Hjälp med burmått
Vilken/vilka raser ska bo i den?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1: Dvärgvädur.
Höjd och bredd - minst 50cm vardera.
Längd - så långt du har plats med
Gärna över 120 cm tycker jag. För stort kan det aldrig bli!
Totalt måste det iallafall bli minst en halv kvadratmeter bottenyta, men jag avskyr små fack på t ex 75x75 cm. Blir ju ingen längd att skutta på, även om det är fullt lagligt att ha det så. 
Skulle ta höjden iaf 55-60 cm, så att de kan stå på bakbenen.
Hittade en sida med minimåtten för olika djurslag http://www.amiralenzoo.se/burmatt_till_kanin_och_gnagare.htm
Personligen skulle jag valt att bygga så att den är laglig för alla kaninraser, man vet ju aldrig vad man fastnar för senare.. 
Hoppas det ger dig lite info..
Jag brukar säga att 0,5kvm är absolut minimimått, det har man på extraburar som man inte använder så ofta. 120x60cm är ett jättebra mått för hermeliner, eftersom spån- och plyfaskivor kommer i 120x240cms bitar. Man kan alltså få maximal användning med de måtten. Ett annat mått som funkar bra är 120x70cm med 50cm takhöjd (120-70=50) eftersom man även då kan bygga utan spillbitar.
En sexfackare är fruktansvärt tung att flytta, oavsett vilket material man bygger i. Den blir därmed också svårsåld om du någon gång vill bygga nya burar och sälja de gamla. Jag rekommenderar att man max bygger 2-fackare. Själv har jag byggt trefackare i spånskiva som är fruktansvärda att flytta, så jag kommer nu till hösten att bygga exakt samma modell men att de inte sitter ihop mellan våningarna, utan att man spänner ihop dem istället. Då blir det alltså enfackare som är lätta att flytta. För att få maximal skivanvändning blir det 2 våningar som saknar tak, och 1 övervåning som har tak (för de utan tak blir ju den övre burens botten tak).
Att tänka på när man bygger burar är också sin egen fysik. Om du är kort, så vill du inte ha burar som är för djupa, då blir det svårt att städa. Jag är 177cm och jag tycker att 80cm är för djupt för mig, då behöver det vara minst 60cm (helst 70cm) takhöjd för att jag ska kunna ta mig in i facket och nå det bortre hörnen.
Om man bygger många fack på höjden så får man fundera på om man behöver en pall, om underlaget där burarna står tillåter att man använder en pall, och så vidare.
Men allra först, så behöver vi ju veta Vilken ras? du har tänkt ha =). Jag kan också rekommendera några sidor för inspiration: www.kaninkanin.com och www.kolartorpets.se
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se