(OT) Nu är språkpolisen i farten.
Snälla ni.
Har uppmärksammat att väldigt många här använder ordet "dem" på ett helt felaktigt sätt.
"Dem kan göra det", "dem kom i går" osv.
Det heter "de kan göra det", "de kom i går". Ordet dem används till exempel så här:
"Jag gillar dem", " Jag har sett dem".
Har ni inte svenska i skolan längre? 
Tack för mig.
Jag tycker dock inte det är såå noga… men ja jag får lite kommentarer om sådant när jag lämnar in mina texter till svenskaläraren ;)
Använder aldrig ordet "dem" förutom i svenskatexter, bara "dom".
Hahaha, ja du det har du faktiskt rätt i C:
Svenskan förändras ju hela tiden, det har den gjort sedan urminnes tider. Så länge man förstår det som står är jag glad och nöjd 
Har till och med hört ordet "domma" Tex. jag tar domma, eller jag lägger domma här.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Ja fast "domma", då snackar vi dialekter. Finns ingen dialekt som missbrukar "dem" i tid och otid.
Ville bara göra er uppmärksamma på det. Vet att det finns fler som stör sig på det.
Om man är osäker på när det ska vara de eller dem kan man testa att byta ut de mot han och dem mot honom.
I trådskaparens exempel
"Dem kan göra det", Honom kan göra det, skulle nog ingen skriva 
"dem kom i går" osv. Honom kom igår
"de kan göra det", Han kan göra det
"de kom i går". Han kom igår. 
"Jag gillar dem", Jag gillar honom
" Jag har sett dem". Jag har sett honom
Personliga pronomen
Grundform Objektsform
jag, du, han, hon, den, det mig, dig, honom, henne, den, det
vi, ni, de oss, er, dem
Menjag tycker att det är viktigare att man skriver och skriver lite fel, än att man inte vågar skriva alls för att det kanske blir lite tokigt ibland! 
Håller med #4 där. Tal och skrift skiljer sig ganska mycket åt. När man pratar är det ju lättare att bli förstådd pga tonfall och gester. 
Med tanke på att det finns människor i forum som bland annat har läs- och skrivsvårigheter, dyslexi eller bara inte har svenska som modersmål så tycker jag att det är orättvist att utkräva att folk ska kunna skilja på "de" och "dem"? För övrigt är detta fel bara ett i en lång rad av olika fel som görs, så det känns lite onödigt att belysa just det. I synnerhet när det inte har någon inverkan på vår förstålse, eftersom att vi ju förstår vad de menar i alla fall.
#4 Hur kommer det sig att ordet används i svensk tv om det är dialekt? Nä, det är ett nytt ord istället för dessa!
Dessutom så håller jag med teddybaby, att det är orättvist att utkräva att folk ska skilja på de o dem. Eller vilka ord som helst. När det ju faktiskt finns dyslexi eller bara människor som inte ha svenska som modersmål.
Sedan så är det också så att många människor försöker att färga texten genom att skriva som dom tänker o då följer det med ord som kan kännas främmande för en del. Därför att text är väldigt platt om man inte har tonfall o gester.
Det finns ju värre saker att hänga upp sig på i så fall. 
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Men tack för att du tar upp det!! Det här är nåt som jag också stör mig jättemycket på. Då är det ju mycket bättre att skriva "dom" i stället, även om det är talspråk, funkar ju alltid.
Tycker inte det är så noga. Klart vi lär oss svenska i skolan, gör alla.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Har för mig att det numer är godkänt att använda "dom" i skrift också.
Kastanjegårdens Kaniner

#11 Ja, jag gör det alltid.
#11 Fast inte i skolan var det verkar om, jag får jämt ändra mina texter när jag skriver "dom", får bara skriva "de" och "dem", men vet inte om det bara är min svenskalärare som är gammalmodig och noga.

#11 Nej kanske man inte skriver så i skolan, det ska väl vara korrekt och inte talspråk antar jag.
Men "dem" låter så himla korkat och fel när det används fel, när man skriver "dem är" ingen skulle väl skriva "mig är" eller "honom är".
Sublektsform Objektsform
jag mig
du dig
han honom
hon henne
den, det den, det
vi oss
ni er
de (dom) dem (dom)
#14 Spela roll här, om man skriver "dom" eller "dem" eller liknande. Alla förstår vad man menar. Och alla är inte bra på svenska heller. Bara man vet vad folk menar.

#14 Jo visst förstår alla vad man menar, men dom flesta skulle nog tycka det vore väldigt konstigt om nån skrev ex. "henne är väldigt tam och tillgiven" om en kaninunge. För mig låter det lika korkat med "dem" i stället för "de/dom". Sen är det väl bra att lära sig vad det heter, om man inte vet det, en annan gång, i nåt annat sammanhang kanske det spelar större roll att man skriver rätt.
#16 Jojo fast jag tycker inte det är riktigt samma sak, men alla tycker vi olika och tolkar saker r olka…
Fast alltså, det är skillnad på dyslexi och missbruk av ord. Det syns ju direkt när det är en dyslektiker som skriver, och det stör jag mig inte på. Men just detta eviga "demande" är som en tagg i ögat på mig. 
#18 Där har du fel, en dyslektiker behöver inte skiva dåligt. De kan t.ex enbart ha koncenrationssvårigheter/inlärningssvårigheter.
Jag personligen tycker inte att felanvändande av "de" och "dem" är lika jobbigt som detta missbruk av utropstecken, frågetecken, punkter och stora bokstäver.
Detta är ju inte bara jobbigt för oss vanligt seende, utan påverkar även de med lässkärm och dessa får det betydligt jobbigare.
#19 Det var inte jag som tog upp de stackars dyslektikerna, som inte vågar skriva om allt ska vara perfekt.
#20 Det är också störigt………. Men jag måste ju ta upp en sak i taget!!!!! Det är just det där med dem som förekommer i vartannat inlägg här på i fokus!!!!! Hehe.
#21 Okej :) tolkade din text fel i så fall, ber om ursäkt :)

