Hur är de tmed ålder på honan?
På en del ställen läser jag att kaninhonan måste vara under året när hon får första kullen, på andra ställen står det att det inte spelar nån roll. Hur är det egentligen?
Vi har en hona som blir ett i oktober. Jag skulle gärna vilja ta en kull på henne, men inte nu eftersom om man räknar PARNING nu, kull om en månad och så två månader med ungar så är vi inne i mitten på oktober innan de är klara att flytta från mamman. Känns väl sent på året för att ha en kull för en kanin som bor ute. För vår del skulle det passa bättre med en kull i maj, men då är hon 1½ år. Skulle det vara ok eller är det för sent då?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
1 ½ år är maxet om det är hennes första kull men man rekommenderar mellan 7-12 månaders ålder.
Får jag fråga, varför ni ska ta en kull? :) Finns ju risker osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är väl lite personligt hur man tycker.
Det absolut viktigaste, oavsett om honan är 7 månader, 1 år eller 1½ år, är att hon är i tillräckligt bra hull.
Är hon inte det, kan det gå illa oavsett ålder.
Jag brukar para mina när det är under året, men har en hona som precis fått en unge och hon är över 3 år, det var en tjuvparning men hon klarade det bra :) Men helst under/runt året skulle jag säga :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Anledningen till att jag vill ta en kull på henne är att jag tror att hennes ungar tillsammans med rätt hane kan bidra till dvärgväduraveln. Hon är superfin, uställd i klass B. Tanken är att hon ska ställa ut igen och sen stambokföras. Förutom att hon är superfin så har hon en helt otrolig personlighet, lugn och trygg, säker i alla situationer. Hon bryr sig inte ens när 1,5 årigen petar med fingrarna i ansiktet på henne.
Själv vill jag gärna ha en unge efter henne för om ungarna blir som hon så är de helt otroliga.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tror att många tror att det finns en övre gräns för kaniner eftersom det gör det för marsvin.
Det viktigaste är att honan är i bra skick. Ställ ut henne först =)!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#4 OKej :) låter ju bra! 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.