Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2391 ggr
Evvi
0

Nyfödda kaninungar,hjälp?

Hej.nu är det så att vi har haft två kaniner,hane och hona.
Vilket som gått jätte bra ihop,och vi vet att det kunde bli så att honan vart gravid.Mamma och jag tänkte göra så att dom hade varsin bur men såklart går det inte att protestera mot pappa,han blir sur och startar upp ett jätte bråk..men jaja.
Vi har märkt att hon har blivit större och tyngre genm veckorna som gått.
Och igår morse när pappa var ut och var påväg att flytta kaninburen,så insåg pappa att det låg en liten unge där!
Och eftersom det var ute,på gräset och det var kallt så hade vi inget annat val än att fixa inneburen
och ta in honan och ungen.
Vilket som gick bra ett tag,fast jag började fundera på om hon matade den lilla.
Och sen när jag var dit och skulle ge henne mat så var ungen borta!
Antagligen har hon ätit upp den ''/
Och senare på natten så hörde jag ett ljud från buren och en liten unge som skrek,så jag smög fram och tittade,och då hade hon fött fler ungar.
probelmet var att jag tyckte jag såg 9st efter honvar klar,fast det kunde ha varit livmoderkakor också. och i morse så var det 6 st,en dog senare på kvällen idag..Så to gut den då hon inte såg.
Men nu är det så att två st ungar ligger på 2 helt olika ställen och de andra i en hög.Vill gå dit och lägga dom tillsammans,men vågar inte,sen eftersom en dog,så undrar jag om hon värkligen matar dom? vill inte börja mata dom om hon gör det heller.Sen eftersom hon bet ihjäl en unge igår så vill jag inte titta på magarna heller,för dt står att man ska kolla om magarna är runda,för om de är så har de fått mat.Men är ju rädd att hon ska bita hjäl dom om jag kollar,hon har än inte gjort det ..för jag har inte direkt rört dom.Men vågar jag? tänk om hon får panik eller blir rädd för något också,så hon äter upp dom för att skydda dom? Jag är helt förvirrad :S
Hjälp?

denice95
0

Du kan ju dränka händerna i honans piss om du ska röra ungarna, så hamnar det inte människodoft i boet. En kaninhona diar bara sina ungar ca 2 ggr om dagen och ungefär 5 minuter varje gång, och det är för att dom typ inte ska visa att dom har ungar, så inte rovdjur tar dom (alltså av ren instinkt)

Men hoppas det går bra med ungarna

Linnet
0

DU bör ju flytta ungarna så dom ligger tillsammans, har hon inte gjort nåt bo?

Arrowhead
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var det din pappa som inte ville sära på dom? Och varför isåfall ? :S

Evvi
0

Nej det har hon inte tyvärr,ja jag försöker att lägga ihop dem,men det är svårt att få bort min lukt osv.försöker lixom gegga in handen i henens avföring och spån,klappar henne också.

Men jag tycker att det luktar lite mig endå,så vågar inte flytta ungarna utifall hon stöter bort dom eller biter ihjäl dom.

+ att dessa ungar kryper sin väg också för att försöka få tag i mamman för de vill dia eller något,så då hamnar de oftast på andra ställen.Sedan vet jag ite heller om de får mat av mamman,men får ju inte mata ungarna med sånt där ersättnings grej,för min pappa.Han tror alltid att han bestämmer,om ni kände min pappa så skulle ni förstå vad jag menar att man måste göra som han säger,jag lovar!

Han blir fruktansvärd annars.Jag har hamnat på BUP många ggr för han säger att jag har problem bara för att jag trotsar emot honom ibland.

Jaja ska nog inte prata så mkt om honom.

Men än så länge har ungarna klarat sig,men vet ju inte vad som kan hända än så länge. ''/

Evvi
0

japp det var min pappa,vet faktiskt inte varför..

Han trodde honan var steril eftersom vi skaffade dom förra sommaren och hade inte fått några ungar,så han sa att det säkert inte skulle bli.

Så dessa ungar kom ju helt plötsligt som en överraskning.

Men det håller oss inte borta från att behålla dom och försöka se till så att inte mamman bli stressad eller irriterad,så att dom klarar sig.

Linnet
0

Har inte honan boat, så måste man ju göra det åt henne, plocka päls från magen, så att ungarna får värme. Eftersom det är hennes första kull, så vet hon antagligen inte hur hon ska göra och har hon inte gjort nåt bo, så är väl risken stor att hon inte matar dom heller.

Det är inga problem att röra i ungarna, gnugga lite i hennes päls bara, men eftersom dom kryper omkring och hon inte har gjort nåt bo, så tror jag tyvärr inte det är så stor chans att dom klarar sig. Anledningen till att dom kryper omkring är ju att dom inte har nåt bo, kaninungar i ett bo ligger där stilla dom första veckorna. Stödmatning är ingen ide med så små ungar, så det behöver du inte ens fundera på.

[h-malm]
0

#6 Stödmatning är svårt men kan funka! En av mina hanar här hemma är uppföd med nappflaska, hans mamma dog när han var två dygn. 2 av 3 ungar klarade sig ;) Han är nu 6 år och mår prima!

Emelie
0

Du bör absolut inte ha honan och hanen tillsammans mer efter detta. Man kan likna det vi djurplågeri att ha hona och hane tillsammans eftersom det är en enorm stress för båda parter.

Honan mår heller inte bra av att få kull efter kull, då det sliter otroligt på henne. Så även om din pappa vill besämma så förklara att dessa två kaniner absolut inte bör fortsätta bo tillsammans i fortsättningen. Om han inte lyssnar - visa honom den här tråden!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Evvi
0

Tack för hjälen! uppskattar dt värkligen.

Ja,min mamma och jag har nu förklarat för pappa att de inte ska bo tillsammans,utan bo i varsin bur,så nu har vi skaffat 2st uteburar.

Visade mamma tråden eftersom pappa ej ville,så hon förklarade för honom.Lika så,så började jag fixa ett bo,då mamman såg på.Så nu tror jag hon vet att hon ska se till att de ligger tryggt,så hon bäddar ner dom och håller på,dessutom så fick jag henne till att lägga sig vid ungarna,en stund så de fick mat,för de var magra,och nu så går hon dit av sig själv och matar,så nu är ungarna runt 3 dagar gammla.Och mår bra,dock så är det bara 2st som är rund om magen,den ena är lite halv smal undrar om den kommer klara sig, 2st dog igår..synd nog,Honan råkade stå på ena ungen medans hon åt hö,så den kvävdes. Men hoppas på att de som är kvar kommer överleva,hon värkar då kunna ta hand om dom nu. :)

dermot
0

#9 Vad bra att allt ordna sig!

Lycka till! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

imsuchadiva
0

Hur gammal är honan?

Emelie
0

#9 Det du kan göra om du vill vara säker på att ungarna får i sig den mjölken de ska är att lägga honan på rygg i ditt knä och låta ungarna dia från hennes spenar.

#11 Honan måste vara över ett år gammal eftersom hanen och honan bott tillsammans så länge innan det blev några ungar.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

moonii
0

Själv håller jag bara upp frambenen på min hona och håller i ungen med ena handen, eftersom min kanin ogillar att ligga på rygg och försöker sprattla iväg. TS kan ju testa båda metoderna och se vad som funkar bäst, bara ett tips?! :)