Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 529 ggr
brandie
0

Många frågor ang avel

Jag har många frågor ang kaninavel så tänkte se om ni kan hjälpa mig:)

1. Hur många ungar får en liten kanin max?

2. Om man parar en hona och en hane som båda är madagaskarfärgade blir ungarna det då? Är det en "populär" färg?

3. Kan man låna en hane för PARNING? Vad kostar det isf?

De var allt jag kom på nu;) har en hona här hemma på 10 veckor som är korsning med lejon och hermelin och har färgen madagaskar, tänkte kanske para henne till våren!=D Tror ni att den korsningen är bra? Hade tänkt att hanen ska va samma korsning eller mer lejon:)

Peak303
0

1; det är olika från hona till hona. Kan bli allt mellan 2-8 om inte fler.

2; Det beror på vad föräldrarnas förfäder har för färger.

3; Ja man kan låna en hane. 
Och priset för att låna en hane är olika. Det är uppfödaren som väljer hur mycket h*n vill ha. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zvintos
0

Just färger är så mycket mer än vad föräldrarna själva är för färger. Glad Det spelar in vad deras förfäder är för färger och även vilka anlag som hängt med som inte syns. Vissa anlag kan man veta med säkerhet, andra upptäcks ibland vid en kull.

Linnet
0

SKulle väl säga att en lejon/hermelinkorsning får mellan 3-5 ungar, men det kan bli fler också.

Madagaskar vet man ju att det blir om båda föräldrarna är madagaskar, men har dom dolda ex blåanlag så kan det bli även isabella.

Tycker kanske det är en rätt tråkig färg, som inte är så värst populär, känns som att dom få madagaskarungar jag får blir kvar till sist.

Visst kan du låna en hane, vad det kostar är ju upp till den som äger hanen, har aldrig tagit betalt för att låna ut en hane, nån gång har jag tagit en unge från kullen annars ingenting.

brandie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svaren=) själv älskar jag färgen madagaskar så de kanske är lite olika från person till person;)

Låter spännande med vad de kan bli för färger! Jag kommer nog kolla upp intressett i mars/april först och sen låna hane och sen para dom…

Vad borde egentligen mer vara ett skäl till att man tar en kull?

Zvintos
0

#4: Att de djuren man tänkt avla på har bra egenskaper man vill föra vidare till nästa generation.