Kanin i tonåren
Vill veta allt. Hur gamla brukar de vara, som yngst, när de kommer in i den? Hur brukar de bli? Hur ska man umgås med dom, ännu mer än innan eller mindre? Hur ofta går det över?
Min kanin är snart 4 månader gammal och har blivit både väldigt skygg och sprattlig, jag har rivsår över hela armarna och händerna efter att jag har hanterat henne. Hoppas så himla mycket på att hon kommer att lugna ner sig.
puttar upp! :)
Alla kaniner ändras inte vid tonåren. Jag brukar umgås med mina som vanligt, ändrar inte på någonting :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
det är otroligt olika, men du ska verkligen inte låta din kanin vara pga tonåren det är det sämsta man kan göra. utan hantera din kanin dagligen som du brukar göra är hon mer skygg den ena dagen så försök locka henne med något gott, att hantera behöver inte betyda att man bär upp kaninen utan man kan även kela med den i buren : )
kanske låta den vara ute och äta lite gräs och du kan ju plocka lite maskrosblad som du kan ge kanin under tiden som visar att du har något gott med dig :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Tack för svaren! Men är 3 månader, nästan 4, en vanlig ålder för en kanin att komma in i tonåren? Jag tycker det känns så ungt.
#2, Nej, det vet jag, har aldrig haft någon som kommit in i tonåren så att jag har märkt det tidigare. Därav alla frågor :)
#4 Nej närmare 6 -12 månaders ålder brukar det uppkomma om det ens gör det :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon kanske inte litar på dig och är rädd/osäker bara? Testa att umgås mycket med henne och låt henne tex få skutta fram till dig i rasthage eller dyl
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
De sk tonåren kan uppkomma så fort kaninen blir könsmogen, så det kan ske såpass tidigt som 3-4 månader.
Det varierar när de kommer in i den och när de kommer ur den.
Om de kommer in i den alls dvs.
Jag har enbart varit med om 1 enda kanin som kommit in i de sk tonåren (dvs fått problembeteenden).
Resterande har varit sig själva, dvs lika mysiga som alltid.
#7, Jag tvivlar på att det är för att hon inte litar på mig, jag spenderar flera timmar med henne varje dag (för det mesta sitter jag och pratar med henne framför buren eller så sitter jag med henne i hagen) och hon var inte så här tidigare.
Så antingen är det "tonåren", eller så har hon börjat att visa sitt rätta jag? Jag hoppas så himla mycket att det inte är det sistnämnda, vill verkligen att det ska gå över… Förståss! 
Men jag fortsätter jobba med henne och ger henne en massa gott så att hon förhoppningsvis börjar ta kontakt med mig igen.