Holland lop i Sverige?
I andra länder är ju Mini Lop och Holland Lop två olika raser. Här har vi dvärgväduren som är motsvarigheten till Mini Lop. Finns det inte Holland Lop här i Sverige?
Menar du holländsk dvärg? För det är ju hermelinen :)
#1: Nej, jag menar inte Netherland Dwarf. 
Holland lop ser ungefär ut som dvärgväduren men med lite mindre öron, om man kollar på dom bilderna på google.
Kollade även lite om rasen och den är mindre än vanliga dvärgväduren. :) det skiljer bara lite i vikt. (idealvikten)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad jag vet verkar det inte finnas någon sådan i Sverige som #4 beskriver.
England: I England kallas Holland lop för Miniature lop (mini lop). Mini lop:en från England är inte den samma som mini lop:en i USA, utan är en annan ras som är mindre än mini lop:en i USA.
USA: I USA är mini lop den stora dvärgväduren och Holland lop den lilla väduren.
Därför, om man söker på bilder på mini lop, så kan bilderna visa både mini lop:en från England och den från USA. Det innebär att det man ser i resultaten inte alltid är samma ras trots att de har samma namn.
Har blivit helt kär i den engelska mini lop:en. Går det att åka till England och köpa med sig kaniner hem? 
#6 Ja det går att importera från England :) Karantän ska inte behövas om man ordnat vaccinationerna och ev. papper? (Pass eller någon form av intyg?)
#7: Låter jättebra! 
Amerikansk Mini Lop ska väga mellan 1,5-3kg. (hanar minst 2kg)
Amerikansk Holland Lop ska väga mellan 1,5-2kg.
Brittisk Mini Lop har en idealvikt på 1,5-1,6kg (för full poäng)
Brittisk Dwarf Lop har en idealvikt på 2-2,4kg
Svensk dvärgvädur har en idealvikt på 1,5-1,9kg.
Den svenska dvärgväduren är tyvärr väldigt dåligt typad i snitt i jämförelse med de andra länderna (den brittiska Mini Lop är verkligen fin, breda skallar, bra öronknutor, öronen hänger långt fram och är öppna och breda). Dvärgväduren är en jättepopulär ras men den står sig dåligt i konkurrensen på utställningarna.
Att importera Mini Lop från England för att förbättra våra dvärgvädurar tycker jag är en bra idé. De amerikanska djuren har för korta och lätta öron för vår standard.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#10: Det är precis vad jag tänker göra. 
Jag har en fråga, om man föder upp brittiska Mini Lops, vad ska man kalla dem på svenska? Bara dvärgvädur?
Vad är vitsen att importera dem om du inte ska ha dem till att förbättra dvärgväduren? Det är väl roligare att kunna skriva stamtavlor på dem och så?
Personligen tycker jag att det är lite töntigt med alla "mini"-kaniner typ "Mini-Löwen" etc… Det är ju bara små korsningskaniner. Och dvärgväduren behöver fler som jobbar seriöst med att förbättra typen på dem…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#12: Jag kanske skrev lite klumpigt.
Jag menade snarare: Är den brittiska Mini Lop:en en dvärgvädur, eller blir det en korsningskanin om tar en kull på vår dvärgvädur och den brittiska Mini Lop:en?
#13 Så länge den håller sig inom viktgränsen för våra Dvärgvädurar så borde du kunna kalla dem för Dvärgvädur :)
Ljustadalens kaningård
De engelska mini lopsen är mindre än våran idealvikt, även om standarden säger annat så brukar de ligga på runt 1,2-1,3 (sen finns de ju alltid undantag)
Ja, de är mindre, så jag antar att de inte räknas som dvärgvädurar.
Jodå, de är dvärgvädurar, men de får -1p om de väger under 1,4kg:
Vuxen vikt skala
- 1,00 kg
0 poäng
1,01 - 1,40 kg
4 poäng
1,41 - 1,90 kg
5 poäng
1,91 - 2,00 kg
4 poäng
2,01 - 2,20 kg
3 poäng