Mjölkersättning
Det är så att Cookie har 7 ungar just nu som är 10 dagar gamla. 2 utav dom är väldigt taniga och små, så jag tänkte ge dom mjölkersättning.
Jag har läst att man kan köpa Espilac på Apoteket, men även göra eget.
Recept 3, som folk kallar det, är 1 ägg och 250ml mjölk.. ska det kokas? ett helt ägg, eller bara äggvitan/ägg gulan?
Tacksam för snabbt svar..

Kan inte ge dig nåt bra svar, har aldrig lyckats stödmata ungar så dom överlevt, det bästa är att dom får mat från mamman, halkar dom efter, så är dom i regel så svaga, så det är svårt att få dom att klara sig med stödmatning, det är oftast för sent när man upptäcker att dom är små och taniga. Men visst, man försöker ju alltid.
#1 Jo, det är det att dom är 10 dagar gamla, och dom har klarat sig hittills..
det är därför jag undrar om man ska koka mjölkersättningen på recept 3 som jag skrivit.. och om det ska vara ägg gulan eller äggvitan eller hela ägget..
Jag stödmatar nu, 4 st som lyckats bli en vecka idag. Hade Esbilac från början men köpte nu Royal Canins Babycat milk och det funkar bra än så länge. Har ingen erfarenhet av "hemmagjorda".
Lycka till
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
#3 Okej, vart har du köpt Royal Canins Babycat? och vad kostar det?
Det här jag receptet som jag skriver nu fick jag av en angora uppfödare när jag skulle få min första kull… Hon har fått en kull på 11 ungar att överleva av detta (mamman dog)!!! :D Har dock själv inte testat men om det gick bra för henne så går det la bra för dig!! :)
4 dl rödmjölk
1 dl vispgrädde
1 msk honung
3-4 msk kokande vatten
Hoppas det går bra!!
#5 Okej, tack så mycket, ska fråga mamma om vi kan åka ner och köpa rödmjölk och vispgrädde imorgon då..
Tack!
#6 haha inga problem! Hoppas det går bra! :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
men det e ju lactos i mjölk och grädde?
Kram /Tess
#8 spelar det någon roll?? Det man försöker få ut är ju att det den ska bli så fet som möjligt! :P Och det har ju gått bra innan så tror inte det ska vara några problem..
Men är man nervös för laktosen så finns det laktås fria val! :)
(Kom på att jag visst har använt det receptet! Hade en angora unge som var jätte liten :/ (Han överlevde)
#9 jag vet inte men de har man ju hört här inne i allt snack om ersättning, att man inte skall ge med lactos då deras magar inte tål de?
Kram /Tess
Ja ha :/ Det har jag aldrig hört talas om :) Det kanske är som hos människorna att det beror på individen?? Vissa kanske tål det och andra inte :P Hur som hälst så har det gått bra innan men är man rädd finns det ju laktos produkter man kan välja istället :)!
#6 Jag köpte det på Landtmännen men finns säkert på granngården och veterinärställen. Även hos zoobutiker som säljer Royal canin. Kostar mellan 150-220kr för 3x300g inklusive nappflaska som ligger i förpackningen.
Lycka till
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
#12 dock så är ju inte den mjölken lika fet som kanin mammans naturliga är.. Tvekar på att den hjälper något vidare :/
#10 all mjölk är naturligt laktoshaltig. Visserligen olika halt laktos men dock innehåller all naturlig mjölk inkl kaninmjöölk laktos. Kaninmjölk innehåller mycket fett och lite laktos eftersom kaninmammor ger di så sällan till skillnad från tex människomjölk som inte är särkilt fet men innehåller desto mer laktos just för att människobebisar ska dia så ofta.
Alla fiandeungar tål laktos, däremot försvinner den förmågan naturligt iom ökad ålder, förutom för just vissa grupper av människor som fortsätter att tåla laktos även som vuxna.
Vill man ha ner laktoshalten i ersättning kan det ju vara en ide att använda laktosfri eller låglaktosig mjölk kombinerat med vanlig grädde. Då får man en fetare produkt med mindre laktos.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#13 Jag har använt den i en vecka i kombination med att de fått dia den lilla mjölk honan har. Det har funkat bra!
Har precis provat receptet härifrån och jösses det gillade de små =) Köpte att i laktosfritt. La dessutom till vitamin och mineraldropppar.
Oki, jag har ingen aning men det är trådar igång om ersättning och då att de skll vara laktosfritt. Men men! :)
Alltid lär man sig nått nytt! :)
Lättare om de tål laktos än om de inte gör de.
Men i de trådarna jag har läst har de skrivits att de inte skall vara laktos i ersättningen.
här är en tråd tex http://kanin.ifokus.se/discussions/4dfc8fffd4ebea7077005835-ersattning-till-kaninungar
Kram /Tess
#5 Hur länge håller det sig? Eller rättare sagt hur många"portioner" är det receptet till du skrev? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#17 det är till 5 ungar tror jag :P eller så var det 10 :/ om det bara är en unge så kan man ju halvera allt! :)
#18 Okej :) Kan man ha det i kylen så länge mellan måltiderna och sedan värma, eller ska denv ara "färsk" ? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#19 Jag kylde ner det och använde det igen :P Dock inte mer än 3 dagar i rad! :)
#20 Okej! Tack så mycket :)
// Anka
½liter sempers majsvälling för 6månadersbarn
1 rå äggula
5krossade hundvitaminer typ doggyvit
Mata försiktigt med engångsspruta, helst 1ml eftersom det inte ska droppa mycket, får dom förmycket sätter dom i halsen och dör.
Mata ca 2ggr/dygn och sätt ut dem på kvällen så har dom chans att få mat av mamma också :)
Djurungar tål laktos men bara i samma mängd som i modersmjölken, vuxna är laktosintollerandta :)
bara undrar hur ofta ska man stödmata sina ungar?(if mamman inte kan mata/har dött/att dom är smala eller så)
#24 jag matade 3 gånger om dagen! :)
okeej tack så mkt!:D