 Ja det är försent vid 2 års ålder, högst 1½års ålder, jag skulle inte para efter 12 månaders ålder.
Sära på hanen och honan nu, för hon kan vara dräktig fast inte det syns, min ena hona syntes det inte på att hon var dräktig.
Och man ska inte para kaniner hit och dit, man vet ej om det döljer sig bettfel osv.
Och tänk på att inte bara en brokad kanin med en brokad kanin, eller mantlad med mantlad eller mantlad med brokad, för då är risken hög för vitscheck=ungarna dör innan 1 års ålder av magsjukdom, man ser inte om ungarna är vitscheck eller inte, så man tar bort ungarna vid födsel om det skulle bli t.ex tjuvparning mellan dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Det finns riktlinjer som grundar sig på risken som #7 nämner, därav brukar man inte rekommendera att kaninen ska vara över ett år. Jag vet dock att flera kaniner klarat av födslar trots att de varit äldre, men detta rekommenderas inte pga ovan risk. Men du behöver inte få panik om din hona nu är dräktig o 13 mån, 12 mån är ju en riktlinje o det varierar från individ till individ hur bäckenet är. Men hon bör inte vara äldre. Vet som sagt många strax över året (typ 13-15 mån), som fått ungar utan några problem. Men man kanske inte medvetet ska avla om man kan undvika ettårsgränsen.
Vad jag vet, så kan man inte över huvud taget styra antalet ungar. Medeltal brukar väl ligga på 4-6 ungar, men det är inte ovanligt med vare sig färre eller fler. Jag har hört att förstföderskor ofta får fler ungar, men det har dock inte stämt med mina kaniner så jag vet inte hur stor sanningshalt det är i det påståendet.
Man kan ofta känna sparkar när honan varit dräktig från ca 16-23 dagar. Annars är det lurigt då honan ofta blir skendräktig? även om hon inte är dräktig. Då beter hon sig precis som att hon vore dräktig, kan boa och så. Även magen kan svälla även att den då är tom. På vissa kaniner märks istället inget alls utan plötsligt har hon bara boat o det ligger ungar i boet, kan ske på bara några timmar (oftast nattetid). Så med andra ord, jättesvårt att med säkerhet veta om hon är dräktig om man inte känner tydliga sparkar.
#7 Det där är marsvin, inte kaniner. Finns ingen övre lämplig gräns för kaniner, honan ska vara i bra skick, that's all.
Antalet ungar beror mycket på Vilken ras?. Hermeliner får mellan 1-5 ungar vanligast, och dessutom blir det ett bortfall på 25% om man parar två dvärgar.
Ju större ras, ju fler ungar vanligtvis.
En könsmogen hane ska inte bo ihop med en hona, det är stressigt för båda. Skaffa två burar =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#11 Det gäller inte marsvin heller, rekommenderad ålder för marsvin är högst 1 år MEN det kan gå vid upp till 1½ års ålder precis som med kanin!
#12 Kaniner kan i princip vara hur gamla som helst så länge de är i ett bra skick, har bra hull och mår allmänt bra när de får sin första kull. Så har jag lärt mig. När vi hade marsvin däremot så skulle de vara under året, oavsett om de var i ett gott skick eller ej.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
(menar givetvis inte att man ska para en marsvinshona som inte är i gott skick ;))
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

på naturbruksskolan jag gick på så var de väldigt noga med att påpeka att varken kaniner eller marsvin ska få sin första kull efter att de fyllt 1 
#15 Går bra upp till 1½ års ålder med OM kaninen/marsvinet är i bra skick.
#13 Alla lär vi oss olika, men jag skulle aldrig låta någon av mina kaniner (eller marsvin) få ungar efter 1½ års ålder, helst inte efter 1 års ålder.
Vågar inte chansa.
#6 Man kan inte hindra en kanin att få många ungar, om du är rädd för att få för många ungar - para inte! Det är bara onödigt isf.
Honan ska bo ensam så om du parar din hona ska din hane säras från henne och inte störa henne. Om hon inte är intresserad brunstar hon inte, man ska inte tvångspara. :)
#16 Givetvis :) Jag vill heller inte para de efter att de fyllt ett år, men som t.ex min ena hona som är 3 har fått en bebis nu (tjuvparning) och hon har klarat det jättebra. Hennes första kull också. Men visst ska man inte chansa, men som sagt, så länge de är i gott skick är det ingen fara enligt mig :)
// Anka
#18 Ja det kan gå bra, men inget man vill kanske chansa på :=)
#19 Nej precis :) Onödigt att ta risker ^^
// Anka

#6 Men hur gamla är kaninerna nu då, dom kanske inte är könsmogna ännu om du säger att honan är 13 månader nästa år, så kan hon ju inte vara så gammal. Man bör ju inte para en hona som är under 6 månader.
#21 Kaninen är 13 månader nu, så hon undrade om det var försent nästa år.