Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1444 ggr
Itchy
0

kanin som blir galen

jag har nu haft min underbara Kryptonit i en månad, och han är en inomhuskanin som får komma ut och springa minst 1 timme om dagen, och om det är fint väder så får han nästan alltid följa med ut på gården & springa av sej, men trots det så kan han bli fullkomligt galen när han är i buren, han rusar runt som en tok i buren & hoppar upp & ner från sin sitthylla, och sen drar han i gellret :(

han har en salladsboll & fröstänger, så han har iaf ngt att pyssla med i buren

men ändå så beter han sej på detta sättet, ngn som har förslag på hur jag kan få honom att sluta ??

You can't spell Bitchy without Itchy

Inspiration
0

Han behöver nog helt enkelt mer Motion, troligen har han en hög energi nivå :)

Itchy
0

trots att han är ute så ofta ??

Pelzi
0

ja min kanin var också sån men bytte til en större bur då blev det genast bättre :)

så det kan ju också hjälpa.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Inspiration
0

Min är ute hela tiden, så därför klarar han inte av att sitta i en bur längre. Han bli tokig. Så ja, han kan ha väldigt mycket energi bara, de kan vara ute flera timmar och springa :)

moonii
0

Jag har min kanin lös i mitt rum, och direkt jag stänger in honom i 5 minuter så blir han också galen.. Han vill inte vara instängd helt enkelt, och det har jag väldigt mycket förståelse för ärligt talat xD Ingen vill väl vara instängd? :) Framförallt när man vet hur kul det är att inte vara instängd!

Inspiration
0

#5 Min är precis likadan, han går lös i lägenheten och när jag har honom hemma hos mina föräldrar så måste han vara instängd ibland. Har en 120 bur men ja, han blir galen :P Sen tycker jag den ser så himla liten ut när jag är van vid att ha honom lös.. hehe. Men ja, vissa kaniner har mycket energi och vill inte sitta i bur helt enkelt.

moonii
0

#6 Okej :) Nej, jag tror inte nån kanin vill sitta i bur faktiskt ;) Vi har en kanin på gården som någon släppte ut för 6 år sen, han har ju rena paradiset, och han mår så bra så. Ibland är han hos grannen 1 km härifrån, och så kommer han springandes tillbaka. Och så kollar man på en kanin i en bur på 1 kvadratmeter…… Det är liksom.. sjukt :(

Itchy
0

jag hade mer än gärna haft honom lösgående, men han vid flera tillfällen kissat ner min säng, och tyvärr har jag inte lust att spendera alla mina kvällar i tvättstugan, men om han lär sej att bli rumsren så kommer han få gå lös mestadels

moonii
0

Ååh, det gjorde min kanin också ibland :/ Du kan inte spärra av din säng då? Har han en egen toa? Jag köpte en kanintoa åt min kanin och då blev han rumsren :)

Itchy
0

nej det skulle vara väldigt svårt att spärra av så att han inte kommer åt sängen…och han har en egen toa

moonii
0

Hmm, okej :/

Itchy
0

nu har hans små vredesutbrott blivit värre, och han gör det oftast under nätterna vilket leder till att jag vaknar, han sitter & drar i gallret med tänderna :(

jag är mest orolig för att han ska sabba sina tänder om han fortsättet, ngn som har tips? om vad jag kan göra för att få honom att sluta ?

moonii
0

Du kanske kan lägga in nya grejer, t.ex nya grenar av olika slag, olika växter och örter och kanske göra en leksak till honom så han håller sig sysselsatt under tiden han måste vara i buren?

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle råda dig att ta bort fröstängerna då dem innehåller på tok för mycket socker. soker= energi, det är därifrån han kan få överskotts energi ifrån.

Itchy
0

ska plocka lite äppelgrenar och se om det kan sysselsätta honom lite, och låta bli att ge honom fröstänger

Ljusta
0

Du kan inte stänga in hans bur i en större kompostgaller Hage så att han kan skutta lite friare men ändå ha tillgång till buren? Och ha lite leksaker, tunnlar, hus, filt att gräva i osv i den så att han håller sig sysselsatt? Han kan skada sina tänder om han drar i gallret, hade en hane som gjorde det (men det rättade till sig tack och lov när han slutade att skaka galler).

Ljustadalens kaningård

Itchy
0

#16 som min lgh ser ut så går det tuvärr inte :(

men såfort jag fått undan på all skit jag har ute på min balkong så ska jag flytta buren dit ut så han kan få vara lösgående där ute

(inglasat)

Fridaaaa
0

Ta bort fröstängerna, gör kaniner bara feta.

Mer Motion helt enkelt tror jag din kanin behöver:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

Ta bort fröstängerna, gör kaniner bara feta.

Mer Motion helt enkelt tror jag din kanin behöver:)

Itchy
0

nu har jag studerat hans beteende i en tid, och jag begriper inte avrför han gör som han gör :S

han blir alltid galen såfort jag lägger mej & ska sova i sängen, aldrig annars, om jag lägger mej på soffan är han lugn, men såfort jag lägger mej i sängen så blir han galen :S

ngn som har förslag på hur jag ska gå tillväga för att få honom att sluta med sitt beteende som börjar bli väldigt störande

Fridaaaa
0

Testat att aktivera honom? T.ex klickerträna? Låta honom vara med er? Han kanske är väldigt social?

Itchy
0

han är inte väldigt social av sej, och iom att jag ofta är uta på gården med honom så får han både aktivering & träffa nya människor, klickerträning har jag tyvärr inte tid eller ork för

moonii
0

#20 Antagligen för att han vet att han då är tvungen att vara i buren hela natten. Kan förstå att man blir galen av att bli instängd när man har varit lös.. Jag tror inte det finns så mycket att göra, förutom att låta honom vara lös i allfall. Eller så får man stå ut :)

Fridaaaa
0

Men de flesta kaniner behöver aktiveras, min ena honkanin på ca 13-14 veckor måste springa av sig var dag osv. Man får ta sig den tid till kaninen som kaninen behöver helt enkelt. Se till kaninens behov

moonii
0

Håller med Fridaakesson. Alla kaniner bör aktiveras.