#19 Men nu blandar du nog ihop begreppen, en dyslektiker har svårt med att läsa och skriva, dyslexi = läs och skrivsvårigheter. Visst kan ju en dyslektiker ha inlärningssvårigheter också pga att den har svårt att läsa in det som ska läras in, men muntligt så går det alldeles utmärkt. Däremot koncentrationssvårigheter har ingenting med dyslexi att göra, det kan vara ADHD eller andra bokstavskombinationer i så fall.
Jag säger inget om felskrivningar som beror på dyslexi, det rår ju inte personen för och det märker man ju om det handlar om sånt, men detta med "dem" i stället för "de/dom" är ju inte dyslexi, det skrivs ju fel för att personen inte vet vad det heter i olika sammanhang.
Jag är en sådan som stör sig på missbruket av ordet "dem" ;) Vet man inte så är de bättre att skriva dom :)
Bättre att skriva fel än inte alls är min mening och med dessa ständiga påhopp på forum så kanske ingen vill skriva till sist? Speciellt inte om man vet med sig att man har problem med svenskan.
// Madelene och Pälsbollarna
Sajtvärd på Camping
Medarbetare på Omplacering och Gecko
#25 De är väl bättre att få reda på de än att gå runt och stava fel i förhoppning om att man gör rätt? Ser inga påhopp här utan snarare upplysning :)
#25 Påhopp? Jisses, i så fall är det väl påhopp, diskriminering och allt möjligt om läraren inte ger alla ungar MVG i alla ämnen… Man måste väl få påpeka ett fel?
Ok påhopp var kanske fel ordval men tycker det är ständigt och jämnt språkpolisen är i farten på diverse communities. Blir bara så trött
Sajtvärd på Camping

Det handlar inte om folk som har problem med svenskan, invandrare, dyslektiker eller andra som har problem att använda ett korrekt språk av olika anledningar.
Det jag reagerar på är alla de som i övrigt använder språket korrekt eller nästintill korrekt, men envisas med att använda "dem" i fel sammanhang.
Mitt syfte med tråden var att påpeka att de är fel, och kanske ge folk en liten putt i rätt riktning.
Men om man vill fortsätta att skriva så, så är det inte mycket jag kan göra åt det.
Upplysa måste man väl få göra?
#23 Har inte blandat ihop någonting då jag har kompisar med dyseksi! Så nej har inte blandat ihop någonting plus att det finns olika grader av det med. Detet an skilja sig från dyslektiker till dyslektiker.
Och jag vet definitivt vad AHDH osv är för något, är bra påläst om det (plus att jag har "erfarenhet" av det då jag vet många som har det), så jag vet mkt om det.
#29 Precis som du skriver, så gör ett felaktigt språkbruk att det blir svårare för de som har problem.
Kul att en dyslektiker håller med mig, tack för det. 

27
Nja inte riktigt samma sak förövrigt tycker jag att de/dem inte spelar någon större roll på kaninifokus. Kan tänka mig att många medlemmar inte bryr sig nämnvärt men visst ni är ju tydligen en del som gör det. Alla har vi inte samma åsikt och tur är väl det.
Sajtvärd på Camping

#31 Har också erfarenhet av båda delarna. Men den här tråden har ingenting med dyslektiker att göra, som du ser så finns det även dyslektiker som retar sig på "demmandet"
#35 Har inte påstått det heller, var någon annan som tog upp det ifrån början…

#35 Ber om ursäkt, det var visst inte du.
Härligt Luppa! De & dem är ett så vanligt fel att språkpolisen i mig tutar ilsket minst varannan dag.
Och visst är det så att massor av människor som inte har några egentliga språkproblem envisas med att aldrig lära sig detta. Har arbetskamrater som skriver ganska bra - utom i fallet de/dem.
Måste ju ha varit en brist i svenskundervisningen de senaste 20 åren eller så, eftersom det är så oerhört utbrett.
Och de som inte har dyslexi och ändå tar upplysningar som påhopp kanske ska fundera på om de verkligen vill framstå som obildade.
Att lära sig något nytt varje dag är bara av godo. Att slå ifrån sig med ett "ah, men alla förstår ju vad man menar ändå" är bara korkat.
Kanske skulle göra en allmän språkpolistråd…
Det är något jag ofta irriterar mig på. Kan man inte skillja på de och dem, så skriv dom.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#39 word
#39 håller med skriv så om man har svårt att skilja :)
What doesn't kill you makes you stronger.
38
Bryr mig faktist inte det minsta om folk anser att jag är obildad för att jag tycker det spelar mindre roll om man skriver de eller dem, om just dessa 2 ord ska avgöra om man är bildad eller ej så är nog ungefär hälften av svenska folket obildade. Jag själv har absolut inte något problem med att skilja dessa ord åt då jag är en "språkmänniska" dessutom är jag inte direkt obildad heller.
30
Du kanske skulle formulerat det så i första inlägget så man inte missförstod dig. För så som det är formulerat nu gäller det väl mer eller mindre alla som använder orden i fel sammanhang.
Sajtvärd på Camping

