Tappat päls på baktassarna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har en rexkanin som börjat tappat päls på undersidan av baktassarna. Har hört att det kan bero på för hårt underlag i buren. Har spån i större delen av buren och lite halm i hans "bodel" Har ganska tjockt med spån eftersom jag läst att dem kan tappa päls annars, så jag tycker inte att han borde göra de. Vet även att det kan bero på att dem trampar i avföring som fräter lite, men han är väldigt rumsren och gör sina behov på samma ställe och jag städar den ganska ofta så resten av buren håller han helt ren.
Men han har även fri tillgång till en Hage på gräsmattan på dagen som han i stort sett är i hela dagarna, tänkte om det kan vara för hårt där?
Vad kan man göra? har hört att det finns nån salva, men den kanske veterinären måste skriva ut. isåfall får jag ta honom till veterinär såklart :) tänkte bara kolla om det finns nåt man kan göra själv.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Det har hänt för mig med. Det jag gjorde var att röra runt i spånet en gång om dagen i en vecka. Sedan försvan det! :D Testa och se om det hjälper
Jo har också tänkt på de, eftersom jag märkt att spånet packar sig efter ett tag, brukar röra runt lite men kan bli bättre på de när jag tänker efter, ska testa. tack! :)
/Elin
#2 Hehe spån kan vara ganska dåligt ibland :O xD
Det kan bero på en del olika saker. Många kaniner får en liten (1cm i diameter) stor kal fläck på undersidan av baktarssarna, just längst bak där vår häl skulle suttit.
Som du säger kan det frätas av underlaget i buren, men då ska det verkligen va skitigt och så skitigt ska man inte ha i buren. Byter man regelbundet en gång i veckan (beror på hur mycket de bajsar såklart, men ca så ofta) så bör det inte bero på avföringen.
Och som #3 säger så finns det dåligt spån… Det kan skava eller så kanske?
Sen är det vanligt att kaniner tappar päls om de har nån slags ohyra , men det e mer på resten av kroppen.
Mitt tips? är att du börjar med att smöja det området där han har tappat päls(som kanske är lite rött och irriterat?) med idominsalva, sån vanlig man har till människor. Brukar funka bra för mig. Int eså mycket att det kletar till sig och kladdar i pälsen som sitter där, men så att huden inte torkar ut så bör pälsen återhämta sig om du håller rent, kanske byter spån eller så :)
(När du smörjt så ska han inte gå på spånet på en stund så att det inte fastnar i salvan)
Hoppas jag var till någon hjälp :)
#4 Tittade igår och det är precis som du säger där vår häl sitter. Det är knappt 1 cm så det är inte så farligt men lika bra att hitta orsaken innan det blir värre, om det blir värre.
Köper spån från en hästbutik och jag skulle inte tro att det skaver eller nåt då jag tycker att just de spånet är väldigt fint och inte alls lika grovt som spånet man har till hästar brukar va. Har börjat röra runt mer i spånet som Nicklasangora sa så det inte packas lika mycket.
Men jag har även läst nånstans att rexkaniner är extra känsliga med att få såna kala fläckar på tassarna och att dem inte ska gå utomhus så mycket pga det. Men det tycker jag bara låter hel fånigt, kanske att dem har lite tunnare päls men att låta honom sitta i buren mer pga det tänker jag då inte göra :) men det tror jag ingen annan gör heller som har rexar ;)
Tack för tipsen! :)
/Elin
Har en kastrerad hane här hemma som tappar päls på bakdelen och vid baktassarna, troligtvis är det pga fällning då pälsen han fäller är grå och hans riktiga färg är svart. Han har ingen kal fläck (vad jag sett hittils) men håller utkik..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com