Anmälningsblankett till utställningar?
Jag har hittat en anmälningsblankett på SKAF's hemsida. Tyvärr förstår jag inte vad jag ska skriva i de olika kolumnerna.
1. Vad menas med katalognummer?
2. Sedan står det Hona/hane, räcker det med att kryssa i rätt ruta eller ska man skriva 0,1 respektive 1,0 ?
3. Sedan står det ju också anmälningsavgift:_______________kr och du undrar jag, är det min uppgift och mitt ansvar att ta reda på vad det kostar? Var hittar jag det?
4. Födelsedatum (födelsedatum för kaninen, visst?) men i rutan bredvid står det "ålder" mån respektive dag. Fattar inte, vill de ha åldern två gånger? :P
Skickar med en bild så ni förstår vad jag menar :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Ingen som vet?
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Undrar också över detta :/
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
1. Katalognummer vet jag faktiskt inte..
2. På dom det är en liten röd pil över kan du hålla musen över pilen så visar dom ett exempel på hur du ska skriva. :)
3. Jag antar att du ska ta reda på hur mycket du ska betala. På propostionen (där det står vilka klasser det är osv) står det ju hur mycket du ska betala för varje klass.
4. Som sagt så finns det en röd pil du kan hålla musen över för att få ett exempel på hur du ska göra :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
med katalogsnummret menar dom sidan i svenska kanin standarden… Men det behöver du inte fylla i!
Sen hoppas jag #3 har hjälpt dig med det andra!
#3 jag har precis blivit medlem i SKAF och har ingen aning om vad jag ska betala. Men tack för svaret på de andra. :)
#4 Tack! :) Japp, men du vet inte hur man kollar hur mycket man ska betala?
www.Zoorinas.webb.se
Det är beroende på vilken utställning du ska på! Alla utställningar tar olika priser! Det står i annonserna där man ser utställningar! Eller så kan man ringa komesarien till utställningen och koll!
Det kostar olika mycket beroende på vilken klass du ställer ut i!
Har ni fått svar på era frågor?
1. Behöver inte du fylla i.
2. Det räcker med ett kryss.
3. Anmälningsavgiften står i annonsen. Det ska du fylla i.
4. Du behöver vanligtvis bara fylla i födelsedatum, programmet räknar ut åldern på månader och dagar.
När du är osäker över en anmälan är det alltid bäst att fråga den som tar emot anmälningarna =). Skriv att du är nybörjare, bifoga din anmälningssedel och fråga om du gjort rätt =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
1. Rasens nummer i katalogen. Detta fylls i av de som mottar sedeln. Med andra ord ska man inte fylla i något alls här.
2. Det ska vara ett kryss. Du ska inte skriva.
3. Det är din uppgift, du ska räkna ut totala avgiften som du ska betala. Det kostar ju alltid att ställa ut djur. Det kan kosta ca 65kr/per djur. Ställer du ut 5 djur så räknar du ut 65x3. Det står alltid i utställningsannonsen vad det kostar att ställa ut.
4. Födelsedatum= födelsedatum för kaninen. De vill oftast att man lär sig skriva i en blankett på rätt sätt från början. Då ska du helt sonika skriva upp kaninens exakta ålder i antalet månader och dagar. Exempelvis 9 månader och 2 dagar.
De flesta kulbbarna har som sagt ett datorsystem som automatiskt räknar ut detta. Men om du inte har möjlighet att fråga hur de vill att man gör, så räkna alltid ut. De vill oftast att man gör det.
#9 Okej tack!
Men om jag anmäler två kaniner så ska det väl vara två blanketter, ska jag då skriva kostnaden på båda tex 65 x2, eller 65 på varje. Eller hur gör man? :)
www.Zoorinas.webb.se
En ras och en färg per blankett. Sedan kan det vara flera kaniner per blankett. Så länge de har samma färg och ras.
Oavsett hur många blanketter, så räknar du ut totala kostnaden för alla kaniner, inte bara de på den blanketten. Utan totala summan du ska betala.
#11 ok, men på vilken av blanketterna ska jag skriva kostnaden då?
www.Zoorinas.webb.se
#12 På alla.
Nej, kostnaden för alla kaniner på samma blankett på den aktuella blanketten. Så har jag gjort i 6 år.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#14 Vad menar du med "aktuella blanketten"?
Exempel. Jag ställer ut totalt 5 kaniner, avgiften är 50kr. Blankett 1 är med tre svarta hermeliner i klass B, på blanketten skriver jag 150kr. Blankett 2 är med två svarta hermeliner i klass A, på den blanketten skriver jag 100kr. Jag betalar in totalsumman på 250kr på föreningens konto med namn medlemsnr och utställningsplats, ex Lina Rönnbäck 11535 Luleå.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag har aldrig skrivit någon summa över huvud taget. Skickar in alla anmälningar samtidigt, och skriver hur många djur anmälan gäller när jag betalar. Känns som att det borde räcka.
