djurbutiks hö - häst hö
Vi fick med en stor påse hö till vår kanin när vi fick den, en påse från djuraffären. Har tittat på lite olika märken på hö i djuraffärer och andra affärer och jag som även är hästägare förvånas över hur det ser ut! Det liktar förvisso gott men det består oftast bara av en eller ett par sorters gräs. Min tanke är ju till vintern att vår kanin får samma hö som hästarna, det inehåller betydligt större varianter av grässorter, borde inte de i affärerna som ni betalar fruktansvärda priser för oxå göra det? I grunden är ju egentligen det höet i påsar bara taskigt tråkigt torkat "vanligt" gräs, som luktar gott….
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Mina får hö som man kan ge hästar också, det är i regel samma sak :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ni hästhö så är det självklart bättre. Djuraffärshöt brukar inte vara någon höjdare, så vida det inte kommer från en bonde.
Jag ger samma hö som våra kor och får äter. Hoppar dock över ensilaget.
#2 Ensilage och hösilage är inte bra för kaniner, speciellt inte ensilage. Pga den höga syrehalten
#3 Nä, jag skrev att jag hoppar över det?
Har dock hört att de gamla "kaningubbarna" anser att ensilage är det bästa man kan ge kanin. Själv vågar jag inte.
En veterinär sa nyligen till mig att hästhö inte är bra för kaniner. Det skulle vara för grovt eller nått.
Och ensilage har inte skadat någon av de 40 kaninerna min kanin bor med :) Men vad vet jag, du kanske har rätt
#4 OJ missade det :) ber om ursäkt :)
#5 Finns olika hösorter, och allt "hästhö" är inte samma.
Ju grövre hö ju bättre för kaninens mage, fast det bör vara från första skörden…och skördat tidigt. Det hö man skördar första gången runt/efter midsommar innehåller inte lika mycket näring som det man skördar tidigare.
Det har jag från en får- och "kaninbonde" som avlat fram Lilla tysk till utställning sedan 1972 (samt angora och dv.vädur)..
Jag fick ett par småsäckar med djuraffärshö från en bekant, det använde jag som bottenmatrial 
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
#7 Vi hämtade hem igår som skördades för ca 2 dagar sedan :) Så det är bra näring i det :=) Första skörden är alltid bäst :=)
Detta höet ges både till mina kaniner & marsvin och till deras får :D
Jag ger mina ensilage och fint hästhö, precis som mina hästar får, kaninerna fungerar toppen bra på det, mina!
Har provat silage av båda sorterna och det funkade bra förutom att jag inte vågade ge kaninerna fri tillgång och sen blir det ju dåligt så snabbt också så det blev alltid mycket att slänga.
Vanliga höbalar som ges till bl.a. hästar är nog det som flest här inne använder, iaf de som har lite fler kaniner. Jag använder själv "hästhö" och skulle aldrig få för mig att köpa hö från djuraffär, har svårt o tro att det är lika hälsosamt som grövre hö som dessutom inte har fraktats runt instängt i påsar ^^ sen är det ju bra mycket dyrare än att köpa balar där höet kostar 3kr kg.
#10 Ja det blir billigare att köpa bale, jag ger knappt 2kr/kilo för mitt :D Och det är bra :) Skulle inte heler få för mig att köpa i djuraffär:)
Hästhö brukar ju vara lite grövre och "gulare" än hö från djuraffären,men djuraffärernas hö är ofta väldigt tunt och innehåller inte särkilt mycket..Jag får hö från en bonde,det är skitbra!:)Det är fyrkantiga balar med grovt gröööönt hö:DGrövre hö är ju mycket bättre för kaninens tänder:)
då var jag inte helt ute och cyklade där heller :) då är man kanske inte hel kass som nyblive kanin ägare då :)
Jag köper mitt från Naturnära, å dem köper ju in från bönner. Så antar att de höt är bra, sen ser de ändå bra ut.
Allt hö kommer ju från bönder…. Man kan köpa lika dåligt hö från en bonde som från en butik.
Det som är dåligt hö för mig är hö med enbart timotej och klöver, och hö som det inte finns analys på. Till utställningsninerna vill jag ha proteinhögt hö för att de ska kunna bygga muskler, och för deras välbefinnande vill jag ha så många arter som möjligt.
Vanligt hästhö är ju vanligtvis timotej, klöver och lite smörblomma. Inte så kul.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#15 Finns fortfarande inget som heter "hästhö" igenligen. Det är bara en benämning igentligen…
#16 Det är stor skillnad på ex hästhö och fårhö. Får vill ha så mycket bladgrönt som möjligt och gärna sly, häst vill ha mer långa strån. Kor vill man ge så energi- och proteinrikt som möjligt med mycket klöver eller lusern. Det är skillnad på hö och hö :-). För mig är ett bra kaninhö i princip likadant som fårhö, men det är lättast att få tag i hästhö (torrt ör hösilage) eller kohö (hösilage). Hösilage är halvtorrt som plastas in utan tillsatt syra. Ensilage plastas på direkten och tillsätts oftast ensileringssyror för att styra jäsprocessen. Jag gav själv ko-hösilage i vintras, kaninerna älskade det men blev lite feta. För mkt energi/kg.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#17 Min svärmor har får hon ger samma hö till sina får som jag ger mina kaniner och marsvin :) Fungerar utmärkt och alla mår bra :=)
Mitt hö är ett bra hö. Förra höet jag hade var inte bra, då gick kaninerna ner i vikt utan pellets men inte av detta :D
Vet vad hösilage är ;) Dem ger det också till fåren och ibland korna med :)
Gav mina med ett tag, men det fungerade inte på mina då dem gick ner i vikt :/
vi har en bra blandning här ute timotaj ja och klöver men även andra sorters gräs och örter i det, det jag fick i påsen ser ut som tunnt gräs klippt ute på grannens gräsmatta :(
#15 Mitt hö är iaf inte bara timotej och klöver, det är massor av olika!Och det jag har är hästhö;) Men höt från rundbalar skulle inte jag ge till mina kaniner, det är oftast inte så bra kvalite på.
