Vad blir det för färger
Vad blir det för färg på ungarna om man parar Svart wienertecknad hona med en gul/svart japantecknad hane?
Honan:
Mor-svart wienertecknad
Far-svar wienertecknad
Mormor-Gul/svart japantecknad
Morfar-Havanna med vit nos (antagligen havanna wienertecknad då)
Farmor-Creme wienertecknad
Farfar-Svart wienertecknad
Hanen:
Mor-Siames/svart W
Far-Blå zobel
Mormor-Siames W
Morfar-Zobel
Farmor-Gul/blå viltjapan
Farfar-Ljusbrun zobel
Har även längre bak i släkten om det behövs.
Vänta nu, hanen ska vara gul/svart, men har siames japantecknad (dvs zobelsiames japantecknad) och en zobel blå pappa?
Det är inte genetiskt möjligt för två zobel (am) att ge en "fullfärgad" (A).
Antingen är han inte gul/svart, eller så stämmer inte stammen.
#2: Då stämmer antingen inte mammans färg, eller så är det en annan pappa.
För som sagt, två zobel kan inte ge en "fullfärgad" som en gul/svart då är.
hmm.. knepigt, då måste jag nästan fråga uppfödaren
Men vänta nu, i härstamningsbeviset står det att hanens mamma är siames/svart W, men på hennes hemsida står det att hon är "creme"/svart/vit. Kan det stämma då?
#5: Om hon istället är gul/svart japantecknad wienertecknad så stämmer det.
Men i och med att hennes föräldrar (dvs mormor och morfar) båda är zobel-varianter, så kan inte heller mamman vara gul/svart.
Så siames är alltså en zobelvariant?
#7: Japp, siames är ju en zobelsiames.
Dvs en "gul" zobel.
Aha okej. Men då undrar jag vad det är som står fel i härstamningsbeviset.. :/
Hanen:
E: Blå Zobel
U: Siames/svart W(står det i H-beviset) men är "creme"svart/vit
Ee: Ljusbrun zobel
Eu: Gul/blå viltjapan
Ue Zobel
Uu: Siames W
Eee: Brun zobel wiener.
Eeu: Vit rödögd
Eue: Blå/gul japan
Euu: Japan
Uee: Gul/blå wienert.
Ueu: Blå wienertecknad
Uue: Vit blåögd
Uuu: Siames/Rhön
Så lyder hela
Har kontaktat uppfödaren och fått tillåtelse att använda hennes bilder för att fråga er vad föräldrarna är för färger, då hon inte var helt säker (honan kommmer från holland)
Så vet ni vad dessa två är för färger?
Här är Tussilagons Hands Down "Hälge" som det stog Blå Zobel på i härstamningsbeviset.
På fluffon behöver man oftast se bebisbilder för att avgöra. Speciellt på mörka zoblar, då de kan se ut som svart / blå som vuxna, men som ungar är det väldigt tydligt att de är zobel.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Haha "fluffon" roligt uttryck :) Men jag har ingen aning om hon har några bilder sedan dom var små (då det inte är mina kaniner), Så det går inte att se utifrån bilderna?
Nja, det är svårt alltså. Hanen är ju från Lollo på Tussilagons som har bra koll på färger och jag brukar hjälpa henne ibland, så han borde väl vara zobel… På hennes hemsida så finns det lite bilder på han som unge, jag tycker han ser zobel ut: http://tussilagonsbilder.blogg.se/2010/august/kullar-2009.html
Honan du visar på bilden har ju såpass lite färg på sig att hon mycket väl kan vara en "vanlig" japan med dålig färg, alltså en gul/svart. Det innebär att det är ännu längre bak som stammen inte stämmer… Men alltså… ja…
Fluffon X-D… Det blir jämnt såhär! Det är så svårt att se färgerna på de vuxna, få uppfödare kan de korrekta färgnamnen/hur genetiken funkar, det blir språkförbistringar med så många importer, samt att de bär på så många dolda anlag att det kan bli 5 olika färger på 5 ungar från två svarta föräldrar…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se