Ersättning till kaninungar?
Inatt förlorade jag min älskade kanin, hon har 6 st ungar på 11 dagar som lever och är krya. Jag undrar om ni vet något om ersättnings mjölk? vilken är bäst ( katt, får osv ) ? hur mycket ska man ge? hur ger man det m.m.? snälla jag behöver verkligen hjälp! :(
Djurkliniken Roslagstull har en artikel om just ersättning/handmatning utav kaninungar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
nämen åhhh :(
Fy va tråkigt!
Jag hörde nått om esbilac, som är ersättning, finns bland annat på lå stjärnan.
Men jag har även hört att man kan ge majsvälling, men de skulle jag bara ge i akutlösning tills man fått tag på riktig ersättning.
Lycka till!
Kram /Tess
Esbilac finns att köpa receptfritt på apoteket också.
#3 Oki! :) De e ju toppen:)
Kram /Tess
Nu fick vi tag på Djuraffären, dem ta emot oss även dem har stängt, så vi köper kattmjölk ersättning eller vad det nu hette? Men vad för flaska eller så ska man ha?
Usch så tråkigt! Hoppas att allt går bra med de små liven, men de är ju så pass gamla att det borde gå tycker man.
Mvh Carolina på Ninas Kaninshop
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
#6 Jag hoppas verkligen detta går bra, dem är sjukt små och magra för att vara 11 dagar, ser ut att vara nyfödda till storleken nästan.
Du kan inte försöka hitta en "extra mamma"? :)
Det är svårt att nappa upp så små ungar och du kommer antagligen ej klara alla men det finns spec. flaskor och medicinsprutor på apoteket som man kan ha men man måste vara jätteförsiktig så de ej får i fel strupe. Man kan använda en pensel som de liksom får slicka av eller ett sugrör som man klipper till som en sked… läs allt om handmatning. Lammnäring är det bästa du kan ge det finns på Granngården t ex, det är mest likt kaninmammans mjölk!
Lycka till!
#9 Tack så mycket för tipsen. Vi har en flaska som man ha när man få ge kattungar ersättning, det verkar funka jätte bra. Men som sagt, man kan ju inte vara säker på att alla ungar klara sig, vissa är ju starkare än andra, men jag gör iallafall så gott jag kan så får vi se hur det blir efter några veckor.
Nej, usch så tråkigt :(
Nu vet jag i och för sig inte vart du bor men du kan ju skicka hit några så kan jag hjälpa till ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
# Hehe jag bor nere i Blekingelän, men tack annars, det är bra att det finns andra uppfödare som vill/kan hjälpa till :) Vissa av ungarna älskade maten, en ville inte sluta att äta, hehe. Men vi ger 3 gånger om dagen i små mängder eftersom dem är så små och magra så deras små magar vänjer sig vid denna maten. :)
#12 Säg bara till om du vill att jag ska ta över några, finns i Skåne, så så långt är det ju inte :) Och transport kan ju säkert ordnas.
Men annars får du lycka till med dom små ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag har hört att man ska ge lammnäring(lactamin)eftersom kaniner inte tål lactos och mjölksocker(tror jag att det var)de blir långsamt förgiftade utav produkter med lactos i.
Pratade precis med en expert och dem sa att kattmjölkersättning va mycket bättre, man kan som sagt inte styra över liven, så hoppas iaf att dem klara sig, dem är pigga och skutta runt i buren, så det är ju iaf en positiv sak. :)
Hur går det för dem?
Kram /Tess
Undrar samma sak som #16..
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 
#16 Det går jätte bra faktiskt, dem äter jätte bra och gillar verkligen mjölken, så det är ju iallafall bra! :) Och dem växer och har ökat i vikt, sen har dem ju öppnat ögonen också, så det är ju positivt! Den största ungen i kullen har redan börjat smaka på hö, så det går framåt.
#18 åh så härligt att höra! :) Håller fortsatt tummar för dem allihop! :)
Kram /Tess
#14 i katt mjölks ersättning ska det inte finnas lactos då kattungar inte tåldet häller, man ska ju inte ens ge vuxna katter vanlig mjölk på grund ut av lactosen ;)
#21 Ja, har gett dem kattmjölk i 5 dagar nu och dem har blivit mycket bättre! :) Vi använder märket Royal Canin " babycat milk " & det funkar jätte bra, så det rekommendera jag! :)
Okej tack! Själv har jag Whiskas hemma… Kan jag ge det tro, eller bör jag köpa samma som du har? :)
# 23 Jag har faktiskt ingen aning eftersom detta aldrig har hänt mig förrut, men du kan ju testa lite försiktigt med Whiskas annars kan du ju försöka med samma märke som mig? :)
Okej, men vi åker och handlar imorgon så det är lika bra att köpa ditt märke på en gång, så slipper jag byta också! :)
# 25 Okej, det låter bra, kaninungarnas magar är ju som sagt känsliga, hehe.
Tyvärr hittade vi inget annat märke än Whiskas och 'Ica' märke.. Vet hur hur mycket laktos som finns i ditt märke? I whiskas är det mindre än 0,2 %.. funderar på om jag borde ge det här ändå.. Fast det står ' för kattungar över 6 veckor' och det borde ju finnas en anledning? :S
#27 Okej, vi köpte detta i vår djuraffär. I vår innehåller det inget laktos som är ett stort plus. Vårt är det " 0-2 månader ", står att det går att använda redan från födslen. :)
Åh okej, jag få leta vidare då! Vågar inte riskera det.. Har läst att whiskas INTE ska ges till kaninungar.. Så jag fortsätter leta då ;)
Tack förresten! :)
Du råkar inte bo nära uppsala?
Har en stor burk med mjölkersättningspulver som bara står!
Från apoteket, KMR pulver heter det!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Åh, hur går det med de små? :) Har du några bilder? :)
#29 Okej, men försök leta i djuraffärer, dem brukar ju som sagt ha allt, Lycka till!
#31 Det går riktigt bra, dem bara trycker i sig maten morgon & kväll, börja även äta hö nu & även knäckebröd jag har i buren. :) Tänkte ta lite nya bilder på dem efter midsommarhelgen, då kan ni alla få se dem små sötnosarna.
30 # Tack! men jag bor ganska långt där ifrån :/ Vad är KRM förresten? :)
32# Tack! :D
Imorse när jag skulle kolla till alla ungar så låg alla döda utan Tjockisen i kullen, vet inte vad som har hänt.. :( Men hoppas på att denna lilla klara sig, är ju bara 30% chans att ungar överlever när man ger dem ersättning.
#34 Nej va tråkigt! :( Hoppas den sista klarar sig!
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
Men gud, vad tråkigt! :( Varför är det bara 30 % chans? :O
Lycka till med lillen!
#36 Det är 30% chans eftersom det inte finns något tjockare än kanin mammans mjölk. :/
Tack, gör allt för bebisen.
Det är märket på mjölkpulvret 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#39 Ååå vad söt, hoppas det går bra för den lille 
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
glöm inte massera magen så att den kissar och bajsar efter varje mål mat.kram o lycka till