Kanin iFokus

Kanin

Etikett: medlemspresentation
Läst 3046 ggr
smidi
0

hur gör man för att få en kanin?

jag hittade en super guig kanin på internet den kostade 250 kr. men min pappa säger nej men mamma säger ja fast mamma är aergisk men snälla vet någon hur man gör snälla kan någon skriva då jag ber er!

ska lägga upp bilden snart ps. ingen vill ha kaninen för den är vuxen bara jag nästan alla vill ha ungar men den jag vil ha kolla p å infot nedanför

information om kanin

Namn: dragonfy Ps. ska döpa om

Ålder: 1 år

söt/ful: super guuuuligggg!!!!!!!!!!!!

smidi
0

lite stavnings fel XD Skrikandes

Bamse 08
1

Hur menar du? :)

Hur man ska gör om man är allegisk?

Hur du ska få för din pappa? eller

What doesn't kill you makes you stronger.

Fridaaaa
0

Ingen idé att tjata, blir bara värre. Läs på massa om kaniner osv, så kanske han ger med sig? Om ni har andra djur, vissa massa intresse för dem, hjälp till en massa osv så ser han att du kan ta ansvar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smidi
0

ja hur jag ska få för min pappa

Bamse 08
0

#4 då skulle jag säga att man inte ska tjata utan bara läsa på och sen när ni har tid kan du ju vissa honom om vad du kanGlad

smidi
0

jag min syster har 1 kanin och en sköldpada men jag har 1 hamster som dör snart hon är 2 och 1 halvt

Fridaaaa
0

#6 Så kan man ju inte säga "den dör snart". Vet en hamster som blev 5 år gammal, och då fick den cancer (en guldhamster vi hade på min skola).
Men visa intresse, läs på mycket osv :)

smidi
0

smart bamse men vet att man inte ska tjata

Bamse 08
0

#8 okej :) braGlad

smidi
0

men frida hon åter konstigt tappar hud sover på nätter och dagar

Fridaaaa
0

#10 Då måste ni ju till veterinär med henne, för tappar hon hud/päls är det ju inte bra, så kan hon ju inte ha det.

smidi
0

hon tappar bara päs vid örat :(

eemmaa-p
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 men att hon bara tappa päls vid örat är ingen ursäkt, hon tappar ju fortfarande päls? :)

/Emma

Jag bloggar på www.marccherry.devote.se. Bloggen om desperate housewives

Asplyckans kaniner
0

#12 , vad spelar det för roll ? Glad om du inte kan ta henne/honnom till vetrinären & undersöka det , hur ska du då kunna ta hand om din kanin ? alla djur behöver tas hand om , även "om den ska dö snart.." den lever ju fortfarande. Jag tycker att du ska ta den till en veterinär.

Fridaaaa
0

Håller med #14. En kanin kostar mer hos veterinär i regel än en hamster. En hamster behöver lika mycket vård och omsorg som en kanin. Då kan du ju inte gilla din hamster om du säger "den ska ändå dö snart"

Wand
0

Det finns inget sätt att tvinga sina föräldrar till att låta dig skaffa en kanin. Att skaffa ett husdjur är ett stort ansvar och om du är under 18 så hamnar det ansvaret på dina föräldrars axlar - och en förälder vill inte bli tvingad till ett sådant ansvar utan att själv vilja.

Om du är säker på att du kan erbjuda kaninen vad den behöver - alltså en stor och rymlig bur, bra foder, färska grönsaker, kanske en kompis och att du kan städa buren 1-2 gånger i veckan utan att klaga och ge din kanin mycket uppmärksamhet + att du kan betala för eventuella utgifter som till veterinär och för mat, spån och hö, så kan du ju tala med din pappa och förklara hur du vill lägga upp det. Kanske ni bor i hus och kan ha kaninen ute, om din mamma nu är allergisk?

Jag har 3 chinchillor i mitt rum fastän jag har en mor och en lillasyster som är höallergiker, och sålänge de inte är mycket i mitt rum så går det bra.
Dessutom har jag fått betala för burbygge + fixat det mesta med mina burar själv, får betala för deras pellets, spån, hö och måste städa burarna minst 2 gånger i veckan.
Dessutom måste jag släppa ut mina chillor en sväng varje kväll.
Detta är ett ansvar som jag själv har valt att ta på mig, och mina föräldrar har gått med på det pga att jag tar hand om dem helt själv för mina egna pengar.

Skulle jag inte kunna göra det så skulle jag inte få ha djur, helt enkelt.
Och jag tycker det är dumt att tvinga sina föräldrar att låta en skaffa djur samtidigt som föräldrarna ska få betala för det, och sedan kanske du tröttnar?

Jag vet inte hur gammal du är, men jag har haft både kaniner, marsvin, sköldpaddor, fiskar och undulater i mitt liv och jag har alltid tröttnat på dem och mamma har tröttnat på att betala för dem.
Det är inte förrän nu, då jag är 17, som jag kunnat ta ansvaret på allvar.

