Lite färg hjälp tack! :)
Hej jag tänkte kolla vad det skulle kunna bli för kul om jag parade min vita hona med min blåa hane :P??
Honans stamtavla:
F:Vit FF:Vit FM:Vit (Alltså vitrödögda)
M:vit MF:Vit MM:Vit
Hanens:
F:Blå FF:schwarzgrannen FM:Vitrödögd
M:Blå MF:Svart MM:Blå
Hoppas någon kan lista ut det! :)
Ingen som vet? :(
troligen kommer ungarna att bli manteltecknade med vit+blå (fläckiga) och en del kommer troligen bli mer blåa än vita. Beror också på om den vita är albino eller framavlat vit.
#2: Gissar du bara? Det finns tre vita varianter: Vit rödögd (albino, recessivt), vit blåögd (i enkel uppsättning wienertecknade eller wienerbärare) och vit brunögd (som är en variant av swarschgrannen). Ditt inlägg tyder på att du inte kan något alls om färggenetik. Brokat (mantel, dalmatin, scheck, brokat) är ett helt annat anlag.
#1: Eftersom den vitrödögda bara har vrö i stamtavlan, så går det inte att säga vilka anlag den bär på. Det är vanligt att vrö är viltgrå "under" det vita. Både blått och enfärgat är recessivt och du kommer förmodligen att få 50% viltgrå ungar och 50% vrö (eftersom hanen har en vrö förälder).
MEN: Stamtavlan stämmer inte på hanen. En swarschgrannen + vrö kan inte få en blå unge. Den kan endast få "A-mutationer" såsom chinchilla, zobel, ryss och vitrödögd. Det är mycket möjligt att hanen egentligen är en mörk zobel blå, kan ju vara svårt att se på långhåren. I sådana fall så kommer du att få viltzobel (ser ut som chinchilla) och vit rödögd. Med lite tur har din vrö lite roliga anlag såsom enfärgat (då kan du få zobel brun) och blått (då kan du få viltzobel blå och zobel blå).
Uppdatera gärna med resultatet från kullen.
Och återigen, #2, uttala dig inte om saker du inte har någon aning om. Det förstör bara för de som vill lära sig genetiken.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#3 är du säker på att stamtavlan inte stämmer? För när jag pratade med ewa asp så sa hon att allt stämmer kanon! Och alla djuren är ju utställda på höga poäng så det känns som om färgerna borde stämma ganska bra.. :/ Aja jag ska dock inte ta den kullen då jag ska ha en vit hane på den vita honan!
Dock så är han parad med en chinchilla färgad hona som har vit och svart bakom sig!
#4: Även om de är utställda på bra poäng så säger inte det att färgerna stämmer.
Finns viltzoblar som är utställda som chinchillor och gått igenom, eller white ryss som gått igenom.
Som exempel.
Men precis som Lina säger så är den stammen omöjlig.
aa (vit rö) och achi (som ju schwarzgrannen är) kan inte ge A, som blå är.
Två vikande anlag kan aldrig tillsammans ge ett dominerande anlag.
#4 Stambokförarna kan oftast ingenting om färggenetik och kan således inte veta om stamtavlan är "omöjlig" eller inte.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#7: En zobel blå kan få blå ungar, men då tillsammans med en "fullfärgad", dvs ex en blå, viltblå med enfärgsanlag osv.
Men den kan inte få blå unge med någon av de andra vikande anlagen på A-locus (dvs färger som innehåller chinchilla, zobel, ryss eller är vit rö).
Men han parades ju med en blå hona.. Så då är min hane här hemma blå iallafall?? Och behöver inte ge viltzoblar? :P
#9: Men om pappan är zobel blå, så måste du ha skrivit fel i ursprungsinlägget?
För där står hanens pappa som blå, och det är alltså inte genetiskt möjligt att en schwarzgrannen (achi) och en vit rödögd (aa) gett en blå (A).
Däremot är det fullt möjligt att dessa gett en zobel blå (am)!
Så har du skrivit fel och där egentligen ska stå:
"Hanens:
F: Zobel blå FF:schwarzgrannen FM:Vitrödögd
M:Blå MF:Svart MM:Blå"
Då stämmer stammen! 
Och jo, din blåa hane kan fortfarande ge viltzoblar, då han kan ha ett zobel-anlag från sin pappa.
#10 i själva stamtavlan står det ju
F:blå FF:schwarzgrannen FM:Vitrödögd
Men eftersom det var omöjligt så borde det la vara
F: Zobel blå FF:schwarzgrannen FM:Vitrödögd
som du sa… Men det känns konstigt…. Jag tror uppfödaren har gjort fel i stamtavlan… Då fadern har fått 10P på färgen… Domarna borde ju se skilnad på zobel blå och vanlig blå eller? :/
Ahhh jag blir så förvirrad xD
#11: Inte om det är en mörk zobel blå, då kan den misstas för en blå.
Precis såsom en viltzobel går igenom som chinchillor lite då och då.