#39 precis…dom funkar ju alltid.
Jag är en sån som gärna skriver "dem" iställer för "de". Blandar ihop det. Tyvärr har jag inte fått lära mig det heller av min fröken, men tack så mkt för det här med "honom"! Var en jättebra grej! Har aldrig någon i min närhet visat mig.
Men samtidigt tycker jag inte att det är någon stor grej. Dock är det bra o upplysa det.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Min svensklärare brukar säga precis så - använd de och dem, om ni kan det, är ni osäkra så skriv dom.
Men jag är ytterligare en i raden som stör mig på felanvändandet av de och dem, liksom jag irriterar mig lite smått på missbruk av utropstecken och dylikt, särskrivningar och mellanrum mellan punkt och ordet (alltså, jag gillar kaniner . Gillar du kaniner ?). För mig sitter det i benmärgen men det gör det inte för alla, och därför tycker jag inte att man ska kräva det. Däremot kan det ju vara bra att lära sig, eftersom texter skrivna på korrekt svenska ofta ser proffsigare ut och ger ett seriösare intryck utåt.
Jag tycker också det ser väldigt konstigt ut när dem används fel. Är man osäker så är det mycket bättre att använda dom :)
Det jag stör mig mest på är folk som jämnt ska påpeka alla fel andra gör
Sajtvärd på Camping
#47 Är du inte ensam om.
#47 "Man blir inte bättre om man hela tiden blir nedtryckt"… Säger nästan alltid en av mina nuvarande lärare.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Haha förut innan jag kom hit var jag supernoga med de och dem, alltså vilket det ska vara när, men här skrev alla nästan dem hepatiten vilket ledde till att jag också började med att skriva dem istället för de. Fick det upplyst av min kompis förra veckan när vi skrev en uppsats i hop, jag skrev dem helatiden och hon sa till mig varje gång haha. Ska bättre mig, lovar!
#50 haha så kan det gå ;) Jag själv har aldrig fått lära mig det! Men håller på och förbättrar mig *stolt* ^^
// Anka
Men snälla det är ingen som blir nedtryckt, och om ni tar åt er så kanske ni kan tänka på de när ni skriver? De är väldigt irriterande för andra när det står "titta vad söta dem är" precis som att ni tycker de är irriterande med 20 "!"
#47 håller med, kunde inte sagt det bättre själv
Äh, jag har sagt det jag ville säga nu.
Ni som tar åt er och känner att "hoppsan, så gör ju jag", ni kan ju bättra er.
Och ni andra kan väl strunta i att läsa den här tråden i fortsättningen, det tänker jag göra.
#54 alla kan ju inte hjälpa det
ex som jag själv, jag är inte dyslektiker.
men däremot har jag inlärningssvårigheter när det gäller teoretiskt, men praktiskt så lär jag mig jätte snabbt.
men om vi alla bara kunde strunta i att försöka hjälpa folk att stava i trådarna och istället bara tänka jaha hon menar så och fnittra till lite o gå vidare så hade det varit bra :)
inte behöver man hackar för det ;D (menar inte att jag inriktar mig mot någon, utan att vi mer egentligen ska tänka på hur vi skriver till varandra är på några stavfel) ^^
sköt om er :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag ser inget fel i att man inte alltid använder orden helt rätt :) Misstag gör vi alla och man kan ju inte kunna allt här i världen :)
Det som irriterar mig mest är faktiskt språkpoliser xD Inget illa menat till någon men jag blir fullständigt tokig på de som ska på och korrigera allt och alla. Jag tycker det är bara fel att vara på och peta i hur andra skriver, ingen är helt perfekt :) Dessutom har elever tillräckligt med svenska undervisining i skolan, jo jag vet det var inte längesen jag var där själv och jag tror de flesta som går i skolan helst av allt vill slippa ha lärare som ska rätta allt man gör även utanför skolan!.. Bara en tanke från min sida ^^

#56 Nej, alla kan väl göra fel, men så bra då kanske att nån talar om det, så att dom inte fortsätter att göra fel hela tiden. Ni som helt enkelt inte vet vad ni ska skriva, skriv dom så blir det rätt alltid.
#55 Bra skrivet:D

#92 Uppenbarligen så har inte eleverna tillräckligt med språkundervisning i skolan numera, då skulle inte alla skriva sådana fel.
#59 Behöver inte vara fel på lärarna, oftast eleverna som inte tar in eller vill lära sig tyvärr…
Ett forum är ett forum, klarar man inte av att stavfel förekommer kanske man borde tänka om själv istället? Tycker inte att man ska behöva anpassa sig efter att några på ett forum tycker att det är jobbigt att man inte kan skilja på de och dem. Varför anser sig man ha rätten till att säga till folk man inte känner om saker? Absolut inget mot dig TS, du upplyste bara om skrivreglerna! ;)
Vill påpeka att jag själv tycker det är jobbigt när folk inte kan stava ordentligt, men för den sakens skull är jag aldrig på folk på ett forum om vilka missar de gör. Här är alla människor olika, och likväl som att vi måste respektera varandras åsikter om saker och ting måste vi också respektera att vi alla har olika sätt att skriva på.
Sedan kan jag ju hålla med om att det är onödigt av de som i bakhuvudet vet hur man skiljer på de och dem, att dessa skriver fel medvetet.
Tack för mig! 
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#61 Men detta är ju inte riktat till nån personligen, det är ju bara en allmän upplysning om vad som är rätt och fel. Fattar inte att så många skriver om att man "hackar" och att det är ett "påhopp" osv.
#62 Jag har inte heller sagt att någon hackar på folk. Förstår inte riktigt varför folk ska störa sig på en sådana små saker. Varför inte ta den energin och lägga på någonting bättre? Egentligen? :) Men det väljer såklart var och en själva.
Det är det som är så tråkigt med ställen där många olika människor möts. Finns alltid så mycket onödiga saker att störa sig på. Vissa väljer att bry sig om att stava rätt, andra väljer att inte göra det. Tycker inte att någon har rätt att komma och säga till dessa människor att det dom gör är fel, då det bara är fel enligt de som stör sig på det. Förstår du min poäng? Vem bestämmer vad som är rätt och fel? Så länge det inte står i skrivreglerna för forumet att man måste stava rätt på de & dem så finns det inte heller någon som kan komma och yttra sig om att det är fel.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#63 Skrev inte heller att du har sagt at nån hackar på folk, jag skrev att många skriver att det hackas.
Det handlar inte heller om att stava fel eller rätt, för felstavning har jag inget problem med, eftersom det finns många som helt enkelt inte kan stava rätt ex. dyslektiker, eller att man har lite för bråttom när man skriver, men det här är ju inte en stavningsfråga, det är ett grammatiskt fel, fel böjningsform.
Skriv som ni pratar, tror ingen säger "dem är snälla" i talspråk, inte heller säger man "de är snälla" i tal, utan man säger "dom"
Jag stör mig också något oerhört på missbruket av "dem", och jag förstår verkligen inte varför det skall vara så svårt? Själv är jag danskfödd och har därmed egentligen svenskan som andraspråk, men nog har jag ändå lyckats banka in de grundläggande språkreglerna i skallen. Att man inte ids bry sig om att skriva korrekt är väl en sak, men då kan jag inte förstå varför man inte helt enkelt kastar in handduken och konsekvent skriver "dom", som ju numera också är godkänt?
Jag stör mig inte på "dem" & "de" utan galet mycket mer på folk som ska dra till med trettio utropstecken eller stora bokstäver eller hundra punkter! Biter naglarna av mig för jag blir så irriterad.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#18 Dyslexi var bara ett exempel. Läs- och skrivsvårigheter faller inom ramen för det du beskriver att du irriterar dig på.
#67 Men många med läs- och skrivsvårigheter behärskar de och dem :P

#67 Detta har inget med läs och skrivsvårigheter att göra, det är helt enkelt bara så att man inte vet vad det heter.

