Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 561 ggr
Moses2
0

mamma och ungar galna!

Honan fick ungar 27/4. Två överlevde, en hona och en hane.

Det började med att mamman "gav sig på" och försökte para sig med ungarna redan när de var 4 v. Ibland jagade hon dem. Men detta var bara under vissa stunder.

Ungarna har varit tillsammans mycket  i en egen Hage under de sista veckorna för att de skulle få lugn och ro.

Hanen fick komma till egen bur för tre dagar sedan.

Men när jag sätter ihop ungarna i deras Hage så ger sig hanen på sitt syskon! Jagar och försöker para sig!!

Men de är ju bara 8 veckor!!

Vad är fel??!

Idag vågar jag inte sätta ihop dem igen.

Det här är väl inte normalt? Vad har gått fel?

Peak303
0

Detta ahndlar nog om dominans. När de "parar sig" så försöker de sätta de andra på plats. Så gör min hona än idag på sin dotter som är 2 år. Det tror jag tyvärr inte finns något att göra år.. :/

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Fridaaaa
0

Jag hade inte haft honor och hanar ihop vid 8 veckor.
Men det är förmodligen dominans.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moses2
0

Det är oftast honan av ungarna som blir utsatt av mamma och bror.

Är denna hona svagare då?

Vi ska inte ha dem ihop mer.

Men brukar ungarna tas från mamman helt vid 8 veckor?

Fungerar det över huvudtaget att ha mamma unge(hona) ihop i samma bur? Rent generellt?

Är det oftast dömt att misslyckas?

Fridaaaa
0

#3 Lagligt sätt får dem säljas vid 6 veckor, jag brukar sära på dem ifrån mamman vid 6 veckor så att dem är utan mamma innan dem flyttar, annars blir det med "dramatiskt" för kaninungen.

LiTTen
0

Jag brukar ta dem vid 7 veckor och ha dem i egen bur i 1 vecka för att dom ska få vänja sig vid den egna bakteriefloran innan den åker.

Så länge ungen diar får den ju "hjälp" med emunförsvaret av modersmjölken.

Men honor ska inte heller vara tillsammans, det är inte naturligt.

Kaniner lever inte som flockdjur, dom är kolonidjur (lever på egna revir nära varandra) så att klämma in 2 honor på ett revir är väldigt onaturligt och den ena honan får inte ens känna sig trygg och bestämma i sitt eget hem, den andra honan bestämmer allt och den andra får inte dricka, äta, eller något annat utan tillåtelse.

Minsta ytan anser jag och många andra ska vara 20m2 för 2 honor, då har dom plats för eget revir och neutral plats.

www.zoonen.com/perzonen/galleri.asp?oid=393089&gid=3048437

Då kanske ni ser varför det är en dålig idé att ha honor tillsammans.

Fridaaaa
0

#5 Jag har 2 honor ihop, i en bod, fungerar kanon! Så jo man kan ha 2 kaniner ihop, har märkt att ena honan är mycket gladare sedan hon fick en kompis.
Dem älskar varandra. Dem har varsit bo/sitthylla, varsvin matskål osv. 
Den sidan du länkade till finns inte längre står det när man klickar.