Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 704 ggr
Learnmore
0

Låta kaninen var lös

Hejsan, jag har nyligen skaffat mig en äldre kaninherre på 7 år. 

Jag skulle jättegärna vilja ha honom lös i huset då jag inte tycker att en bur är något liv för en kanin.

Men hur ska jag lära in detta? Jag vill ju inte att han går och tuggar på massvis med saker, men kanske hjälper det om det ligger lite gnagkvistar här och där i huset?

Sedan undrar jag hur jag kan bära mig åt för att göra honom rumsren.
Det går ju att lära katter att gå på låda, då borde det väl gå att lära kaniner? Men hur? :)

Tacksam för svar.

moonii
0

JÄTTEBRA (!) att du väljer att ha honom lös! Att lära kaniner gå på toa, kan man göra genom att köpa en kanin-toa, lägg in spån och ställ den i buren, varje gång han bajsar/kissar utanför, så lägg in det i toan :) Tog 1 vecka för mina kaniner innan dom förstod :) Sen är det viktigt att du kollar så att inga kablar hänger ner eller ligger på golvet. Dom är väldigt uppskattad att gnaga på….

Det är bra om du har kaninen i bur första veckan så att det blir hans ''trygga plats'', sedan kan du bara öppna buren så han kan gå ut och in som han vill :) Att lägga grenar osv lite överallt lät som en bra ide! Lycka till! :)

moonii
0

Förresten, väldigt viktig att du håller toan ren också, har han varit duktig, så gör rent den. Annars om det blir för äckligt, så gör han det bredvid istället ;)

dermot
0

Om du vill ha honom rumsren så gör du prs som med en kattunge! :) Till lådan efter varje kelstund, lekstund och matdags med mer ^^ Funkade jättebra (tog 2 dagar) när jag hade mina inomhus :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

jullizfiiisken
0

När jag gjorde min kanin rumsren så bara listade jag ut vart han försökte bajsa varje gång och ställde "toan" där ^^

tillslut hoppade han i och bajsa där istället.

[Nalle-]
0

Gör som #1 när jag ska få mina kaniner att gå på lådan, har alltid fungerat :) Ska man ha kaninen lös i hela huset kanske man borde ha fler än en låda? Bara en tanke.

Learnmore
0

#1 Tack för tippset =) Jag förstår, en ren toa kanske också blir som en liten belöning? :)

#3 Okej :) Det var så längesedan mina katter var kattungar, faktiskt 12 år sedan så jag har glömt hur jag gjorde med dom Oskyldig Men tack för tipset =D

#4 Okej, smart ju :) Det brukar nog oftast finnas ett hörn där kaninen gillar att göra sina behov.

#5 Okej :) Ja fler lådor kanske skulle vara smart, men det kanske blir för brötigt med massa lådor här och där haha :) 

Nu en till fråga. Om man vill ha kaninen lös ute då? :)
Vi hade en gång en kanin som gick lös utomhus, men jag var så liten då och det var mamma som lärde den tomtens gränser.

moonii
0

Oj, jadu…

Det blir nog svårare tror jag xD Men, det viktigaste är ju att han lär sig var han bor, tror det är bäst om du börjar med att ha buren ute, så den får bo där ett tag. Så kan han göra det till sin trygga plats. Sen kanske det är bra om man har det inhägnad först. Men jag vet faktiskt inte riktigt.. Vi har också en kanin på tomten som någon släppte lös för 5 år sen (inte vi), han bor numera hos oss och grannen :) Men, fråga din mamma, hon borde ju veta? :)

[Ai-chan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukade ha typ kattunge låda lite här o där, o sen så hade dom buren som dom kunde hoppa in i. Men sen så har jag även inne katter, så dom brukade hoppa i kattlådorna och gjorde oftast där. Men deras favorit ställen var sängen och soffan. ^^ Köra racing samtidigt göra behov - toppen tyckte dom antagligen! Gick fan inte att lära bort det heller. ^^ men kaniner är lätt lärda annars om dom inte är vrånga. =)
Och jag tycker också att det är jätte bra att du tänker ha han lös! En kanin ska inte sitta i bur. Tycker att det är hemskt.
Kaniner som jag har haft de senaste åren har alla fått springa lös i lägenheten, men med buren öppen. Men om jag var borta längre stunder så kunde jag ibland stänga in dom i buren. Men oftast var dom lösa även då.

Kristall
0

#6: Om du syftar på att ha kaninen lös utomhus permanent är det inget jag kan rekommendera, tamdjur ska inte gå lösa ute. Att släppa ut ett tamt djur som är van vid ett tryggt hem utan några hotande faror är bara hemskt mot djuret.

Att låta kaninen springa fritt ute under uppsikt kan dock gå bra, om man håller koll på den hela tiden och bor relativt skyddat, utan några större rovfåglar eller lösspringande katter, eller t.om. vilda fyrbenta rovdjur (har varit med om mårdhundar som kommer in på gården mitt på ljusa dan trots vaktande hund t.ex, och inte lämnat gården förrän man i princip stått en meter bakom dem och rytit åt dem..) i närheten.
Då kan man vänja den vid att först gå lös med sele och koppel, sen med bara sele och till sist helt lös. Skulle inte rekommendera att släppa den lös med en gång, då alla kaniner reagerar olika på det. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Learnmore
0

#7 Okej :) Det hade ju varit lätt om man hade staket haha, men det har vi inte. Men jag ska ta och kolla upp med mamma hur hon gjorde :)

#8  Haha, mysigt att dom gjorde sina behöv i sängen och soffan haha x)
Precis, tycker också bur är hemskt, jag skulle inte själv vilja leva så..

#9 Nejnej, absolut inte permanent. Men några timmar om dagen under uppsikt :) 

Vi har katter men katterna kommer bra överens med vår kanin. Jag har inte sett till några rovfåglar eller andra vilda djur häromkring så det ska nog inte vara någon fara :)

Tack för tipset :)

LiTTen
0

Tänk bara på att lägga ut mattor (tex trasmattor) på halkiga golv så att kaninen inte bryter ett ben eller något annat ;)

Learnmore
0

#11 Okej, Jo det blir nog lite farligt om dom ska färdas runt på något som är lika halt som en isbana. Men mattor har vi lite överallt så det ska nog inte vara något större problem :)