Val av utställnings kanin?
Hej!
Jag funderar på att börja med kaninutställning då jag tycket att det var kul när jag provade att ställa ut min förra kanin.
Vet dock inte Vilken ras? eller Vilken färg? jag ska välja.
Vill dock inte ha någon jätte stor ras eftersom jag bor i en 1:a.
Tipsa gärna om raser/färger som kan tänkas vara passande till en första utställnings kanin?
// Amela
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dvärgvädur, utan tvekan. Super trevliga kaniner som har ett lugnt temprament, lagom stora och passar utmärkt att ställa ut!
Har själv Dvärgvädur i färgerna madagaskar och chinchilla, samt manteltecknad i dessa färger. Jag har flera ungar och ungdjur till salu just nu som skulle passa perfekt till Avel och uställning! Intresserad? :)
#1 Har haft dvv, så kanske
Står mellan dvv och hermelin just nu. Har du hemsida?
Jag har haft både Dvv och hermelin. Men jag föredrar Dvv så otroligt mycket mer, framför allt i tempramentet!
En enkel sak är att när jag ska mata eller är hos kaninerna så sitter ofta hermelinerna i sitt egna hörn och vill inte bli kelad med. Min Dvv kräver nästan att jag ska ta upp dem, står med frambenen på mig och burdörren, hoppar fram så fort de hör att jag kommer osv.
Jag håller på att göra en hemsida, men tillsvidare har jag en blogg där jag skriver upp lite nyheter www.grizzlanskaniner.blogg.se Den är inte helt uppdaterad än, men skicka ett pm till mig så berättar jag vad jag har att erbjuda i förhand ;)
Hermelin är enkla att ha och göra med och enkla att åka bild med osv.Dessutom äter dom lite och är billiga i drift ;) Jag har både ställt ut viltgrå,chinchilla och ska ställa ut whitesvart med ganska höga poäng.
Även lilla havana är en ras jag rekomenderar,dom är supermysiga,sociala och lätta att få bra poäng på :) har en kompis som säljer sånna
sofieskaniner.weebly.com
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#3 Ska kika på bloggen ;)
#4 Åh en white svart hermelin e så fin! :) Jätte fina kaniner du har.
Ska klura lite mer på det innan jag bestämmer mig. Men kan säga att jag är lite inne på Viltgul dvv eller hermelin 
Hermelin är nog roligare som tävlingsras, men dvärgvädurar roligare som sällskapsras. Viltgul är en ganska svår färg på båda, inte särskilt ofta de blir prisberättigade… bara så att du vet =)… Men fin, absolut.
En till fördel som jag ser med hermeliner är att de är renligare. De är också superlätta att ha med sig på långa resor till utställningar då de har mycket utrymme om man har minsta tillåtna transportbursstorlek (1000cm2, dvs exempelvis 25x40cm).
Hermeliner äter mindre, bajsar mindre, behöver mindre transportburar, får mindre kullar…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Om man enbert skaffar djur för att få höga poäng på utställningen så tycker jag att man tänker fel.
Bättre att skaffa en ras och färg man själv trivs med och vill ha.
#6 Tack, ska tänka på det. Vilka färger är blir mer brisberättigade?
#7 Det är klart att jag inte ska ha en kanin enbart till utställning..har haft kaniner innan både till kel,hopp och provat på utsällning.
Det är väl inget fel med att ha ett syfte med ett djur? =/
#7 Jag tycker att man tänker rätt. Många nybörjare börjar med en ras som är svår som utställningsras, tappar suget och slutar. Det är inte kul att gång på gång lägga ner hundratals kronor på utställningen men inte få en enda rosett tillbaks.
Jag vill att fler ska börja med och fastna för utställning =). Om man exempelvis gillar hermeliner men inte är så kär i någon av de vanliga färgerna (som jag, hatar viltgrått) så kan man välja en färg som funkar bra att blanda med vinnar-färgerna. Själv har jag white zobel, som går utmärkt att blanda med zobel. Mina bästa avelshonor är zoblar. Ett annat exempel är blå chinchillla, som kan blandas med exempelvis chinchilla, vrö, blå otter, blått. En annan vacker men ganska svår färgvariant är otter-gruppen (white, tan, otter) där den färg som kommit längst är white svart och tan svart. De kan kombineras med fördel med deras motsvarande viltfärger.
#6 Alla färger som är godkända i den ras man väljer kan bli prisberättigade, men en del är svårare att få fram djur som får 94 (el 94,5p) och uppåt. Det finns fördelar och nackdelar med alla färger =). Viltgula har problem med sotning. Chinchilla har problem med inblandning av viltzobel som ger brunton och sämre schattering. Viltgrå kan ha dålig schattering. Zoblarna får man kämpa med att få fram bra teckning och dessutom så ser dom bara bra ut en kort tid varje år eftersom deras färg påverkas så lätt av fällning, solljus etc.
Vilken färg? gillar du =)?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Liten Rex kan vara skoj, om man vill hålla på med en ny ras. Finns inte så många "färdiga" ännu, men ganska gott om projektdjur.
Funderar på att utställningsdebutera själv, med min storvuxna hermelinrex, som är rätt mkt Liten Rex-typ.
Dock är hon dalmatiner, och det vete sjutton om prickarna räcker till 
Hermelin och dvv är ju de absolut vanligaste, men hermelin är lättare tävlingsras. Jag själv hade tänkt börja med hermelin ett tag men valde bort de då de ofta har problem vid födsel och får små kullar med muppar etc. Så har man otur kan man få bara 1 unge i en kull.
Själv valde jag Liten rex istället som tävlingsras och de har fått väldigt bra resultat och får dessutom bra storlek på kullarna och är bra mammor. Hanarna går att ställa så länge de inte fäller eller är solblekta så de går att tävla mycket med dem!
#9 Viltgul har länge vart en stor favorit bland färgerna, dock har jag bara haft viltgrå innan :P
Sen tycker jag white svart & white brun är fint.
Jag kommer ta en whitesvart kull i början av slutet av 2011/början av 2012. pappan har 95 p
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus