Vad tycker ni om mitt köpeavtal?
Vad tycker ni om mitt köpeavtal? Skall jag ändra något?
*Köpeavtal*
Kanin:
Namn:
Född:
Ras:
Färg:
Kön:
Pris:
Telefon:
E-mail:
Telefon:
Mobil:
E-mail:
*Villkor*
1. Om kaninen skall tävlas skall den tävlas under ovanstående namn.
2. Kaninen får inte säljas eller överlåtas utan uppfödarens tillåtelse och denne har även första rätten till att köpa tillbaka kaninen för samma pris som den från början kostade.
3. Om kaninen säljs vidare skall ett köpeavtal upprättas.
4. Uppfödaren har rätt att ta tillbaka kaninen från köparen, utan ersättning, om den missköts.
5. Kaninen får inte medvetet paras med en kanin med någon känd defekt.
6. Uppfödaren skall meddelas om kaninen blir förälder med uppgifter om tidpunkt, färger, kön, namn och ägare av ungarna samt den andra föräldern.
7. Om/När kaninen avlider skall uppfödaren meddelas med ev. uppgifter om tidpunkt och orsak.
8. Kaninen får inte avlivas utan uppfödares tillåtelse, om inte veterinär råder till detta.
9. Om kaninen avlider inom fyra veckor efter köpet p.g.a. genetiskt fel ersätts köparen med en unge ur en passande kull eller får pengarna tillbaka.
Underskrifter
Ort och datum:
Uppfödare 1: Köpare:
Uppfödare 2: Målsman till köpare:
(om köparen är under 18 år)
Målsman till uppfödare:
Är den öronmärkt så kan det också stå med på kaninens info, för att veta att det verkligen är den kaninen det handlar om, samma sak gäller om den har andra speciella kännetecken.
Bara så att köparen inte kan komma och säga att det är en annan kanin ;)
Annars tycker jag att det ser bra ut :)

*Putt*
Kanke kaninens mamma o pappa? :/ Vet inte om det ska vara med..! Men det var jättebra annars! :)

Men får de inte stamtavla till? Isåfall behövs ju inte den översta delen av kontraktet?
Tycker att punkt nr. 8 borde ändras lite. kaninen får inte avlivas utan tillåtelse, om nu inte veterinären råder till det. Det kan man ju tolka som att bara veterinären säger att man bör avliva så behöver inte uppfödaren informeras, men det vill man väl?
Så det kanske borde stå något i stil med; 8. Kaninen får inte avlivas utan uppfödares tillåtelse, om inte veterinär råder till detta. Då ska uppfödaren informeras.
Eller nånting ^^ Men det är bara min tolkning!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Okej, tack. Kaninungarna kommer få härstamningsbevis till och alla andra uppgifter, men det här är ju bara själva köpeavtalet. Andra uppgifter finns på ett annat papper =)

Tycker det ser bra ut :)