Det finns även en tråd om detta på Språk iFokus, om det är någon som är intresserad 

#71 Intressant!! Och där står det bl.a. om just detta med de och dem.
Tycker det är mer irriternade när folk har smilisar både här, där och överallt i sina texter.
Finns nog många dyslektiker som tar väldigt illa upp av den här tråden och blir avskräckta från att skriva.
Pratade med mamma om det för ett tag sen, som har dyslexi, hon tyckte inte alls att den här tråden var trevlig.
Hon sa
"Man ska ta hänsyn till att det finns människor som har läs och skrivsvårigheter. Det är inte kul med besserwisser människor som pepåkar minst lilla."
Det är ingen som har några synpunkter på att dyslektiker har svårt för att skriva.
Det jag och andra retat sig på i denna tråd är att en väldig massa människor som inte alls har problem med att skriva, struntar i att lära sig skillnaden mellan de och dem.
#73 jag tror att ibland om man vill påpeka något tillexempel som man ska inte ha saltsten för det kan orska njursten och sånt och då kanske någon tar illa upp för den tycker att man har otrevlig ton i sitt inlägg och då kan man sätta en simils(stavning?) så att alla vet att man inte menar något dumt

#73 Jag har dyslexi och har haft så stora svårigheter att jag i flera år har gått till den där roliga språktanten i skolan. Jag tar inte alls illa vid av denna tråd. Jag tycker att det är bra att upplysa om att det inte är lämpligt att använda dem i alla sammanhang.
Givetvis så ska man visa hänsyn mot människor med läs och skrivsvårigheter, men jag tycker att det är fel att alla ska få frikort på stavning bara för att vissa har svårigheter att läsa och skriva.
Hur ska vi dyslektiker kunna lära oss ett korrekt skrivspråk om alla stavar och använder ord fel, bara för att…?
I övrigt så handlar denna tråd inte om dyslektiker utan om personer som använder ett ord fel.

#73 Men det var väl ett himla tjatande om dyslektiker. Den här tråden handlar inte alls om dyslektiker, utan människor UTAN läs och skrivproblem, som inte vet om det heter de eller dem, ett grammatiskt fel, som inte har nåt med dyslexi att göra.
Till alla er dyslektiker vill jag säga att ni får gärna skriva och ni kan stava fel hur mycket ni vill, det stör mig inte alls, för då vet jag vad det handlar om, men här är det folk som skriver och stavar riktigt, men dom skriver "dem" där det ska vara "de" eller "dom".

Men herregud, haha.. Detta är väl ändå inte skolan. Skönt att kunna få skriva fel någonstans. Bättre här än i skolan på ett svenskaprov!

#79 Men vad bra då att få veta och lära sig här, så slipper man skriva fel i skolan på ett svenskaprov. För det här är ett fel som man skriver överallt om man inte vet hur det ska vara.
men snälla spelar roll när man bara skriver här det e inte till skolan, arbetet m.m. här iheller låt folk skriva som dem vill man fattar ju ändå vad dem menar
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#79 Sant :) Jag tycker detta är överdrivet, klart man ska få skriva fel och visst man kan ha grammatiska problem, jag har det själv i engelska till exempel och jag tycker inte att man ska behöva höra andra gnälla över hur hemskt det är att man inte är helt grammatiskt korrekt. Spelar det veeerkligen så stor roll? Du vet inte om denna människa jobbat sten hårt med att få bort sitt grammatiska problem men kanske ännu inte lyckats? (där jag själv är ett exempel i min engelska). Det viktigaste är att man förstår vad personen menar!
Detta är ett forum ingen skola. Ingen ska behöva ha en skola hemma också.
Det är lättare för alla att förstå när man skriver rätt svenska.
Även om det kanske är många som förstår när slarvskriver och särskriver så är det även många som har svårt att förstå!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#81 Men skriver du fel här så skriver du ju fel i skolan också, alltså det är ju inte så att man tänker att "nu skriver jag på KIF så då kan jag skriva fel" fast man vet att det inte heter så. Skriver man fel så gör man det för att man tror att det ska vara så.
#84 Man är kanske inte lika fokuserad på att allt måste vara perfekt här eftersom ni inte avgör våra betyg och vår framtid, någon gång ska man vell inte behöva vara pet noga med precis allt man skriver ;) Jag tycker att ett forum skall vara ett forum ingen rättstavning eller grammatiklektion :)

#85 Men det är tydligen ingen som fattar nånting. Skulle du eller nån annan här skriva ex "henne tyckte om det" bara för att det är här på forumet och skriva "hon tyckte om det" i andra sammanhang. Bara ett exempel, för lika fel är det att skriva "dem tyckte om det" när det ska vara "de (eller dom) tyckte om det"
Jag jämför det med en person som kommer från ett annat land och inte kan alla regler och böjningsformer i svenskan. Så tokigt tycker jag och många andra att det låter.
#86 Spelar det verkligen så stor roll? Går jorden under om någon skriver fel? Måste det verkligen vara så noga så allt måste vara helt rätt?
Jag bryr mig inte ett dugg om någon stavar fel, har helt fel meningsbyggnad eller har noll koll på grammatik så länge det går att förstå vad personen menar!