#16 Nej. Jag har fått lära mig att man ska skriva in totala summan som man ska betala in.
Så jag som ska anmäla två kaniner (med olika färg) skriver två blanketter och kan då skriva summan för en kanin på varje?
www.Zoorinas.webb.se
#19 Japp, så kan du göra.
Kastanjegårdens Kaniner
#20 tack!
www.Zoorinas.webb.se
Skumt. Anatar att du kan det. Kan inte lova att det är korrekt dock.
#22 Vad är det som är skumt?
Kastanjegårdens Kaniner
Att det funkar att skriva summa per blankett och inte totala insättningssumman som de efterfrågar.
Vart står det att man ska skriva den totala anmälningsavgiften?
Så om man tex har 3 blanketter, ska man då skriva den totala anmälningsavgiften på alla 3?
Jag har alltid fyllt i summan för varje enskild blankett och ingen har kommenterat det.
Kastanjegårdens Kaniner
Japp, det menar jag. Så slipper dessutom den som mottar blanketterna sitta och kontrollräkna så att rätt summa betalats in.
Jag har lärt mig att det är på det viset. Samt att jag har haft en äldre version av anmälningsblanketterna och det står på ett annat sätt där. Som tolkas som att totala summan ska betalas in. Tyvärr inga sådana kvar tror jag. Kunde annars visat.
Tycker TS ska slå en signal istället och fråga den som ska ta emot blanketterna, hur den personen vill ha de. Så blir det inga oklarheter.
#26 men då får jag ju ringa varenda gång jag ska anmäla, tnkte att jag frågar här en gång för alla. Verkar som att det fungerar hur man än gör..
www.Zoorinas.webb.se
#27 Nej, ring riksförbundet. :)
Ja, gör du som du vill. Men jag skulle personligen uppskkattat att slippa räkna ut tot. summan.
#28 miniräknare :-)?
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#29 Och det skulle personen i fråga sitta och räkna med när det kan gälla många hundra kaniner, kanske tusen? Samt kanske över hundra anmälningar?
Inte rimligt och inte chyst om du frågar mig.
#30 en del av jobbet? :)
www.Zoorinas.webb.se
#31 Nej, inte om man själv räknar ut tot. summan innan man skickar in sedeln. Man besparar mottagaren mängder av arbete.
#30 och #32
Den som tar emot anmälningarna behöver inte sitta och räkna för hand, bara mata in kaninerna i programmet. Det är mer logiskt att summan per blankett står på blanketten, eftersom den som tar emot anmälningarna ändå ska sitta och lägga in kaninerna i systemet och således kolla på varje blankett.
Miniräknaren är till för anmälaren.
Jag mailar alltid in mina anmälningar, skriver summa per blankett på blanketterna, och skriver i mailet totalsumman. Det är snällt mot den som tar emot anmälningarna.
#31, det har sagts förut, det lättaste du kan göra i det här fallet är att ringa/maila den som tar emot anmälningarna och fråga hur dom vill ha det. Personligen tror jag att dom struntar i hur du skriver summan eftersom programmet sköter det åt dem, bara du betalar in rätt så.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#33 ok, men om jag inte kan maila in då? För det är en utställning i Augusti som jag vill anmäla till men det står; ej mail.
Hur gör man då? Måste det vara någon speciell anmälningsblankett? Kan jag skriva ut den från excell?
www.Zoorinas.webb.se
#34; jag hade valt att inte anmäla till den utställningen. Stenålders. Man behöver förtryckta blanketter från materiallagret, kuvert, frimärken och att lokalisera någon sorts magisk gul låda.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#35, sådanna har jag inte :/ Kan jag be någon annan anmäla mina kaniner vid mitt namn? Skulle det fungera? Det är utställningen i Hästholmen den 6 Augusti.
Problemet är att det endast är två utställningar i närheten av mig under hela sommaren, denna och en till. Men den andra är en tvådagars, vilket betyder att vi får åka sammanlagt ca 5 timmar.
www.Zoorinas.webb.se
Själv har jag 6 mil till närmaste (luleå i november) och 21 till näst närmaste (skeå i dec). I höst ska jag till umeå (34 mil) och tierp (80?). Ring din förening och be om hjälp. De har oftast blanketter på lager. Eller beställ från materiallagret, tar ca 2v.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#37, jag hade gärna åkt så långt om jag hade möjlighet, men är 17 så har inte körkort ännu, mamma och pappa ställer gärna upp, men de vill inte åka hur långt som helst :/ tyvärr :P
Tack för tipset, ska kolla med dem :)
www.Zoorinas.webb.se
#38 hade inte jag heller när jag började, men man kan ju samåka :-). Att hitta vänner i lokalföreningen är oumbärligt om man vill ta sig till utställningar som är en bit bort :-).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#39 Jo såklart, men efter att ha varit på en utställning har jag inte hunnit bekanta mig med någon ;)
www.Zoorinas.webb.se