Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2044 ggr
Jills
0

Hö på sommaren

Om kaninen är i en gräsbur dygnet runt, och därmed har tillgång till gräs, behöver den tillgång till hö då?

Rent teoretiskt borde ju inte hö behövas om kaninen har tillgång till gräs, grenar, löv etc, eftersom detta är deras naturliga föda.

Har funderat lite över detta eftersom hö sägs vara basfödan men om sommaren borde ju gräs/grenar/löv vara ett lika bra alternativ?

Lite fundersam bara! :-)

dermot
0

Jag ger alltid mina hö, oavsett om de går på gräs eller inte :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

Jag gör samma som #1.

jahadu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Precis som du säger så är det absolut ett alternativ till hö, men precis som kaniner kan va känsliga vid övergång till gräs så kan de också vara känsliga vid övergång till hö, vilket betyder att om du slutar med det helt så kanske du behöver vänja dem vid det igen till hösten/vintern. Jag hade haft kvar höet även om kaninerna gick på gräs, det bästa är ju att inte ändra alltför mycket i deras kost. Höet och gräset kan ju också ha olika fiberinnehåll och därför inte ersätta varandra helt och hållet.

Lina R
0

Jag ger hela flocken endast "nyskördat hö" på sommaren :). Repar med händerna och slår med lien. Det blir en härlig blandning av olika grässorter, hallon, klöver, maskrosor, älgört, groblad, mjölkört med mera.

Det var några som fick proteinöverdos(lämnade nattbajs) 2 veckor innan midsommar, antar att det var riktigt proteinrikt då. Då gav jag halm tillsammans med höet och magarna stabiliserades.

D, E, F och G-kullen har aldrig smakat på torrhö :).

Hö och gräs har inte olika fiberinnehåll (per kg TS), men olika protein- och vitamininnehåll. Färskt är näringsrikast!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Och med "höet" i andra stycket menar jag alltså dagsfärskt skördat, inte torrhö =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

Har inte hö på dagen när dem är i hagen några timmar/dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wera]
0

Jag har som #6, kaninerna har gräs på dagarna när dom är ute och hö på nätterna när dom är i burarna.
Men det kan vara bra att inte ta bort hö'et helt eftersom dom är känsliga, men jag ser inte hö'et som viktigt när dom har gräs så länge dom håller vikten/hullet.

OddanFrallan
0

Jag har som 6&7 men mina går bara i hagarna på dagarna, därför har jag inte hö åt dem ute just nu, men sedan när de kommer att gå ute dygnet runt kommer de ha fri tillgång till hö och gräs! :D

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

Jills
0

Okej, men då borde det vara bra med endast gräs när kaninen är i gräsbur dygnet runt?

Hade många kaniner förr och de fick inte hö under sommaren och reagerade aldrig på detta. Inte heller när vi bytte pelletssort lite då och då, när den vi brukade ha inte fanns. Alla säger att kaniner är så känsliga, men är de verkligen det? Jag kanske har blivit lyckligt lottad med kaniner som tål det mesta? :P

OddanFrallan
0

#9 Kaninernas magar är väldigt känsliga, det är därför mina får hö året runt då jag tycker det är lite små jobbig att avvänja dem först i början utav sommaren och sedan på slutet.

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

Fridaaaa
0

#9 Är så himla olika, min belgiska jättekanin hane har mage av stål, medans 2 av mina 4 dvärgkaniner har jättekänslig mage.

Men hö ska dem ha var dag :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wera]
0

#9 Väldigt olika precis som hos oss människor, haft kaniner som fått lite diarre när man bytt foder, andra som inte reagerat alls. :)