#87 Nejdå Jorden går inte under och jag förstår inte varför alla reagerar så mycket på just detta. Det går att klanka på allt annat angående kaninskötsel, att man alltid måste ha ett mål med sina kullar osv. osv. men att påpeka ett grammatiskt fel, som många inte är medvetna om att det är fel, det blir helt plötsligt jättehemskt.
herre gud… vart är världen påväg?
Man kan tänka så här: vist förstår man vad folk menar efter en stund när någon skriver fel, och varför vi tar upp det är för att är det inte bättre att lära sig än att skriva fel hela sitt liv?
Jag trodde alla lärde sig det i skolan?
Varför om man vet vilket som är rätt skriver fel på forumet men inte på skolan?
Är det inte bättre att lära sig nu än senare när man får svårt för att ändra på skriv vanorna?
Nej,värden går inte under
Men nu är inte detta skrivet för de som är dysleksier(stavas?) eller har skriv problem den här tråden är för lärheten skull

#90 Precis!
Jag förstår inte varför så många reagerar så starkt på detta, det är inte riktat till någon enskild person, det är bara en allmän upplysning om hur det ska vara.
#91 Finns ingen lag på att du SKA skriva så här och såhär. Upp till var och en, bara man förstår vad man menar.
#92 Då så här jag skriva kunna, alla ändå borda mig förstå?
Ingen roll klart att det spelar.

#92 Men snälla ni, skriv fel då, skriv som ni vill, men nu vet ni i alla fall att det är fel, det var väl det TS ville ha sagt. Så alla ni som vill skriva "dem" i stället för "dom" fortsätt med det, för jodå vi vet alla vad ni menar. Men det är bra att ni i alla fall fått veta att det är fel, sen är det upp till var och en. Känns som att ingen riktigt fattar vad som menades med den här tråden, en upplysning bara, sen är det fritt för var och en att ta till sig det eller inte. Sen kan vi ju hålla på att älta detta i flera hundra inlägg, men vi kommer ju inte nån vart ändå.
#93 Det är ju absolut INTE samma sak?!
#94 Jag menar inte att man kan skriva hur som helst men just detta med "dem" "de" osv har ju ingen betydelse.

Så här kan det också se ut, men det är väll kanske inte önskvärt att alla skriver så bara för att man kan.
Engilt en unrödkesinng på ett eegnslkt ueevnsrtiit så sepalr det ignen rlol i vliekn odrnnig bkoätsnreva i ett ord såtr, det edna som är vgitkit är att frösta och stsia bkotsaevn såtr på rtät ptals. Rteesn kan stå hlluer om bluelr och man kan ändå läsa txeten uatn plborem. Dttea breor på att vi itne lsäer vjrae bstokav var för sig, uatn odren som hheelt.
Det kanske är därför folk stör sig mindre på dyslektiker än på när det är dem på fel ställe? 
#96 Intressant teori.. Jag kan säga själv att de och dem stör mig mer än när du skrev den där texten ;)
#97 Instämmer. Den där texten är lätt att läsa, men "dem har blå ögon" ger mig rysningar. 
#96: Precis så! Ska jag vara ärlig så märker jag sällan av stavfel, däremot särskrivningar och överdrivet användande av punkter/utropstecken osv kan jag lägga märke till, likaså just felanvändandet av "de" och "dem". Så kan inte annat än instämma med Sanna. 

#97 Instämmer också.
jag bryr mig inte för hur folk skriver på forum m.m. efter som man inte sitter och läser igenom allt man har skrivit hela tiden och efter som man gör det på sin fritid så har det väll ingen betydelse hur man skriver, bara folk fattar vad man skriver och om dem nu inte skulle göra det så får dem fråga vad man menar. jag har själv dyslexi och hatar när folk eller sk "språkpoliser" ska lägga sig i hur man skriver. Då det iband kan kännas väldigt jobbigt om någon annan ska påminna en om ens problem hela tiden, man vet redan om sin problem man behöver inte få det uppkört i huvet på sig. Sen är det ganska kul att se när sk "språkpoliser" själv gör fel i meningar…. Dem kanske borde ta och kolla upp hur dem skriver själv innan dem klaga på andra?
Sen så är det ganska självklart att man har svenska i svenska skolor, men även om man har det/har haft det så kan man har problem med att stav dels för att språket ändras väldigt ofta, man kan ha dyslexi, vara utlänsk m.m. så SLUTA klaga på folk som kan har problem med att skriva INGEN är perfekt. Hur hade ni kännt er om man hade startat en tråd om era problem och klagat på dem?
NEJ tycker detta är såååå onödigt om ni nu stör er så mycket på det råder jag er till att inte sitta vid datan mer för ni kommer se många fel stavningar via bla den.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

#101 Har du alls läst det här, för det handlar ju inte om dyslexi eller felstavningar, det är en upplysning, att "dem" väldigt ofta används fel, när det ska vara "de" eller "dom" i stället och tips? på hur man kan göra om man är osäker, eller att man helt enkelt skriver "dom" för det funkar alltid. Det är väl bra att få veta det och vill man ändå envisas med att fortsätta med sitt "demmande" som jag märker att många gör, så får man väl göra det, men då vet man i alla fall att det är fel. För femtielfte gången så handlar det inte om stavning eller att uttrycka sig fel, det har jag full förståelse för och det gör mig ingenting.
#103 jo jag har läst tråden och jo det handar om felstavning annars hade folk inte tjatar om det ska vara dem eller dom, efter som den som gjorde tråden andrser att man stavar fel om man skriver dem och undrar om man har svenska i skolan pga att man skriver dem