Jag vet inte hur gammal du är, men det är väldigt ofta som yngre skaffar djur utan att riktigt tänka.
Tänk till ordentligt och resonera med din far istället för att tjata. Tjat gör ingen förälder glad.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Skogsdalens
0

Jag läste på i ett år, minst innan jag fick min första kanin.
Dessutom ska man ju inte köpa en kanin för att den är söt.

Och bara så du vet så kräver kaniner jättemycket tid & pengar.
Mycket mer än vad man tror. Jag lägger ner med tid på mina kaniner än på hunden, annars hinner man inte allt som ska göras varje dag hos dom. (fast då har ju jag 7 kaniner med..;))

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Fridaaaa
0

#17 En kanin kostar inte många kronor/månad, det är enbart om man behöver åka till veterinär. För mina 5 kaniner (var av en jättekanin)kostar maten högst 200 kr/månad för alla dem.

Skogsdalens
0

#18 Det beror ju helt på. Vissa måste ju köpa hö, halm, spån & allt sånt. Sen vissa månader kan det ju bli jättedyrt pga veterinärbesök, köp av kaninbur / tillbehör osv.

Sen så jämförde jag lite med en hamster.

Fridaaaa
0

#19 Man kan ju inte jämföra en kanin med en hamster?
Men om man bara har en 1-2 kaniner kostar det max 200-300kr/månad, efter att man har skaffat bur då såklart :)

Asplyckans kaniner
0

#20 , men hon tjejen har ju en hamster Tungan ute

Fridaaaa
0

#21 Jo det vet jag men en kanin kostar ändå inte många kronor/månad i mat och burströ:)

Skogsdalens
0

#20 Vad jag försökte säga var att hon får vara beredd på att det kan bli dyrt. Alltså om kaninen behöver veterinärbesök. :)

(skulle ha skrivit såhär; bara så du vet så kräver kaniner jättemycket tid. & pengar kostar dom ju också. jag slarvade med meningen.)

Fridaaaa
0

#23 Okej, ja det kan bli dyrt om man måste till veterinär :)
Mina 5 kaniner kräver ca 3-4timmar/dag tillsammans:)

[_annaH]
0

Ska man köpa spån,hö halm och mat varje månad så blir det en hel del pengar. Spån för mig kostar 160 då jag köper 4paket i månaden, hö kostar 60 ungefär och maten kostar 150, strö kostar 170(till toan) så man får nästan räkna med 500 kr i månaden.
Sen har jag ju 2 kaniner, men kostnaden är viktig o man måste se till att ha dom pengarna i månaden.

torpetskaniner
0

Jag har tre just nu, blir eventuellt en till. Hösäcken kostar 99, men hela den går inte åt på en månad. Spån + halm = ungefär 150 kr per månad. Pellets o d.y kostar runt 60-80 kr.

Veterinärbesök däremot kan bli hiskeligt dyrt. Även fast jag har en billig och bra veterinär.

[Djurlinnea]
0

För går det kanske på 200-300 kr/månad. Pellets - 70-100kr

spån: 50-70kr toalätt: 50kr. övrigt: 50kr

Det är som egentligen kostar något.  Sen vet. besök har jag inte behövt vara på än.

Twixxie
0

#27 Sen beror det ju lite på hur många kaniner man har oxå,har man bara en kanin kanske det inte är så mycket pengar i drift ;) med vetrinärkostnader kan det bli mer men det är ingen månadskostnad ;)

Suskiv
0

Att tjata till sig ett husdjur är ingen bra idé. Husdjur är nått som hela familjen ska vilja ha och vara berädda att ta allt det jobb det innebär men också kostnaderna.

Med tanke på vilken inställning du verkar ha till hamstern så skulle jag inte rekommendera dina föräldrar att skaffa kanin. En kanin lever upp till tio år. Det är en lång tid att ta ansvar. Hur ser ditt liv ut om tio år? Bor du ens hemma då?

I vår familj är det jag som är föräldern. Mina barn har fått husdjur för att jag och pappan tyckte att det var en ok idé. Men då räknar vi med att det är vi som får ta hand om djuren också. Vi har en kanin och en hamster och det är mer jobb än vad man tänker på. Och har man husdjur så är det svårt att åka iväg nånstans. Man måste hitta en djurvakt som man litar på. Det är inte så lätt alla gånger.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#25 Beror ju på hur man bor med. Bor man så att man kan köpa en bale kostar det 70-100 kr vilket räcker länge:)

Twixxie
0

Och om man behöver åka bort kan man ordna med en nära vän eller granne. Det gör jag,supersmidigt,skriver bara en lista på vad dom ska äta,mm. Glad

[_annaH]
0

#30 inte många som kan köpa en heller, då får man räkna med att köpa halm oftare. Jag kan tex inte köpa en bal fast ja bor i hus.

