Innebur och andra funderingar
Jag kommer eventuellt få hem två kaniner och sitter nu och funderar på det här med bur. Jag har en stor innebur som jag köpt på zoo för läääänge sedan, men jag funderar på en träbur. Kan man ha en träbur inomhus? Bor i lägenhet och har endast tillgång till en balkong.
Hur gör man så att inte trät suger åt sig allt pink och ruttnar?
Har ni några bra tips? angående bur?
Vad är minsta måtten?
Hur undviker man lukt?
Jag googlade på burar och har hittat några burar som jag gillar utformningen på. Tror jag skulle vilja ha en med tre våningar (om det inte blir för gigantiskt), understa våningen skall vara förvaring för mat, strö och andra tillbehör. Och så dem andra två våningarna skall kaninerna kunna hoppa runt på som dem vill, jag vill nämligen att dem skall bo ihop.
Tänkte mig huset på översta våningen.
Räcker det om man har strö i huset och i något hörn eller måste det finnas i hela buren?
Kom gärna med goda råd och tips?.
Ser gärna bilder på hur ni har det till era innekaniner.
Nu skall jag leta runt lite mera på sidan. =)
Hej! och trevligt att du ska skaffa dej kanin 
Vad för bur sort är det du tänker på?
Kalasfalt är det man målar på bur botten så att kiss m.m inte förstör trädet (och andra sorter kan man ha)
Vad för kaniner är det du ska ha?
Själv klart kan du ha utebur inne i lägenhet eller på balkong.
Vad för mått är det på den buren du tänker på? (uteburen då)
Det är två kaniner som bor hos min pappa som jag eventuellt skall ta över isf. Minns faktiskt inte vad det är för ras. :-S Dem är små med små uppåtstående öron, den ena är svart och den andra är svartvit tror jag, kan det kanske vara hermelin jag pratar om?
Jag har inga mått, tänkte isf man kan bygga en egen. Min farfar är snickare. Så därför jag undra vad minsta mått är. =)
Sänder med en bild på en av burarna jag hittade.
Dock funderade jag på en som var lite mer skåpliknande. =)
//Bild borttagen av moderator, med hänvisning till upphovsrättslagen.
Hittade även en bur som var gjord av en köpmannadisk som jag verkligen gillade, dock så hittar jag inte den igen så kan inte lägga in bild.
Men hittade denna som jag oxå gillade.
//Bild borttagen av moderator, med hänvisning till upphovsrättslagen.
Bur nr 2 skulle jag inte vilja ha, bur nr 3 mkt bättre
(bur nr 2 är ett dåligt matrial, som kaniner oftast gillar äta upp)
Jag tänkte inte på materialet nu utan på utformningen.
Såg som sagt en omgjord köpmannadisk någonstans på nätet. Den var riktigt snygg och skulle dessutom passa in i inredningen. =)
Ska kolla runt om jag inte kan hitta en sådan som man kan bygga om. =)
Vad är minsta måttet för en bur?
Jag tänkte inte på materialet nu utan på utformningen.
Såg som sagt en omgjord köpmannadisk någonstans på nätet. Den var riktigt snygg och skulle dessutom passa in i inredningen. =)
Ska kolla runt om jag inte kan hitta en sådan som man kan bygga om. =)
Vad är minsta måttet för en bur?
Minsta måttet för kaniner under 2,5kg är 0,5kvm. Minsta djupet är 50cm och minsta höjden är 50cm. Måtten får man sen bestämma själv.
En vanlig liten innebur borde vara 100cmx50cmx50cm men har oftast lite lägre takhöjd.
Jag rekommenderar inte mindre än 120x60cm till någon kanin, jag har det som minsta-mått till mina hermeliner (väger ca 1kg).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
6 & måtten i bur nr 2 skulle ja inte vilja ha för 2 kaniner, bur nr 3 är bättre oavsett.
#8 Varför skulle du inte vilja ha två kaniner i den träfärgade buren? Jag tycker den ser ut att vara tillräckligt rymmlig för två.
#7 Tack för svar. Jag funderar starkt på att bygga en träbur. Tycker plastburarna är så tråkiga. Bästa är ju om man kan bygga om en redan befintlig möbel. Gillade verkligen när dem passade in bland övriga möbler. Man kan ju lika gärna ha en snygg bur när man ändå skall ha en bur. =)
#7 Då är alltså en bur med måtten 120 x 45 x 70 inte godkännd?
Har hittat en fin utebur med dem måtten, den är nästan ny och superduper billig.
#10 nej det är inte lagligt tyvärr
What doesn't kill you makes you stronger.
Har ni tillstånd att använda dessa burarna?
#10 Du får ha 2 kaniner på 0,5kvm, så är lagen, kortsidan måste vara minst 50cm och höjden minst 50 cm (innermått) för dvärgkaniner under 3 kg.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Tillstånd till vilka burar?