#104 Nej där har du fel, det handlar inte om felstavning, det handlar om fel böjningsform av "de". TS anser INTE att man stavar fel, utan att man inte vet om det ska vara "de" eller "dem". Andra tipsar även knep på hur man kan göra om man är osäker, eftersom alla tydligen inte ser hur konstigt det ser ut.
Om jag skriver en text och felaktigt använder "dem" formen av jag, du, hon, ni och vi så kan det se ut så här:
"Mig heter Lisa och mig och min syster föder upp kaniner. Oss föder upp dvärgvädur. När dig köper en kanin av oss, så får dig med härstamningsbevis och övergångsfoder. Nu finns en kaninhona till salu, henne är 8 veckor gammal. Er är välkomna att höra av er".
Skulle det också vara felstavning eller….ingen skulle ju skriva så.
Man kan ju knappast stava "de" eller "dom" fel.
#104 Det handlar som sagt inte om felstavning, utan om felaktig grammatik.
jaja orkar på då…..
jag bryr mig inte hur människor skriver så…l finns viktiga saker att lägga ner tiden på. Sen om ni stör er på hur folk skriver råder jag er till att inte vara vid datan efter som ni kommer få se mcket "fel" vid den

#107 Tycker bara synd om dom som går omkring och skriver fel utan att veta att det är fel, så ett litet påpekande är väl på plats, skulle själv tycka det var lite pinsamt att skriva fel, särskilt om det är i andra sammanhang, ex jobbansökan eller sånt.
Det är helt normalt att fela! Absolut inget pinsamt med det.
#108 ja men nu är detta ingen jobbsökning här inne, du kanske skulle läsa vad jag skrev innan? Som sagt låt folk skriva som dem vill på forum osv eller skit i att var på sådan ställen där folk kan/skriver "fel" Och som #109 skrive e det normalt att fela och inget pinsamt med det. Sen tycker jag att en sk "Språkpolis" ska ganska sin/sina meningar/fel först innan den klagar på andra

#110 Du får väl påpeka det då om du stör dig på att nån skrivit fel. Tycker detta gått till överdrift nu, det är som att "göra en höna av en fjäder".
#110 Granska mina meningar? Vad skriver jag fel då?
#110 Personliga påhopp är inte okej på detta forumet, vill du påpeka hur TS skriver kan du ta det i ett PM, tack!

#112 Tror inte du skrivit några fel.
#114 Inte jag heller.
Tror att man kan avsluta och säga att alla ska vara uppmärksamma på att använda de och dem rätt :) och det var bara det som ts och några här vill också inte att man inte ska våga skriva utan bara att alla är uppmärksamma på att använda de och dem, men såklart så måste man känna att man kan skriva utan att man blir påhoppad men det har ju ingen blivit och kommer inte bli om alla är lite uåmärksamma om man kan :D
Tack för mig!
#116 Jag håller med dig. Känns som att ämnet är avhandlat nu.
Vissa tog det på rätt sätt, andra inte.
Men så är det ju alltid.
#112 sa jag att det var just du? det finns väll fler än du som kan vara en "språkpolis " eller?
#113 vart har jag gjort ett personliga påhopp snarare ts som gör det genom att fråga om vi inte har svenska i skolan
Och som jag sa innan om folk inte klara av ett se fel sitt inte vid forum m.m. då så slipper ni se det.
#118 Nja, med tanke på trådens rubrik så kändes det som att det var ganska riktat mot mig ;)
dubbelpost
Tror igentligen inte det är så mycket att dicutera igentligen bara att några tog det bra andra mindre bra
#121 Håller med. Som jag har sagt ett par ggr, det känns som att ämnet är avklarat.
Måste då säga att denna tråd är skrattretande. =O) *warosu* ^^
#123 Haha, visst är den ;)

#124 Ja det börjar bli lite långdraget i alla fall och jag håller med om att ämnet nog är avklarat.
vrf gör ni saker så svårt om ni i nte gilla tråden läs den inte och be dem ta bort den svårt då…
#126 Vi tar inte bort trådar så länge tråden inte spårat ur, alla har rätt att få vara med i diskussionen och låser vi den kanske inte alla får säga sin mening.
Håller med Love- till fullo!
#127 aj men om folk stör sig så mycket behöver dem inte läsa tråden och personen som har skapat tråden kan visst be någon här inne att ta bort den om h*n vill det, så är det på andra forum iaf
#129 Nej, TS kan inte be oss ta bort elller låsa tråden då vi inte gör det på befallning. Vi gör det endast om vi anser att det behövs, och det gör det inte i detta fallet. / Medarbetare

