Fördelar med kaninkompis
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan!
Har nu bestämmt mig för att ta in en kaninhona i min kaninhanes liv (när han har kastreras) p.g.a han verkar lite ensam.
Men då ska man ju också få föräldrarna intresserade också!
Så alla fördelar med att ha dom i par och egna erfarenheter av detta är ju super! På bland annat distriktsvetrinärernas hemsida står det att dom BÖR vara i grupp eller ha en kanin kompis vilket kan vara en sån sak som mina föräldrar borde veta om.
Mamma "du måste sköta om din kanin lite bättre" säger hon jämt. men jag städar varje vecka,kammar honom,akriverar honom,hoppar med honom och gosar med honom och har honom i rasthagen ofta bara det att jag inte har honom i koppel då han hatar det men det är mammas ursäkt för att vi inte ska skaffa en till.
Pappas ursäkt är detsamma "du måste ägan mer tid åt den" men eftersom han är väldigt ensam och är sån i personligheten att han inte gillar att kelas med för mycket så är det mitt fel :S.
Jaja ni fattar galoppen? jag själv tycker att jag är en duglig kaninägare som sköter väl om mina djur och deras hälsa och blir kär i varenda kanin ^^
Men fördelarna med två stycken är välkommna i denna lilla tråd :)
vet ej vilken grupp detta tillhör så jag bara tar något så kanske någon snäll kan ändra det? Tack! 
Hej, ursäkta, nu raderar jag mitt inlägg. Jag missuppfattade totalt din text. Jag måste vara väldigt trött idag. :) Du efterfrågade fördelarna med två kaniner. Well, det är som du säger, det rekomenderas. Men det är inte ett krav.
Personligen tror jag att många kaniner mår bra av att ha en liten vän. :)
Kaniner är kolonidjur och klarar sig helt utmärkt utan kompis :) Men man kan ju låna in en hona efter kastreringen så man kan se att kemin mellan kaninerna fungerar, alla kaniner går inte ihop precis som hos människor. :)
Men annars tycker jag att det inte är så behövligt med kaninkompis, visst är det skönt att kaninerna kan bo ihop om man har fler kaniner, men man måste dock ha en stor yta eftersom bråk kan uppstå p.g.a. reviret. Ex. en hästbox är lämpligt.
Kaniner har inget behov av kompis
Jag har 2 honor ihop, och min ena hona blev gladare när hon fick bo med en kompis, men alla kaniner gillar inte att bo ihop, och det gäller att ha stor yta i så fall, mina 2 går på ett stort utrymme i en bod.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror att de flesta kaniner mår bra av att ha en kompis, men absolut inte alla. Jag har en hona som jag inte skulle sätta ihop med någon då hon är riktigt aggressiva mot andra kaniner. Denna egenskap är inte något jag vill avla på då jag anser att det är onaturligt med så pass mycket revirvaktande, och att den kaninen inte lärt sig riktigt "kaninspråk".
I det vilda lever inte kaniner ensamma utan i kolonier. Det tycker jag är en anledning om någon att ha kompis till sin kanin, om inte i samma bur (stooor som sagt och med mer än ett gömställe/bo) så åtminstonde i en bur nära bredvid.
Tidigare så tänkte jag som många andra att kaniner inte har behov av kompis, och mina kaniner bodde ensamma utan att nästan aldrig träffa andra kaniner. Nu när jag provat att spara ungar (honor) och låta dem bo kvar med mamman så märker jag att de är otroligt mycket lyckligare och till och med tamare! De äter bättre och är mycket livligare. Har en hona med dotter som bor i en bur nu, honan har fått ungar igen och de tar hand om bebisarna tillsammans. Oftast när jag kommer så ligger allihop tillsammans och pussas :) Går jättebra och jag kommer absolut att göra så med mina honor i framtiden!
Har haft många kaninköpare som kommit till mig och tyckt att kaninerna verkar så lyckliga. Mina kaniner bor alla nära varandra (och vissa ihop).
Så jag tror absolut att din lilla kaninhane blir mer livlig om han får en kompis :)
Ljustadalens kaningård

Du kan ju alltid hänvisa till gällande lagstiftning för kanin, L80, där det krävs särskilda skäl för att INTE hålla kaniner i par/grupp. Sedan om det dina föräldrar ser som "bristande intresse" är ett sådant särskilt skäl eller inte är ju tolkningsbart men jag tycker absolut att du kan använda lagstiftningen som ett starkt argument!
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av gnagare och kaniner
1 §
**Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.Allmänna råd till 8 kap.* Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.*
#5 Finns ingen lag på att kaniner ska bo ihop, det är bara en rekommendation.
Tack allihopa för dom bra svaren! tror defenitift min kanin blir lyckligare med kompis :)
#7 Kan ju hoppas, kan gå åt båda hållen…
#5: Precis som #6 säger så är det ingen tvingande lag alls att ha kaniner i par.
Det står nämligen i texten du kopierade.
"_Allmänna råd till 8 kap.
_Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt."**
Dels är det alltså ett allmänt råd och ingen tvingande lag, vilket innebär att det är frivilligt att följa.
Dels står det även bör, vilket även där visar att det inte är en tvingande lag, utan frivilligt.
Det mest naturliga är egentligen det som #4 skriver, att kaninerna bor i egna burar som står i närheten utav varandra.
#8 jaa men om det skulle göra det (har pratat med min kompis kusin Simone) så skulle hon kunna ha den hos sig :)