Hjälp med att få upp hullet!
Behöver lite hjälp med att få upp hullet på min dvärgvädur.
Han är kräsen av sig, äter varken det ena eller andra.
Hö och halm tycker han inte om så mycket. (Har testat olika sorter).
Jag har prövat olika sorters pellets (har just nu carrier?!), Men han äter ändå inte mycket utav det. Han har "fri tillgång" i sin bur.
Han är även kräsen med grönsaker..
Kanske det beror på något annat? Vitaminbrist? fällning?
Tack på förhand!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hade samma problem med min hane för ett tag sedan, men jag lärde han att äta hö, med hjälp av hans favoritgodis Äpple!
Se här!
http://tesselituss.blogspot.com/2011/04/alskade-lilla-boss-vilka-framsteg-du.html
Han vägde vid detta i april endast ca 950 gr. Endast 2 veckor senare vägde han 1197 gr! Bara för atthan lärde sig äta hö!
Nu ligger han på stadiga 1300gr!
Så se till att den börjar äta hö, då det är huvudsaklig föda för kaninerna!
Kram /Tess
Problem med tänderna kanske? Har du kollat dem?
/ Emma
Kan det vara mask?
Annars som #2 säger tänder, och kolla gärna inne tänderna! hos vetrinären då..
Lycka te!
Tänderna är jättefina på honom :)
Om det skulle vara mask, så borde man se om det finns maskar i bajset eller runt analöppningen?
Missade nog även att säga att han är innekanin och springer runt mycket utanför buren :)
Prova att köpa hackad lusern finns å köpa i häst butiker, brukar uppskatas regält av kaniner. Tror djuraffärerna har lusern kuber. Prova att köpa "häst" hö och inte hö från djuraffären.
4 innetänderna med?
annars får du ta han till vetten så får dem undersöka honom om de finns nåt annat fel på honom.
Annars får du försöka mata han med massa havre å feta saker och som 5 säger.
ge han massa frukt å grönt med.
#5 har haft hästhö också ;) Har själv häst.
#6 Yes har kollat innetänderna också, han är duktig på att "gapa" när man ska kolla! Ser jättefina ut!
Men jag tänkte på det med mask, är det lätt att en innekanin som aldrig har vistats ute får mask? Är ju noga med att skölja och torka gräset noga innan han får det.
#7 du kan ju haft med dig det in på kläder m.m. Men han är nog bara en kräsen kanin. Hade förr en kräsen hane, han var jätte svår att få att äta han åt lotti äpple och morötter men den slutade dom plötsligt med.
du kan blanda i lite havre och mer korn, samt lussern i hans foder..
Om man har en kräsen kanin e det väl bäst att minimera valmöjligheterna, de fick jag som råd här inne när boss vägrade hö!
Annars blir de ju att han bara äter "godiset"
Jag tycker du skall linda in hans godis i höknippen så han måste ta höet för att få godiset.
De hjälpte min lilla kille! ;)
Kram /Tess
Ja havre och korn kan jag köpa från stallet, men har aldrig haft lussern så finns det i "småpack"?! har ju inte lust att köpa hem en säck på 20 kg till kaninen direkt :P
Tror också att han är mest kräsen, han fick precis 1 morot av mig men den har han inte rört :P Men tigga godis det gör han ;)
Du kan testa och köpa lite Rabbit royal, det är ett müsli baserat foder. Jag använder det till mina små. det kostar 300kr för 15kg, och det är värt varenda krona. Det brukar finnas i lösvickt med och brukar då ligga runt 20kr kg. Det liknar mer häst mat. Mina kaniner är jätte fina på det, och men ena hona är extremt kräsen, men hon älskar det.
11 vart kan man köpa det nånstans?
#12 jag köpte det på djurmagsinet i Borlänge, men skulle tro att grangården skulle ha det.. Googla på det..