Kanin som ligger ner ofta (sjukdom...?)
Hej!
Jag har en lejonhuvad kanin på snart 9 veckor, som ligger ner väldigt ofta enligt mig. Jag har haft honom i drygt en vecka, men jag tycker att den senaste dagn har han mest legat ner och inte hoppat runt lika mycket som föregående dagar.
Borde jag vara orolig? Jag är bara rädd att jag gett honom något som han kanske inte tål eller för mycket av något.
När jag känner på hans mage verkar det inte som om han har ont i alla fall, men han kanske inte bara visar det i så fall…?
Tacksam för svar!
Om han hade ont i magen skulle han inte ligga ner, utan mest troligt sitta i ett hörn och kura ihop sig.
Att han ligger mycket ner kan ha med ev värme att göra.
Eller att han helt enkelt har en lite lugnare period just nu.
Okej, tack för ditt snabba svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När ett djur børjar bete sig annorlunda kan det vara tecken på sjukdom.
Mitt råd till dig är att uppsøka en veterinär som KAN gnagare. Lycka till!!
#3 fast kaniner är inte gnagare
Jag skulle rådfråga vet.
What doesn't kill you makes you stronger.
#4'
Nej det førstås..men en veternär som kan gangare, KAN säkert hardjur med
Min lejonhuvade på 10 veckor är ungefär likadan… i början när jag fick honom var han jättepigg, skuttade runt och så…. nu på senare dagar har han börjat ligga ner rätt mycket.
Titta så han äter, dricker, pluttar och kissar. Gör han det är det nog ingen fara. Det kan vara värmen (min kanin ligger gärna nedanför fönstret, där det är lite svalare).
#6 Äter gör han och dricka verkar han med göra. Kissa verkar det som han gör och pluttar likadant, även om det är lite svårare att hålla koll på.
Tack för alla svar!!
Sen kan det även vara så att första vecken är det mycket nytt att upptäcka och undersöka nu har han kanske gjort sig hemmastadd och därför tar det lite lungt :)
Jag tror som #8. Han känner sig lite lugnare nu än han gjorde i början.
Precis, jag tror som #8 och 9.
Jag har börjat märka på lillen att han sover nu, alltså lägger sig mitt på mattan och somnar. Det tror jag tyder på att han känner sig trygg.
Sen är de ju kaninungar också, så de behöver ju vila emellanåt! :-)
Som sagt, så länge han äter, dricker, pluttar och kissar borde det inte vara någon fara!
Tack för alla svar! 
Har sett att han äter normalt, dricker som han ska, kissar och pluttar som han ska, så det var nog bara jag som tog det lite för allvarligt hehe 
Kan någon låsa denna tråden? 
# 11 Man låser nästan bara köp & sälj trådar när dom inte är aktuella längre eller om en tråd gått överstyr. Det kanske finns någon mer orolig kaninägare som undrar varför sin kanin ligger ner så mycket nu på sommaren och då är det ju bra om den här tråden är öppen för den personen :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#12 Okej :)