Söka till högskola?
Jag vet inte hur gamla alla är här, dom flest är nog lite yngre, men är det någon som ska söka till någon högskoleutbildning i år??
Jag ska nämligen eventuellt göra det och jag är lite nyfiken på vad ni andra ska söka och sådär..
Så. Vad vill ni utbilda er till?
Själv funderar jag på att söka till en linje där man studerar Foto, film och Radio. Verkar hur kul som helst… Men man lär ju inte "bli något" av den utbildningen sen..
Men då är frågan vad man ska tänka på? Att gå en ordentlig utbiding så att man kan få jobb sen eller ha roligt??? hmm
Njae, inte iår. ska jobba ett år eller två, så jag får lite arbetslivserfarenhet. Men sen blir det vidareutbildning för mig, till sjuksköterska. Jag behöver inte gå högskoleutbildning, utan kan få jobb direkt jag tar studenten, som undersköterska. För min del blir jag att gå högskoleutbildning för att kunna jobba med det jag tycker är roligt. Så mitt går ju hand i hand. =)
Det är lång kvar för mig men jag tänker bli veterinär….För det första älskar jag att hålla på med djur och det är det bästa jobbet för mig och så tjänar dem bra pengar….så man kan försörja sig samtidigt útan att vara orolig för ekonomin och göra det man älskar!!:)

Jag har sökt till högskolan..förskolelärare för barn i åldern 0-6 år. Sedan när jag har gått klart tror jag att det är lätt att få jobb… det behövs alltid förskolelärare :)

Kan ju säga att det är svårt… . … . . . På en del ställen måste man söka innan den 15e så tiden börjar bli knapp *biter på naglarna*
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag har sökt två kurser till hösten. Turismkunskap I och Engelska. Kommer jag in på båda så blir det Turismkunskapen. Har läst 20 poäng psykologi, men det gick ingen ny psykologi-kurs på Karlstad universitet i höst.
Mvh Therese
Läser till röntgensjuksköterska nu men har ändå sökt till biomedicinsk analytiker inför hösten (vet inte om jag vill fortsätta med nuvarande även om det är väldigt roligt).
15:e är alltid deadline för i stort sett alla högskoleutbildningar men eftersom det är en söndag i år så ska ansökan vara INNE den 16:e. Det funkar alltså inte att skicka den på posten på måndag eftersom poststämpeln inte räknas. Då föreslår jag att man söker via internet istället.
Vad man ska tänka på när man väljer kan man inte generalisera eftersom alla är så olika. Men jag tycker att man ska hitta en utbildning som man tror att man kommer tycka om eftersom det är så otroligt mycket lättare att ta sig igenom det då. (Oavsett vad andra kan tycka, det är jobbigt att plugga på högskola!)
Vad gäller jobbmöjligheter så kan det vara brist på folk nu men när man väl är klar är kanske marknaden "mättad" så man kan aldrig vara säker på ett jobb direkt. Oftast blir det väl vad man gör det till.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Det är ett tag kvar, men min dröm är i.a.f. att bli veterinär =)

Sattsar på att bli egenföretagare ;)
så..den utbildningen som finns för det blir det…heter just nu samhällsekonomi me hette tidigare företagsekonomi.
Går bra än så länge…men vi får se om jag fixar att komma in. Ska då läsa det på distans.

Det är ju ett tag kvar, men jag vill bli sjuksköterska ;)
Om du ska söka till högskolan är det hög tid nu… Sista dagen är 15 april. Själv skickade jag in alla papper i går. Har sökt till lärarutbildning med inriktning kost och hälsa i Kristianstad. Har tänkt att bli hemkunskapslärare.
#12: Jag anmälde mig på studera.nu och jag väntar på någon slags kod från dom för att kunna logga in! Börjar bli väldigt stressad av att det aldrig kommer…
Men du kan anmäla dig i alla fall… Utan kod! Kolla igen… Koden behöver du bara för att sedan se hur det går med din ansökan. Hurry hurry
#14: Är det sant?! Vad sitter jag då och väntar på *pucko* Haha, tack!! Hoppas nu verkligen du har rätt :P
Jag gjorde det i går… Men betygen får du skicka med posten!
#16 Om inte ens skola är kopplad till den nationella Betygsdatabasen, för annars fixar skolan det.
Värdinna på Fantasy
#16: Men.. Jag får ju mina betyg i juli? När jag slutar skolan. Kan man skicka betygen så sent?
Jag är inte säker, men jag undrar om man ska söka till högskolan kan du få betygen tidigare. Men det måste man ansöka om, typ… Kolla med yrkesvägledaren eller högskolan!

Jag vill läsa till socionom på Malmö högskola, men jag söker nog tidigast in till nästa vårtermin. Har ett mattebetyg som jag måste läsa upp.
Jag väljer mellan tre saker.
Djurvårdare eller liknande, journalist, förfttare eller skådespelare
#18 15 juni ska alla kompleteringar av ansökan vara inne vilket inkluderar betygen. Prata med skolan om hur du ska göra om ni nu slutar senare än så.
Värdinna på Fantasy
#22: Slutar den 9e.. Antar att man kan skicka då?
Jag sökte förra våren iaf! har snart läst första året på civilekonomprogrammet…trivs jättebra med student livet =)
# 23 det ska gå att komplettera med betyg man får efter sista ansökningsdag =)

#1 klart man kan "bli något" om man satsar bara. Jag började bara fotografera på måfå och nu har jag fått sålt en del bilder till tidningar (dagspress och lokaltidningar/metro).
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jag har sökt till djursjukvårdarprogrammet på SLU.

Ett par år kvar för mig :)
Jag har precis sökt in på gymnasiet och hoppas att jag kommer in. Har iaf fått behörighet till linjen :) Jag har sökt till djurvård med nv-profil. Får se hur det går ^^
#28: Åh, det låter ju jättespännande!