Går det att rädda ungarna??
Min hona fick ungar för 5 dagar sen men när dom var ett par dagar slutade hon ta hand om dem,hon verkar helt "känslokall" dom får ingen mat och flera har dött nu :( vad kan jag göra???? Har försökt hålla i henne så dom ska få äta men det gillar hon INTE… Vill ju inte att alla dör så HUR KAN JAG HJÄLPA DEM???
Jag hade en unge som va 4 gånger så liten som han borde. Jag har kämpat som en galning, men i förrgår, vid 3 veckors ålder dog han. Jag tror inte chansen är stor. Ger du dem ersättning är chansen 30 % att dom överlever. Men jag tycker ändå du kan ge det ett försök. Var beredd på att dom kan dö när som helst bara. Jag är helt förstörd för att min lilla Litchi dog.
Kolla efter 'multimilk' och 'KMR' . Multimilk är svår att få tag på. Men om du blandar dessa (3 delar multimilk + 1 del KMR) så har dom stor chans att överleva eftersom det är nästan jämnlik innehåll som honans mjölk. Viktigt är att dom har det varmt också. Får du tag i dessa grejer, så kan jag hjälpa dig. Jag har en handledning på holländska där det står exakt vad man kan göra. Kan gärna översätta till dig, om du vill ge det ett försök.
Min erfarenhet är att även om man diar dom själv så får dom inte i sig de dom behöver och blir väldigt infektionskänsliga som vuxen.. Men har läst att getmjölk är de som ges kolla hälsokost affär eller liknande,,,
Just ja, chansen är 30 % vid vanlig ersättning. Blandningen jag pratade om är betydligt bättre och ger nog mer chans till överlevnad. Innehållen ser ut såhär:
Kaninhona:
Äggvit: 32,0 %
fett: 49,0 %
Laktos: 6,0 %
Multimilk + KMR:
Äggvita: 32,2 %
Fett: 49,6 %
Laktos: 5,6 %
Torkat getmjölk innehåller endast 29,9 % fett..
Min Litchi fick av märket Vitakraft eftersom jag lärde mig försent om detta med innehåll :/
Låt naturen ha sin gång :( Tråkigt att säga det men det kommer altid något bra i det onda :)!
Fast jag tycker det är lite konstigt att säga så egentligen.. Man har ju kaniner i burar.. Hur mycket låter man naturen ha sin gång då? Tycker att antingen kör man på det ena eller det andra. Men alla har ju sin åsikt :) Hur menar du att det alltid kommer något bra i det onda? Skulle snarare säga ' kommer alltid något dåligt i det som är bra' xD
Jag har samma problem, Håller mamman och låter ungarna dia (hon gillar det inte alls men har accepterat det). Dessutom ger jag ersättning som extra tillägg. Den minsta dog tyvärr vid 9 dagars ålder men de andra tre är 15 dagar och har öppnat ögonen och är superpigga =)
Lycka till, hoppas det går bra för dig.
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
#6 Kan inte hålla med dig där. Det är ju vi människor som valt att para och sätta ungar till världen. Jag anser då att det är min skylldighet att göra allt jag kan för att de ska få det så bra som möjligt (avliva eller ge allt)!
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
#9 Håller med dig! :)
Det beror la på hur man har kaninerna då :P Jag pratar ju om hur jag tycker och tänker och du kan ju verkligen inte veta hur mina kaniner har det :P Men jag tycker verkligen att om mamman slutar ta hand om ungarna så finns det säkert en bra anledning till det. Men alla har olika åsikter.. :P Och för mig brukar det alltid komma något bra ur det dåliga! :P Man kan ju inte ha otur i hela sitt liv! :P