Bilder på bås till kaniner!?
Jag kommer om några veckor flytta mina kaniner från ett stall till ett annat som är mycket större och finare
. Det innebär att det blir plats för bås, så att en del kaniner, bl a inackorderigarna, kan gå på golvet. Jag har planer på att göra både några större där flera kaniner kan gå tillsammans och mindre för en eller två kaniner. De som lämnar sina kaniner här på semestern ska dessutom om de betalar lite extra kunna få en "lyxsvit" till kaninen. Men det får jag fixa till nästa år!
Jag kommer att göra dem i hästboxarna, så vad det blir för mått vet jag inte riktigt ännu, men tanken är att de minsta ska vara omkring en kvadratmeter och de stora en fjärdedels box.
Om någon har bilder på bås så blir jag glad om ni vill posta dem här. Jag vill ju gärna ha tips? och inspiration innan jag börjar bygga!
Här kommer en (tyvärr liten och dålig…) bild på bås som jag byggde på ett annat ställe där vi bodde för ca 10 år sedan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ingen som har några bilder eller tips?? Vad skulle ni välja för material till väggar och tak? Jag har tänkt ha formplywood till mellanväggar, nät till framsida och gallertak. Ljust och luftigt ska det vara! Om jag fick tag på något riktigt finmaskigt och stadigt nät skulle jag gärna ha det till mellanväggar också.
Vad roligt! Ska bli spännande att se vad det blir för några bås, har själv haft lite tankar att bygga ut med några bås/boxar.
Ska leta runt lite se om jag hittar några bra modeller, själv har jag nog tänkt göra dem så pass höga att jag inte behöver något tak. (De brukar inte hoppa över 1 m eller?)
Ang. material så är jag ju väldigt förtjust i OSB-skivor
Mvh Carolina
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Nej, de hoppar oftast inte över en meter, men säker kan man inte vara. Och så ska de ju ha en hylla, och då blir det plötsligt inte lika högt att hoppa… Så mina får tak så att jag kan vara 100% säker på vem som är pappa till de ungar som föds
. Dessutom ska jag ju ha inackorderingar i mina bås och då känns det ännu viktigare att inget oförutsett händer!
Ang finmaskigt nät till mellanväggarna, så har dom såkallat "råttnät" på woodys. Det är väldigt finmaskit och tjockt, mina ökenråttor kan inte komma åt att tugga sönder det, så det borde ju verkligen inte kaniner heller!
Det är billigt, och supereffektivt!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Tack för tipset! Det ska jag kolla upp. Har Woody knappt 1 km bort
.
Nu är jag här och tjatar igen! Ingen som har bilder eller tips??
Jag funderar på om det går att ha plexiglas som mellanväggar? Eller, det är klart att det går, men blir det väldigt smutsigt, och är det i så fall svårt att tvätta det? Allt för att få ett ljust och luftigt intryck utan att de kan bråka med varandra!
Jag får ju inte så många svar här, så jag får väl svara mig själv
. På måndag får jag tillgång till stallet, så nu ska här byggas!
Jag har tänkt mig ungefär som ritningen nedan visar. Mellanväggarna blir av formplywood. Jag köper mig ur allt målande och behandlande av skivor på det sättet. Jag ser det som en engångskostnad, mer eller mindre, så det får väl kosta. Dessa skivor kan jag ju till och med ta med mig om jag skulle byta stall igen! Kanske provar jag någon plastvariant som mellanväggar i båsen i de boxar som inte har fönster. I så fall gör jag träramar till dem för stabilitetens skull. I framkanten kommer jag att ha en stadig bräda som jag fäster kompostgaller i längst ner med märlor/krampor. I mellanväggarna fäster jag gallren med vinkelkrokar som är lätta att vrida för att man ska kunna fälla fram hela framsidan. På så vis kan jag köra en skottkärra intill och gå in och göra rent. Lättstädat måste det vara!
Även taket blir av galler
Jag tror att det kommer bli jätte bra ^^ Kaninkiss borde inte vara så svårt att torka bort ifrån plexiglas :)
// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy
plexiglas är inte det ganska dyrt i stort format?
Du kan dubbel näta anars eller ha plywood en bit och nät en bit så att dom inte ser varandra men släpper in ljus och luft.
Ja, dubbelt nät är en bra idé. Nät har jag gott om! Nackdelen är ju att kissar de så kissar de på varandra… Men börjar nätet en bit upp så slipper man ju det.
Jag tror att det kan bli jätte bra i alla fall. Själv fick jag inte ha mina kaniner på golvet i boxen så byggde jätte smarta stora burar på en kvadrat vardera av pallkragar jag tiggt till mig av en industri här i närheten. Det lätta med dom burarna är att man kan stapla uppe på varandra och vika ihop dom när dom inte används.