Hur få 2 hanar att funka ihop?
Jag har just nu 2 hanar på 3 veckor, syskon, som jag gärna skulle vilja ha ihop, även när de blir äldre. Grejen är ju att när dom börjar bli könsmogna, så kommer de antagligen slåss.. Men om jag tar isär dom vid 10 (?) veckor, och sätter ihop dem vid ett halvår, när de är kastrerade, så är det stor chans att dom slåss då också eftersom dom då inte är vana vid att vara vid andra kaniner..
Någon som vet hur jag kan lösa detta som bäst? Hålla ihop dem från början, eller ta isär, kastrera och sen sätta ihop igen?
Jag hade köpt 2 honor istället. Eller en hane och en hona & kastrerat hanen.
2 hanar kan vara svåra att ha ihop, även om dem kastreras.
Ska man ha 2 kaniner ihop, speciellt av samma kön, bör man ha väldigt stor yta, eftersom kaniner är kolonidjur, inte flockdjur, så behöver dem i regel stor yta så att dem kan dra sig undan ifrån varandra osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 hon har ju redan köpt hanarna ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Strax innan de blir könsmogna ta isär dem och kastrera så snart som de blivit könsmogna. (vet inte riktigt när det är) Och sen när det är gjort så kan man prova att sätta ihop dem så att de inte hinner få i sej det beteendet att man ska slåss med andra :) Det där med att ta isär dem strax innan de blir mogna får man nog räkna ut lite när man tror det är dags! Det är i alla fall vad jag tror. Det viktigaste är nog att dom inte hinner utveckla det agressiva betéendet ;)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#2 Hon måste ju ha fött upp dem i så fall eftersom dem är 3 veckor gamla ;)
Tack allihopa! Ja, jag har redan hanarna, det är mina bebisar :)
Dom kommer få stor yta, just nu går dom fritt i mitt rum, men de kommer få en utebur på minst 2 x 3. Skulle egentligen vilja ha den större, runt 3 x 5, men jag vet inte om det kommer kunna gå.. Funderar på att ha dom i mitt rum annars (innekaniner), men skulle det spela roll om man har dom i samma rum, fast olika burar, till de är kastrerad så man kan ha dom fritt i rummet? Kommer de utveckla agressivt beteende då?
Kom på att om jag har dom ute, så kan jag inte kastrera dom förrän till våren.. Kan ju knappast kastrera dom mitt på vintern när dom är vana vid kyla ;)
Hm.. svårt det här xD
Du får testa, men det är inte säkert att dem kommer kunna att gå ihop då hanar kan vara kluriga att ha ihop 
Du får bara prova, funkar det inte så får du ha den i olika burar.
Jag har 2 hanar som går ihop, de är pappa och son. Men de gick ihop först när pappan var 1,5 år och ungen 0,5 år.
Jag satte dem i ett rum där de aldrig varit förut, en bit mat och så ska man hålla ögonen på dem. ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Okej, tack!
NaDa, är dina kastrerade? :)
Det är bra när dem är kastrerade, då kanske dem tror om varandra att det är honor xd haha, skoja ;P
#8 Jopp, båda är det.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