Fridaaaa
0

#32 Nej skrev ju det att det beror på hur man bor Skrattande
Man behöver inte ha halm heller, spån räcker, eller som vissa har, tidningspapper i botten och sedan t.ex lakan eller liknande, fungerar med, dock måste man byta ofta.

Men till tråden igen  Flört

Hur går det TS?

Asplyckans kaniner
1

#33 , det är inte bra med tidningspapper i botten.. eftersom om kaninen skulle börja äta på den kan den få gift i sej p.g.a färgen på texten/"bilderna" kan vara giftig.

Twixxie
0

#34 Men nuförtiden använder dom väl ofarligt bläck? =)

[Wera]
0

#34 Det är inte giftigt längre, de har andra ämnen i trycket nu. Jag har tidningar utan problem.

Asplyckans kaniner
0

#36 , jaha , jag som inte varit med i svängarna .. innan var det iallafall inte så bra med tidningar..

[MinRonja]
0

Säger som vissa andra här att inte tjata till dig en kanin. Börja läsa på om kaniner istället. Varför din pappa säger nej vet jag inte, kanske har missat det med han kanske tror att du kommer tröttna på kaninen och att han inte vill/orkar ta ansvar för den då. Eller så finns det en annan anledning till att han säger nej. Men försök bevisa för han att du kan ta hand om en kanin, som jag skrev innan - läs på, massor.

Tillslut kanske han ger med sig, bara du inte tjatar. Så gick det till för mig när jag fick köpa min kanin MEN jag betalade allt själv - förutom klosax men det köpte mamma för att hon fick två kattungar av en person. Lycka till :P

Fridaaaa
0

#34 Det är inte farligt längre plus att ett lakan ligger ovan på = kaninen kommer inte åt tidningspappret i alla fall :)

[ninnakm]
0

Har inte läst hela tråden.

Jag tycker inte att tjata är den bästa metoden. Däremot kan du ju försöka få dina föräldrar att gå med på en kanin. Till exempel prata om hur de ska skötas, berätta om de hur de är att ha en kanin som husdjur, vad man kan göra med dem. Men innan det måste du läsa på en hel del! Ett tips? är att läsa alla de här artiklarna på de olika kaninrelaterade forumen på iFokus. Det finns mycket nyttig kunskap att hämta från de!  Och om du nu får köpa en kanin vill jag också tipsa dig om att tänka igenom noga, vad det är för kanin du vill ha. Vill du i framtiden kunna ställa ut din kanin på kaninutställningar, hoppa med den, eller kanske något helt annat? För det finns ju en hel del kaniner att välja på. Och att alltid välja en uppfödare före en djuaffär är viktigt. Jag köper nästintill ingenting ifrån djuaffären, de flesta kan inte sin sak. Jag gjorde det misstaget, köpte flera kelkaniner, blandraser. Sen insåg jag att jag ville avla för utställning och då är det inte kul att sälja sina bästa vänner. Men kaniner är ett toppen djur, läs på lite och prata med din mamma och pappa så kan vi hoppas på att du får en kanin i framtiden.

P.S Du sa att den kostade 250 kr - det är oftast inte priset föräldrarna bryr sig om, jag menar det är inte en stor investering utan att du skulle tröttna och då är det dem som måste ta handom allt, vilket inte alla föräldrar vill!

[Djurlinnea]
0

Kom på nu också att du kan ju alltid hyra/låna en kanin några veckor och känna på hur det känns att ta ansvar för något! :)

Pelzi
0

Jag fick min första kanin på grund av att jag köpte kaninen tillsammans med en kompis och för att jag hade den på ett Kaninstall som man hyrde plats 350kr/år och hade skåp att förvara grejerna och lås till burarna och skåpen då in gick hö och spån och så fanns det alltid någon som kunde mata kaninen om man var borta eller inte kunde komma någon dag och det fanns då många kaninkunniga där på stallet har ännu Elvis kvar där som jag delar med en kompis och mina 2 andra hemma har han där så att så att min kompis som också äger kaninen ska kunna hälsa på honom och sköta om han osv…

Lite OT men det var så jag fick min första kanin :)

Men tänk på att en kanin kostar att ha och kräver mycket tid som att:  Klippa klorna mata den varje dag städa buren kela med den låta den springa osv…

Och dom kan bli över 10 år gammla och att dom kräver ansvar dom är inte leksaker utan en levande varelse som har känslor så dom är bara gulliga!

http://emmaskaninselar.blogg.se/

smidi
0

jag vet men när jag ska till veterinär så går det över men när jag inte ska kommer det tillbaka men min syster kommer kanske hjälpa mig med min kanin om jag får någon

torpetskaniner
0

#43 Va? Vad menar du? Menar du din hamster?