Buren med måtten 120 x 45 x 70 får man ha en kanin i den då? Eller är den helt olaglig?
#13 Dem bilderna ni har lagt upp? Har ni själva tagit dem eller fått tillstånd av ägarna till bilderna?
Skrev ju att kortsidan måste vara minst 50 cm, vilket inte denna är (är väl 70 som är höjden?)
Bilderna har jag hittat på google.
#15 Man får inte ta bilder så om det inte står att det är gratis.
#17 Säger inte det för att vara elak, säger det för att den som har tagit bilden, ser dem den här (vilket kanske inte är så troligt men ändå) kan polisanmäla det, så säger det i välmening.
Men en bur som är till 2 kaniner bör vara minst 150 cm lång och minst 70 cm tycker jag :)
Vad för material är vanligast när man gör en bur?
Kan man använda plexiglas på någon sida?
Något speciellt man ska tänka på om man gör en egen bur?
Något material som man INTE får använda när man gör bur?
Frågorna gäller en INNEBUR.
OSB-skiva eller byggplywood är bra, och sedan bra kraftiga brädor till "ramen/stommen". Och sedan då fyrkantsnät som nät.
Plexiglas har/hade vi på skolan jag gick på, inte att rekommendera då det väldigt lätt blir skitigt. (vi skurade minst 1 gång/veckan).
#21 att inte använda hönsnät just för att det är så lätt att bita igenom det
Sen tycker jag att Frida har jätt dig bra tips
What doesn't kill you makes you stronger.
19 mm spånskiva är det bästa, snyggaste och billigaste materialet till kaninburar! Man behöver inga reglar = snyggt och praktiskt, skruvarna dras direkt i skivorna.
Buren behöver tätas i alla kanter med fogmassa, alla ändar ska spacklas, sen målar man med exempelvis högblank lackfärg (finns miljövänliga). Blir jättesnyggt och enormt hållbart! Min första bur i spånskivor byggd 2004 lever ännu, trots att den stått utomhus under tak. Det enda som fått bytas ut var dörrarna, eftersom dom svällde och blev för stora för öppningen.
Jag bygger inspirerad av det här upplägget: http://www.kaninhem.se/stall.jpg
Med skillnaden att jag bygger 3-fackare (byggde först 4-fack med takhöjderna 60-50-50-50, men den blev ju såklart löjligt hög och dessutom omöjlig att få ut genom dörren, så jag sågade av det översta facket, det blir lättare att få laglig höjd. Nackdelen med en hel trefackare är att den är tung att flytta, så nu ska jag bygga exakt samma men som enfack, där de undre facken saknar tak (en regel högst upp längst fram för stadga) och endast det översta har tak. Då blir det exakt samma bur, fast lättare att flytta vid behov.
Spånskiva rules!
Här är en bild på mina två 4-fackare (som nu är avsågade till 3-fackare, och de två översta bitarna har fått nya golv och ska ingå i mina nya 3-facks-staplar).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Just det, en till skillnad är att jag har gjort två dörrar / fack, lättare att hantera. Dom stängs med en magnet i överkant (sjukt billiga på biltema) och en hasp i underkant. Anledningen till att det understa facket är 60cm är att det blir lättare att städa. Spånkanterna är planka, det är svårt att såga spånskivan så rakt att det blir en snygg kant annars.
120x60x60/50 är ett mått som ger den bästa skivanvändningen = man får inga spillbitar. 120x70x50 ger inte heller spillbitar.
Angående lukt:
Använd INTE spån! Det är en enorm skillnad på hur fort det börjar lukta om man har spån vs. hampaströ (aka lättströ), torv eller träpellets. Jag tycker att Toalätt luktar obehagligt så det använder jag inte. Torv är inte heller så bra inomhus, det blir ett fult brunt damm av det. Hampa är perfekt, det luktar eucalyptus, absorberar jättebra och är lätt att sopa upp och fastnar inte under sockar och på mattor lika mycket. Hata spån >.<
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#24 Jag har spån inne, och det luktar inte fort, jag städar 1-2ggr/vecka och det luktar inte, ens mina marsvinshanar luktar av det.
#26 Hampaströ kan man köpa på Granngården och andra foderleverantörer, vet ej vars du bor… Det kan också beställas.
Jag brukar ibland ha halm i buren, det brukar uppskattas men kan färga tassarna gula = jag kan inte ha det till kaniner som ska på tävling inom en månad. Honor som ska ha kull får såklart alltid halm att boa med.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#27 Oki. Granngården har vi. Jag bor på Gotland.
Vad finns det för bra butiker online som man kan beställa grejer ifrån? Tänker mest på tillbehör.
Svenska sidor
http://www.teddytassen.se/webbshop/
http://webshop.gnagarboden.se/rabbit-royale-p-235-c-203.aspx
Tyska sidor (om du använder Chrome kan du automatiskt översätta):
http://www.futterkonzept.de (har jättebra priser på örter och ekologiska kaninfoder också)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se