#129 Men detta är ju ett diskussionsforum, alla får väl säga vad dom tycker och var och en bestämmer om man vill läsa tråden eller inte.
Tyckte detta var en intressant tråd, då jag själv har retat mig på precis samma sak.
#132: Det finns en anledning till att vi har den regeln också. Den uppkom efter en period då vi fick många PM om att trådar skulle låsas, i princip enbart för att "fel" person skrivit, dvs någon de inte tyckte om.
Efter det kom vi fram till att trådar inte låses enbart för att trådskaparen ber om det.
#133 ok men vad är syftet med denna tråden och vrf tillåter ni att ts gör påhopp?
och med påhopp syftar jag på den h*n skrev i början om "Har ni inte svenska i skolan längre?"
Jag <3 trådskaparen.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
inte jag då jag känner mig kränkt av den
Love-
Är ju inge att tjaffsa vidare om. Är ju bara att ignorera.
Jag skriver bara som jag känner eller får man inte det här längre? eller det kanske e som på vissa andra ställen att bara vissa får säga vad dem vill?
Håller med Love- , stör man sig på t.ex på hur trådskaparen skriver behöver man ju inte svara eller så ignorerar man det.
#138 Äsch, att stava korrekt är väl bara bra? TS lär ju ut hur man ska skriva det korrekt, ta in informationen istället för att protestera emot den.
När jag stavar- eller formulerar mig felaktigt så vill jag att folk ska rätta mig så att jag kan lära mig hur det är egentligen.
Menmen, nu ska vi inte tjafsa.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#132 Jo men det var ju just det TS försökte göra nånting åt, genom att upplysa alla som trodde dom skrev rätt att det var fel.
#134 Vaddå påhopp, det var ju en allmän undran och en upplysning om hur man ska skriva och hur det är fel att skriva. Ingen kan väl ta det som ett påhopp. Hur kan du känna dig kränkt av att nån helt enkelt vill upplysa dig om svensk grammatik om du inte kan den, du borde vara tacksam i stället att du får lära dig nåt. Dessutom är det ju inte riktat till nån personligt, utan var och en får väl tänka efter om dom gör rätt eller fel och sen kan man ju rätta till det, eller fortsätta att skriva fel, om man nu tycker att det är kul, eller om man vill reta andra. Pertsonligen skulle jag då ändra mitt skrivande direkt, fast jag kan ju redan detta med dem och dom/de.
Inte alls konstigt att man funderar om Ni har svenska i skolan, för det är många som skriver fel. Tar man åt sig, så är väl det ett tecken på att budskapet har "gått hem" och det är ju bra. Dom som redan kan det här behöver ju inte alls bry sig.
Jag känner att jag bara måste lägga mig i nu.
Jag har följt denna tråden ett tag, och jag tycker verkligen att många här gör en höna av en fjäder. Det enda trådskaparen syftade på när denne skapade tråden var att hjälpa och ge tips? i svensk gramatik. Någonting som kan komma till användning många gånger i livet. Då spelar det väl ingen roll att det är ust på ett forum man blir påmind och får lära sig om det? För är det inte just det forum är till för? Att dela med sig. Av kunskap, åsikter och idéer. Det är så jag ser på konceptet av ett forum i alla fall.
Det är enligt mig så otroligt tröttsamt att man som skapare av en sådan här tråd ska få en massa sura komentarer. För jag är helt övertygad om att TS skapade tråden i vänligt syfte. Att hjälpa. Sen när blev det fel att hjälpa och dela med sig av kunskap? Eller att upplysa om att något gått lite fel och att man skulle uppskatta om folk ansträngde sig med det i fortsättningen.
Sluta vara så trångsynta (förlåt mig för det otrevliga uttrycket, men jag tycker det är så onödigt att skapa dålig stämning på ett forum som i övrigt är så uppskattat). Försök istället ha ett öppet sinne, sätt er in i andras situationer, innan ni skriver en sur eller irriterad kommentar, tänk efter ifall trådskaparen faktiskt menade det så som ni uppfattade det. Läs hellre igenom inläggen ni kommenterar flera gånger innan ni skriver ett svar, istället för att bidra till onödigt dålig stämning i trådar.
Så, nu har jag också sagt min åsikt. Det är ju trots allt det som är meningen med ett forum, att alla ska få säga sitt.
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#142 Äntligen någon som förstår trådens syfte 

#142 Tack, bra skrivet, du förklarar precis vad den här tråden går ut på.
#142 Det är intressant det du skriver, för jag håller helt med dig. Tyvärr så anser jag att denna öppenhet du talar om är precis det som ts själv verkar ha lite svårt för.
Att skriva: "Har ni inte svenska i skolan längre?" är en fråga som i sig är provocerande för vem som helst. Jag är förmodligen den person på detta forum som har mest kunskap och erfarenhet kring skrivande då det hör till min vardag, men det ger mig ingen rätt att ställa krav på att alla andra på detta forum ska ha samma kunskap. Jag kan inte ens kräva att ni ska ha grundläggande kunskap i grammatik! Det jag dock kan önska är att förstå det forumbesökare skriver, och det har jag aldrig haft problem med tidigare.
Alla människor ska känna sig välkomna att skriva i ett forum. Detta oavsett härkomst, ålder eller kunskap i grammatik och svenska. Det tycker jag är viktigt att framhålla i den här diskussionen.
#145 Jag håller inte riktigt med i det du skriver. Eftersom denna tråden inte alls handlar om att medlemmarna ska ha någonsom helst kunskap i gramatik, utan just om att upplysa och lära ut, ge bort lite av sin egen kunskap så att andra i fortsättningen vet precis hur det ska vara. Så även om man alldeles tydligt kan förstå vad någon skrivit, så kan det bli krångligt att fortsätta läsa om man hittar något som inte ser helt rätt ut, eftersom tankarna gärna stannar kvar och irriterar sig på just det. Och man kan ju självklart inte kräva ens minsta lilla kunskap i gramatiken, men denna tråden var ju menad att lära ut, inte att anklaga de som inte vet. Snarare att låta dem veta vad det är de gör för fel så att de i fortsättningen, och inte endast här i forumet, skriver rätt.
Och frågar "har ni inte svenska i skolan längre", uppfattar ju varje person olika, det är det jag menar med att man ska tänka igenom det man just läst innan man svarar, och fråga sig själv "är det verkligen så TS menar?". För då ser man troligen, att läser man det i det stora hela, så menar trådskaparen inte alls det som kränkande eller provocerande. Så slipper vi den dåliga stämningen i trådarna.
Detta har ju absolut ingenting att göra med att klanka ner eller kränka medlemmar, utan tråden är som många redan sagt till för att upplysa och utbilda de som inte har den fullständiga kunskapen vad gäller ämnet som TS tar upp.
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#145 "Har ni inte svenska i skolan längre" VAR självklart menat att provocera. Allt annat vore en dålig lögn.
Provokation behöver inte alltid vara av ondo.
vrf skrev du det då? det är ganska självklart att man har svenska i svenska skolor.
Att stara en tråd om hur man ska skriva anser jag vara ganska onödig då jag tycker att man på forum m.m. inte ska behöva granska varenda ord man skriver. Man skriver på forum m.m. på sin fritid inte för att folk ska granska vad man skriver och om man nu inte fattar vad någon menar e det bara att fråga ju. Med tanke på hur det svenska språket ser ut och förändras hela tiden är det inte alltid lätt att hänga med samt att det finna massor av skäl till att folk kanske inte är helt perfekta på att skriva. Om nu folk hade velat ha hjälp med sin svenska så tror jag knappas att dem väljer att gå in här och läsa om det, ser bara denna tråden som en onödig tråd som skapar dålig stäming här inne iaf.
Som jag har sagt så många gånger innan om ni är ute efter att se folk stav bra så skulle jag tipsa er till att inte vara på sådan ställen där folk skriver fel.

