Tips om hemsida för att beställa örter etc
www.futterkonzept.de, de har massvis med örter, rötter, bär, frukter, bark etc. Och vattenautomater.
Om du använder Google Chrome kan den automatiskt översätta hela sidan åt dig. Riktigt bra priser, om du registrerar dig kan du se vad frakten går på ända fram till din egen dörr =). 1kg persiljestänger för 30kr tillexempel…
De har även två märken ekologiska kaninfoder (Bio-Kanin och Agrobs Pre Alpin).
Jag har själv beställt en massa örter nyss (vildäppel, persilja, vitpilsbark, blomblandning, örtblandning, mynta, rödbetor, morot, palsternacka) och kan sälja vidare små provpåsar om någon är nyfiken.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det e ju inte särskillt ekologiskt att beställa i från tyskland?
Resan hit o dyl!
Men men, det e ju upp till var och en :)
Kram /Tess
Och www.stroeh.de om man vill beställa hästfoder (finns flera som är lämpliga till kanin, nyckeln är att kolla så att E-vitamin inte går över 120mg). Exempelvis så kostar 2 säckar Pre Alpin foder 500kr från dem, samma foder från www.stroeh.se kostar 733kr. Inklusive frakt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#1: Vi har inga närproducerade foder (eller örter, vad jag känner till) som säljs i Sverige. Det foder som Granngården marknadsför som "Nära" är producerat inom EU. All soya är importerad utanför EU. Även om Svenska Foder Kanin och Marsvin är ihopsatt i Sverige, är det ingen garanti för att det är svenska ingredienser.
Webshoppar såsom Teddytassens och Gnagarboden importerar sina örter från Tjeckien och Tyskland.
Och jag hör inga ramaskrin angående Royal Rabbit, ett engelskt foder…
Den här tråden handlar om att du kan skippa mellanhanden och köpa det foder du vill ha till ett billigare pris :). Själv vill jag ge mina kaniner ekologiskt foder som heter Pre Alpin. Det är odlat och producerat i Tyskland, fritt från soya, palmkärnor och spannmål. Och framförallt: inte odlat med konstgödsel eller bekämpningsmedel, dvs mindre gifter. Något som för mig är viktigare än koldioxidutsläpp.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#3 jag kör svenskt foder kanin och marsvin, skulle inte byta och stödja nått annat än svenskt foder, men det e min åsikt.
Sedan örter och sånt har vi ju fullt här i sverige, varför inte köpa det? Man kan ju torka själv och bevara!
Dock finns de ju lika lite garantier att de e producerat i tyskland?
För några år sedan så hade tyskland mkt dåliga skördar, då köpte de örter, spannmål, och grovfoder bland annat här i sverige!
Men visst e det alltid bra att slippa mellanhanden! :)
Kram /Tess
är intresserad, men fattar inget som står på sidan:P vilka örter det finns och så:) har inte google crome tyvärr
Kram Gabriella
We notice faults of others and easily forget our own
#4: Det väljer man såklart själv. För mig, även för min egen mat, så väljer jag en ekologisk tysk tomat istället för en vanlig svensk om jag har råd (ekologiskt är ju ofta dyrare). Detta pga att tomater har tunna skal och besprutas en hel del. Som norrlänning är det helt hopplöst att köpa närproducerat, även om mjölken produceras nästgårds fraktas den ibland 120 mil för att jag ska kunna köpa den i butiken (ner till Sundsvall för paketering sen tillbaks upp). Även om jag köper svenska tomater kan dom ha fraktats 120 mil för att komma till min butik…
Visa mig ett svenskt örtmärke plz? Jag har inte hittat några svenskplockade, svensktorkade, svenskförpackade…
Pre Alpins vanliga produkter innehåller bara skörden från deras ängar, dvs garanterat inga importgrejer. Och något som är viktigt för mig: Inget spannmål, ingen melass, ingen soya. Har ingen lust att ge mina kaniner något de inte är lämpade för att äta eller en riktig miljöbovsprodukt (äter själv ofta veganskt men aldrig soyabaserade produkter). Pellets är oftast gjort på "skräpet" från livsmedelsproduktion. Billigt, men inte artanpassat.
Man kan inte få allt, men här får jag ett bra pris (250kr/25kg inklusive frakt), bra innehåll, utan onödiga tillsatser, bra procentsatser och ett hyfsat miljövänligt foder. Inget svenskt foder kan erbjuda det.
#5: http://translate.google.com/ , här är direktlänken till första sidan med örter och grönsaker http://www.futterkonzepte.de/catalog/index.php?cPath=25_37
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Alltså jag mena att man kan torka örter själv! så egna i krukor och torka! :)
Jag köper hö där de odlar inörter naturligt i höet!
Ja i norrland kankse de e svårt att få närproducerat, vilket det inte är här!
Kram /Tess
#7 Javisst kan man göra det :). Men när man har 30 kaniner så blir det ett rätt stort jobb att samla in allt inför vintern :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
frakten går ju på 130 kr så det låter inte lockande att beställa där ifrån….
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#9 Det är värt det om man ska ha stora mängder :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Värst va folk va negativa ;) Man kan väl sambeställa kanske?
#8 jo det e sant! :) det e ju ett gäng så de blir ju stora mängder! :D
Kram /Tess
Heheh jaa jag har själv satt gränsen för "övervintrare" på 25 kaniner, jag har 37 med alla ungar just nu och 1 kull ligger i magen än så länge ^^. Antar att jag är en "storuppfödare" jämfört med de flesta KiFare…
Jag är rätt sur på att det inte finns det foder jag vill ha i Sverige… Finns 1 pyttefirma som säljer "höpellets" men dom är dubbelt så dyra som att beställa Pre Alpin från Sverige, mer än dubbelt om man beställer direkt från Tyskland. Vansinne!
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#13 Jo de e du nog :)
Själv har man ju bara fyra som de e hemma just nu. Men de e fler på intågan men ändå lååångt kvar till dina 37 +? :P
Klart man vill ha bra foder men svenskt foder blir ju inte billigare så länge inte folk köper de tyvärr.
Jag försöker dock köpa allt från så nära som möjligt, i den mån man kan!
Kram /Tess
#13 Vem säljer och vad är märket på höpelletsen som säljs i Sverige?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Tack!