#20 Superbra kvalité på mina "rundbalar";)
#21 Okej:) Det kan ju vara olika,dom jag har sett har kunnat varit riktigt dåliga:/ Men jag vet att det kan finnas bra också!;)
#20 Det är så himla olika :) Min pojkväns styvpappa har hösilage till sina kor och till fåren och ibland när det nästan så torrt som hö, och det är bra kvalité :)
#23 Japp:)
#7 Min kanin äter inte grovt hö, hon gillar det inte varför vet jag inte. Finns det något man kan ge istället för det? :D
// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy
#25 Är det grönt och luktar frächt?
#26 hur menar du? Höet jag har nu?
#25 Såna är några av mina kaniner med! Så jag ger inte så grovt hö, då går det bra, bättre än inget hö alls :)
#27 Det grova höet;)
#25 Han kanske har problem med tänder? Eller så kanske det inte är fräscht/han äter för mycket pellets?
#30 Nepp, hon gillar bara inte grovt hö ^^ Hon får bara ½dl pellets om dagen och hö, dock inte grovt.
Det man ska tänka på om man ska ge ensilage är att man får vänja kaninen långsamt.
Jag köper djuraffärshö nu, inte alls kul….Trist kvalité (men ändå helt okej jämfört med t ex höet på ica) och det är ju så sjukt dyrt, typ 50 spänn för ett kilo…men jag hoppas kunna köpa "riktigt" hö snart :)
#27 Det grova höet ser bra ut och luktar så som det ska, hon äter bara inte grovthö.
Jag ger mina kaniner djuraffärshö, det är jättefint och luktar underbart. Dock inte så grovt, men min gamla kanin har svårt för grovt hö. Så allt djuraffärs-hö behöver inte vara kasst. ;)
Dock köper jag i skiitstora säckar :)
#35 Det gör jag också :) Jag köper typ 110L eller 220L :)
Vilket hö köper du?
#34 Precis som ett par av mina kaniner :)
#37 Vad bra :) Eller ja alltså då är hon itne ensam om att inte göra det :) Hon är ganska petig utav sig :D
#38 Jag testade att ta bort pelletsen på mina men dem ville inte ha grovt hö då heller, så nu får dem lite pellets och lite mindre grovt hö och då går det mycket bättre:)
#34 Okej;)
#36 Tror det kommer från lissma gård.
#41 Okej :)
Jag och min sambo har djuraffär och höet som vi har köpt in från grossist har faktiskt varit super. Dock så gynnar vi de lokala bönderna och köper ängshö och packar själva :) Det är även det mina kaniner äter och de verkligen älskar det! Och det luktar helt underbart och har kanonfärg :)
#43 Tur att det finns någon bra djuraffär ;)
Min ena häst äter näringsfattigt hö, äter han kanin/djuraffärs hö då?
#45 Kaninhö ska inte vara näringsfattigt?
Det mesta hö som säljs är tomotejhö. Basen är nästan alltid timotej, ibland kan det finnas lite klöver med eller andra grässorter men timotej är basen.Visst finns det ängshö, lusern hö, klöverhö mfl men detta är endast en bråkdel av allt hö som säljs.
Hurvida det är näringfattigt eller näringsrikt kan man inte avgöra genom att bara lukta på det. Näringen beror på hur gräset vuxit, vilket väder det varit, hur det bärjats och hur det lagrats.
Lukt och färg kan dock avgöra om höt är fräsht. Hö som luktar surt eller unket ska inte ges till nått djur. Hö som dammar mycket ska man heller inte servera.
Man kan inet rakt av säga att djuraffärshö är sämre eller bättre än hö köpt hos bonden. För det kärvs att båda hösorterna analyseras-. Däremot är ju hö från bönder billigare och man kan får "samma" hö hela säsongen. I djuraffären kan kvaliten mellan höet variera stort från påse till påse.
Skillnaden mellan hösilage och ensilage är att hösilage får torka en dag eller två på vall innan det plastast in. Ensligae skärs och plastas direkt (ibland tillsäts även myrsyra). Hösilage är en relativt ny produkt och efterfrågan har kommit från hästägare som vill ha ett silage med högre TS än ensilage. Bönderna föredrar att bärga silage framför hö eftersom det inte är lika väderkänsligt som höbärgning och kräver inte samma förvaring. Silagebalarna kan stå ute på fältet tills de säljs eller används.
Till kaniner fungerar silage utmärkt så länge kaninen sakta vänjs över på det och det finns en annan användning på silagebalarna också. En silagebal ska användas upp inom ett par dagar. En kanin äter inte en storbal på 400 kg eller för den delen en småbal på 10-15 kg på några dagar utan det måste finnas större djur som kor, hästar och får som äter fodret också så att det inte hinner bli förstört.
Vår kanin äter just nu hö från granngården. Att det blev det beror på att "vår" bonde börjat bärja silage istället för hö och jag kan inte ha en 400 kg storbal med silage här hemma till en kanin. Halm får vi däremot gratis från boden. Det packas också förövrigt i storbal, men jag hämtar det i sopsäck så det är hanterbara mängder.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hösilage håller sig hela vintern häruppe, det är ju under nollan november till mars :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se