Hur länge går era dräkiga honor?
Hur länge går era dräktiga honor ?
Min kanin är inne på dag 29 och det är en väldig lång väntan:P vet att dom kan få ungar från 28-34 dagen.
Hur länge går era honor inann dom föds? är det på vanligare på natten eller på dagen?
Majoriteten av mina honor får på dag 31, och oftast tidigt på morgonen. Några brukar dock föda på eftermiddagen.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Har endast tagit kull på en av mina nuvarande honor hittils, och hon fick sina på dag 31, mellan 16.45-17.00.
Mina honor går vanligtvis till dag 30, förutom nuvarande honan som går till dag 31-32.
Det är lite blandat när på dygnet, allt ifrån förmiddag till natt.
Okej jag tror hon får dom i natt. Hon är inte så pig längre och sover precis hela tiden.
Min kaninhona jag hade födde alltid på natten/morgonkvisten och runt dag 31 :)
Mina honor har gått till dag 30-32. Båda fick på kvällen/natten.
mina brukar få på dag 30 och 31, oftast på morgonen, men sist fick min hona kl 15:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Har bara fått en kull. Den kom på natten och hon gick 29 dagar.

Nästan alltid på dag 30 eller 31, nån enstaka gång på dag 32.
Hon har ennu inte fått sina kaninungar :( det är hennes första kull så kan hon gå länge med dom då? Hon är på dag 33.Hon vilar mycke.Och dricker en hel del men det kanske bara för det är minusgrader ute? Hon är en ute kanin.
En till fråga sen när dom har fötts och doms päls är färdigutveklad hur länge tar det sen inann dom får vinterpälsen?

Är du säker på att hon är dräktig då? Dom brukar ju inte vara så parningsvilliga den här tiden på året. Det brukar inte vara nån skillnad på dräktighetslängd för att det är första kullen, har aldrig haft nån som fått senare än dag 32.
Jag skulle aldrig ta en kull ute den här tiden på året, risken är ju stor att ungarna fryser ihjäl. Honan kanske inte gör ett tillräckligt bra bo, vilket är ganska vanligt vid första kullen.
Ungar som föds hos mig i slutet på augusti brukar jag inte sälja som utekaniner för att dom inte hinner få vinterpäls.
Hon är dräktig för han känt 2 styckna :)
Men vi har insolerat så mycke som det går och lagt plast och filtar över "fönstret"
Jag trodde också att jag känt ungarna, men hon var ändå tom :P De är svårt om man inte är erfaren att känna ungar.

Jo det är svårt att känna, men när det är bara några dagar kvar brukar man kunna känna rörelser, men vet man inte hur det ska kännas så kan man lika gärna förväxla det med tarmrörelser.
Men hon går inte tom för några dagar sen så kände jag doms rörelse hur dom va inne i magen.Det kändes typ som handen tyngdes ner i några sekunder :) jätte gulligt
31-32 dagar oftast.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#15 precis så kände jag med, men de kom aldrig några ungar :P
Men hon har också gått upp mycke i vikt
De gör de även vid skendräktighet, så de är bara vänta och se ;)
okej
Fortförande inga kaninbebisar.Men jag vet att dom kommer komma för jag känner dom och dom rör på sig så det är bra!
Nu är hon dag 36. Läste en som fick sin på 39dagen och då hade dom päls och efter vecka så öpnnade dom ögonen.
Linda rosing ska få barn nu eller hon är på bb står det på hennes blogg.Har bestämt att min kanin ska få ungar samma dag som hennes bebis ;) Så man få se ;)

Ja det är bara att vänta och se, fast det låter lite konstigt att hon skulle vara på dag 36, så länge har jag aldrig hört att nån hona gått. Du är helt säker på parningsdag då?
Japp hon blev parad 1november.

OK, dag 35 i går då och dag 36 i dag blir det väl.

Hade en hona som födde på dag 37 och 38. 3 dödfödda ungar som jag på dag 36 kände rörelser från..
Hoppas din hona kan få ut ungarna själv.

De flesta har gått 31 dagar. Om de har många ungar så brukar de få på dag 30 och färre ungar dag 32. Fantasy fick sin kull dag 33, och då blev det bara en unge.

#25 Jo det är väl så när dom går för länge att det är nåt som är fel och då är ungarna ofta döda. Hade en gång en hona, det var för jättelänge sen och den första kullen vi hade, hon fick i alla fall 3 levande ungar och vi trodde det var bra med det. Men tre dagar senare kom det tre till men dom var döda.
Vet också en hona som gick över tiden, tyvärr slutade de inte lika lyckligt där… Både honan och ungarna dog.

