Fundersam över avmaskning
Har två kaniner här hemma som jag passar åt en tjej, har haft de över 1år nu och de senaste veckorna har de börjat tappa hull.
Jag har haft de ute sen sommarlovets start och har aldrig tidigare haft problem med smala kaniner på sommaren (snarare lite runda) men dessa har jag lite problem med.
Ägaren var och hälsade på igår och sa att man kanske skulle testat avmaska och se hur det blir.
Kaninerna ifråga har mage men ingen rygg och det brukar ju vara tecken på mask. Men jag hittar ingen mask i avföringen, därmed är jag lite brydd på hur jag ska göra.
Kaninerna ifråga får 1dl korn och pellets (blandat) var och de går på gräsmattan så de har gräs, men jag plockar alltid gräs ifrån ängen varje morgon och kväll och ger de (även de andra kaninerna) och självklart byter jag vatten varje dag.
Trots att de får denna blandning av korn och pellets så ökar inte vikterna.
Mina andra kaniner har inga problem med vikten och de har fint hull, därför funderar jag på mask. Jag hade mask förra året med på dessa och de blev lika som nu, men då hittade jag mask vilket jag inte gör nu.
Jag har haft kanin i 15år och aldrig råkat ut för mask förutom dessa två gånger (om det nu är mask denna gång) så jag är lite fundersam, har inte riktigt den erfarenheten.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tanke på att du ger korn så fyller de bara buken , för korn har inte så mycket näring i sig :)
samma som när jag ger min häst korn ,de blir bara bukfylla och tjock om magen.
Jag hade ändå avmaskat och sen hade jag skippat kornet .
Ge en protein rik pellets istället :) Så kommer dom nog lägga på sig över rygg osv
Lycka till
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jag ger korn av den anledning att de alltid fått upp vikten och fått rygg när jag gett (på mina iaf).
Men ska nog testa att ta bort kornet innan, blir det inte bättre så får jag nog testa att avmaska, mina andra kaniner har blivit finare över ryggen när jag haft korn med, men det är klart att det är olika.
Har korn till ena hästen och hon har fått bättre rygg av det, ingen buk.
Men ska ta bort kornet någon vecka och se hur det blir, blir det inte bättre så blir det nog avmaskning.
Blir det nog mer problem med en av de, han äter bara korn och lämnar pelletsen. Men förhoppningsvis så blir det lite mer pellets knaprande och mer gräs knaprande när det tas bort! =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg