Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 584 ggr
T0vve
0

Hjälp med naffsande kanin!

Har sålt en kaninunge till en flicka i 10-årsåldern och nu har den kaninen börjat naffsa på henne så fort hon tar upp den i knät eller klappar den. Eftersom att hon inte är så kaninvan så blir hon rädd även om hon inte tycker det gör ont. 

Är det någon som har några bra tips? eller knep för hur man får bort detta beteende? Kan det hjälpa om man går med den i sele och hoppar så den inte blir lika uttråkad?

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Inspiration
0

Mina kaniner gör också så ibland, det är för att de helt enkelt inte vill sitta i knät. De vill bort. Kaninungar smakar ju på allt dessutom, så det kan vara det.

Sele kanske inte är så bra om det är en kaninunge, har för mig att man inte ska gå ut med den i sele/hoppa innan den blir runt 6 månader. Så att revbenen hunnit växta klart, annars kan de lätt gå sönder. Men sel träna kan man ju göra, utan koppel.

Men annars vet jag inte hur man kan träna bort sånt.. Mina kaniner gör det bara när de är missnöjda eller inte orkar sitta i knät mer helt enkelt. De vill ut o busa på golvet!

[Wera]
0

#1 Samma här :)

natha-mjau
0

beteendet brukar gå över när kaninen växer,
hade samma problem med min. men ungar är ju nyfikna och kanske vill testa gränserna lite och smaka på allt? :)