Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1398 ggr
Shabby-Chic
0

kaninungar som dör efter leverans

Har nu haft två fall där kaninungar dött efter leverans, den ena blev dålig i magen innan den dog och den andra bara dog.

Nån som har några förslag på vad som kan ha gått fel?

Skräckscenariot är ju om det är coccoidos eller pastaurella, men då skulle ju fler kaninungar ha dött eller blivit sjuka (har sålt runt 20 kaninungar i år), och jag borde ju haft någon kanin som dött eller varit sjuk hos mig?

Har inte haft några sjuka ungar eller vuxna, och inga ungar över 3 dagars ålder som dött.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Troligast så har ungarna blivit sjuka i det nya hemmet. Kaniner är känsliga för drag, samt särskillt unga kaniner är känsliga för hastiga foderbyten. Om det är nya kaninägare så skulle det inte vara helt omöjligt att dom dött av omedveten felhantering. Att den andra bara dog, kan vara stress eller värmeslag. Det kan ju vara vadsom hällst. Du kan ju be dom göra en obduktion av ungarna som dog.

[Luppa]
0

När ungar blir dåliga i magen efter leverans så blinkar varningslampor för mig i alla fall.
Har skötselråden följts? Har ungen fått övergångsfodret, och har övergången till nytt foder skötts på rätt sätt?
Har ungen fått en massa gräs eller grönsaker som den inte är van vid?

Om det vore coccidios så borde du ha märkt något innan leverans. Blodiga diarréer, ungarna borde ha tappat hull över ryggen och svällt över magen, kanske varit lite hängiga.

Pasteurella och andra förkylningar är ju lite lurigare, inte säkert att kaninerna har symtom innan de får nedsatt immunförsvar och viruset/bakterierna tar över. Ofta i samband med flytt.

Svårt läge… Jag hade nog gett pengarna tillbaks eller en ny unge. För att slippa skitsnack, sura miner och annat som kan ge en dåligt rykte.

Nicklasangora
0

var dom vana vid gräs innan du sålde dom? Annars kan det vara det.

Linnet
0

Jag har garanti, om ungen dör av sjukdom inom 1 månad så erhålles en ny unge eller pengarna tillbaka, även 6 månaders garanti på dolda fel, ex. blev en unge som jag sålt förra sommaren förlamad i bakbenen vid ca 4-5 månader och sen repade den sig men efter ett tag hände samma sak igen och den dog, så dom har fått en ny unge nu. Har hänt ett par gånger att ungar har dött bara nån vecka efter flytt och då har dom fått en ny eller pengarna tillbaka.

Shabby-Chic
0

Skötselråd och övergångsfoder har skickats med, båda kaninerna som dött var sålda till kaninvana personer.

Ungarna var vana vid gräs.

Jag ger alltid pengarna tillbaka eller ny kanin om kaninen dör inom 14 dagar från leverans, så det är inte det som är problemet.

Ingen av de nya ägarna till ungarna som dött är vad jag vet sura eller missnöjda på mig, jag vill bara försöka komma fram till vad som kan ha gått fel så man kan till största mån undvika att det händer igen.

Jag vet att det naturligtvis är så att det händer att ungar dör, de är ju som sagt känsliga, men är det något jag kan göra för att minska risken vill jag så klart göra det.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!