#148 Tycker inte alls det skapar nån dålig stämning och sen handlar det ju inte om stavning, det har flera här skrivit många gånger, felstavning är inga problem, skulle aldrig komma på tanken att kriticera eller kommentera att nån har stavat fel, men det här är ju bara en upplysning, information eller vad man nu vill kalla det, för att ni som läser det och kommer på att ni faktiskt använder "dem" på fel ställe, ska kunna lära er att skriva och använda det rätt. Man behöver absolut inte vara perfekt på att skriva, men att använda orden på rätt sätt kan ju vara en fördel.
#148 Om man ska hålla sig borta från ställen där folk kan tänkas stava dålig, så får man nog bygga en underjordisk bunker…
MEN, nu handlar det inte om rättstavning, utan om felaktigt bruk av ord. Vilket jag har påpekat ett antal gånger, men ingen tycks läsa ordentligt.
JAG skrev att JAG ser bara denna tråden som en onödig tråd som skapar dålig stäming här inne iaf.
jag syftar också på felstavning kan man inte tåla det så får man gå
Funderar på att gå ut här då det inte känns så trevligt att vara här mer.
Tycker att alla här inne har gått lite över "gränsen" varför inte bara acceptera att alla tycker olika helt enkelt och hålla sams istället?
#151 Men det är inte tvång att läsa den eller svara i den, så de som vill diskutera får göra de och de andra kan hålla sig utanför. Den dåliga stämningen blir av de som inte läser trådens mening utan börjar tolka fel och gnatar om fel saker, enligt MIN mening.
inget tvång för dem som stör sig på att man inte skriver rätta att vara inne på saker där man vet att folk skriver fel iheller
Gud vad ni alla är fjantiga barnrumpor nu (nog att ni kanske inte är så mycket äldre). *suck* TS får skylla sig själv som provocera i första inlägget som var VÄLDIGT barnsligt och onödigt gjort, varför änns? Räcker väll med att påpeka i fint stil istället för att fjantigt provocera. Men ni alla som tjaffsar vidare & förstorar det hela är löjliga med. Ignorera bara, gör det inte större än vad det är. Så barnsligt (nog att ni kanske är i den åldern med). Gör inte djurforum otrevligare än vad det är! Och nu erbjöd jag ett sånt inlägg med så att det blev ännu mera otrevligt. Även om det bara är att ignorerar, men ni drar ut på det hela (som om ni gör det med flit bara för att reta upp folk) - och det är faktiskt irriterande. =)
Sayonara kizzu eller rättare sagt fjortisar
Kan vi inte bara enas om att en del stör sig en del inte. En del kommer fortsätta skriva de/dem felaktigt kanske till och med mer för att provocera och andra är glada för upplysningen. Det kvittar ju hur mycket man diskuterar för och nackdelar med detta inlägget vi kommer inte någonstans utan det ändra som händer är en dålig stämning. TS tyckte detta var en bra upplysning andra tyckte inte. Det fina med människor är att vi inte har samma åsikter och det enda vi kan enas om är att vi inte kan enas.
Sajtvärd på Camping

#151 Varför syftar du på felstavning? Den här tråden handlar inte om felstavning, läs ordentligt så ser du det. Ni får stava fel precis hur mycket ni vill, det gör ingenting alls.
#157 Jag vet vad tråden hadla om och det handla om att vissa anser att folk inte har svenska i skolan bara för dem kanske skriver dem istället för dom. Låt folk stav hur f*n dem vill när det är inne på forum osv.
Finns inte så mycvket att göra åt saken acceptera och gilla läget att folk skriver fel/använder ord fel eller skita i att vara på sådan ställen där folk inte gör rätt vilket är mycket svårt.
#158 frågan om svenska i skolan va väl mer ett skämt. Dessutom handlar tråden inte om felstavning och om du inte vill låta oss andra diskutera ämnet så behöver du inte läsa tråden
Även om ingen förändring sker kanske andra vill diskutera saken ändå.
Hoppas att de som tog illa vid sig har slutat läsa tråden nu, för här kommer ett par saker till!
När man skriver på svenska använder man inte genitivapostrof! Det heter Snörets kaningård och inte Snöret´s kaningård! Den där apostrofen har vi vant oss vid att se i engelskan, så många tror att vi har den i vårt språk också, men så är det inte. Och försök inte med att språket har utvecklats och det är rätt nu!
Och en sak till! Skriver man (eller pratar) om sig själv så säger man jag (eller vi om man var tillsammans med någon eller några andra)! Texten nedan blir helskum:
Igår var man och badade. Det var riktigt skönt. Sedan gick man hem och fikade. På kvällen gick man på bio.

#160 Alldeles riktigt, detta med genitivapostrofen är det många som använder helt felaktigt. Man kan möjligtvis använda det efter namn som redan slutar på s, x eller z för att förtydliga genitivformen, men det är inte nödvändigt, annars ska det inte vara nån apostrof.
#160 Instämmer.
#159 Jag läser och skriver i denna hur mycket jag vill, och jag VET vad tråden hadlar om det var ett j*vla tjat om det och om ni nu är här för att snacka om något får ni räkna med att det finns folk som inte tycker som ni också.
Visste inte att vi skulle lära oss ssvenska här trodde man var här för man tyckte det var rolig men jag ser nu vad detta är för forum tänker inte vara här mer, inte tipsa om sida bara brätta hur den är och det är inte något bra vill jag säga samt att min vänner också kommer gå ur här hoppas ni är nöjda att ni förlora medelemmar här. Ha det så j*vla bra och lycka till mer er svenska.

#163 Skärp dig!! Nu tycker jag att det är du som är otrevlig och det hör inte hemma här. DU behöver ju varken läsa tråden eller kommentera den om du inte vill, allra minst svära och vara otrevlig, för alla vi som påpekat fel som görs i skrivandet, har gjort det på ett sakligt och upplysande sätt och inte alls varit otrevliga på nåt vis.
Hej då Love-! Hoppas du hittar ett annat forum där alla tänker och tycker precis som du och att ni har mycket utbyte av varandra där!
Nu tycker jag ALLA slutar, för detta medför bara dålig stämning! Tycker ALLA ska återgå till trådens huvudämne nu!