Hur går det??
Jag tror hon tyvär inte får några kaninungar,
Ska para henne igen den sissta januari istället för då får hon dom början av februari och hon blir 1år 24mars

#30 Misstänkte nästan det, om man inte vet hur fosterrörelserna känns kan man mycket väl förväxla det med tarmrörelser.
Mycket bättre tid att para i slutet på januari, fast det är inte alltid dom är parningsvilliga då, så man kan få prova många gånger. Man ser ju ganska direkt om honan är parningsvillig, annars är det ingen ide att ha dom tillsammans, utan då tar man bort hanen och försöker en annan dag.
Ingen fara med åldern heller, det sägs ofta att honan ska vara max ett år, men det är ingen fara att para äldre honor, jag har parat honor som varit över två år när dom fått sin första kull och det har aldrig varit några problem, bara honan är i bra kondition.

Min hona fick sina ungar efter 5 veckor (!) när hon hade gått över 4 dagar såklart var jag jättejätte rädd tills en uppfödare sa till mig att efter hanen har parat honan kan det ta upptill 2 veckor innan det "tar" sig! Så troligtvis så tog det sig en vecka efter PARNING för min hona, för hon födde 3 jättefina bebisar. Man kan nog aldrig vara riktigt säker på vilken dag dom ska födas.. :s
Finns det någon som har haft en kanin som boade i sista sekunden? Min kanin är på dag 30 men har inte boat än.. Hon visar alla tecken på att hon är dräktig, hon ligger ner hela dagarna (dom sista 3 - 4 dagar), och har svårt att hålla sig med att kissa. Men som sagt, hon har inte boat än :S
Min kompis kanin är på dag 34 nu och har gjort ett jätte fint bo med päls för några dagar sen, men det kommer inga ungar där heller…
mina boar i stort sett alltid minuterna innan födsel.
Solbackens kaniner
Oj, okej :O
Efter hur många dagar brukar dina boa, och gör dom det på naten eller dagen? :) Har det något samband?
Min är förresten hermelin, brukar dom gå längre eller kortare än andra kaniner? Eller är det helt individuellt?
Alla kaniner går ungrfär lika länge dvs runt 28-33 dagar men annars är det individuellt från kanin till kanin.
Mina boar också minuterna innan dom föder!
Har aldrig haft någon som boat någon/några dagar innan!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Okej tack :) En dum fråga kanske.. men låter det när dom föder? Jag har min dräktiga kanin på rummet och undrar om jag skulle vakna? För jag vaknar ganska lätt :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här har du en video på två födslar. Båda honorna boade med halm och päls minutrarna innan. Har varit med vid många födslar, två gånger har det hänt att honorna har skrikit till när första ungen kom(båda var förstagångshonor), annars är det väldigt tyst. Ungarna brukar pipa när de har kommit ut och blir tvättade.
Solbackens kaniner
Åååååh, tack så mycket! Det var precis vad jag behövde ;D
Idag, efter 32 dygn så födde min hermelin kanin 5 stycken småttingar! :D Jag är superglad, fick även höra allting men hörde inget pipande.. Men alla lever och mår bra, förutom 1 som andades lite konstigt… så jag hoppas han överlever..!
Vanligtvis dag 30, men har varit med om både 29 och 35 =). Grattis till de små!
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Oj 35? :O Shit xD Tack! :D Dom är supersöta :D
#43 tycker att den där ser ut att va ca 4-5 dagar ^^
Jag håller med dig Emelie. ;)
// Rosetta :)<3
Haha oj, den föddes igår xD Fast honan var dräktig i 32 dagar, kanske därför? :) Fast.. det var en hermelin, dessutom första gången och hon fick 5 stycken, Lite konstigt att dom ser så utvecklad ut tycker jag ^^ Dom är ganska stora och jämnstora också :)
Dina bilder var iallafall väldigt söta! ^^
#43 om dom ligger länge i magen hinner dom börja få hår :-). Ju tidigare de föds ju mindre hår och tunnare hud. En treveckors unge är nästan färdigvuxen men med xtremt tunn hud. Sista veckan får de tjockare hud och utvecklar lungorna färdigt för att vara redo för ett liv i luft :-).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jahaa okej! Tack! :)
Vilken färg? tycker ni den ser ut att vara? :) Jag kan inte vänta tills jag får se Vilken färg? dom får! :)
#50 dem ser ut att vara viltgrå :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#50 aa, håller med:)
#50 2 stycken är viltgråa, 2 stycken antagligen chinchilla :D 1 chinchilla dog igår :'(
Min hona fick ungar igår mellan klockan 11.00-12.00 på dag 32, resultatet blev 4 småttingar :)
#54 Aww, grattis!! :D
#53 Åh, vad synd :(
#55 Man tackar! :)