Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 664 ggr
[Majasmamma]
0

Ang uppfödning och h-bevis...

Nu får ni stå ut med många lite dumma frågor från mig idag… :oP

Jag har ju då lite drömmar/planer om att starta upp en liten hobbyuppfödning framöver, och nu undrar jag rent praktiskt hur det fungerar. Jag kommer inte att i första hand satsa på "utställningskaniner" utan mera goa kelisar.

Måste man registrera sig/uppfödarnamnet på en gång? Jag tänker just om man startar upp en hemsida med uppfödarnamnet i och kanske vill döpa ungarna till namn med uppfödarnamnet i tex.

Får man som vanlig hobby-/amatöruppfödare skriva ut härstamningsbevis för sina ungar, eller krävs det att man har en registrerad uppfödning? 

Hoppas att ni inte tycker att jag är alltför korkad nu… Har letat på SKAF bla men inte riktigt hittat svar på mina frågor.

[sstorm]
0

Du får inte registrera ditt kaningårdnamn om du inte bedrivit seriös Avel och ställt ut i minst 3 år samt att du fyllt 18 år.

[Majasmamma]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, tack! Men då får jag så att säga "döpa" min uppfödning till i princip vad jag vill så länge?

Det är lite svårt att förklara vad jag menar… Hoppas att ni förstår.

[sstorm]
0

#2 Ja, men inte till något registrerat namn, och jag tror inte de blir populärt om du "snor" någon annans namn ;)

[Majasmamma]
0

#3 Nej såklart!Skrattande Hittar man någon förteckning över registrerade uppfödarnamn på SKAFs hemsida?

Sussii92
0

#2 Försök kom på några namn du gillar och gå sedan in på SKAFs hemsida och under "kaningårdar" och klicka sedan på "registerade kaningårdar" där finns de som är registrerade i skaf :) Sedan finns det kaningårdar som är registrerade i skhrf och blir inte så populärt om man tar deras heller. Glöm inte att söka t.ex. *** kaniner eller *** kaninuppfödning på google för att se att det inte redan finns någon som jobbar med att registrera just det namnet :) Hittar du inga träffar på de ställena jag skrev ovan är det inga problem att använda namnet dock är många namn redan tagna så det är inte helt enkelt :P

[Majasmamma]
0

#5 Toppen! Ska göra så!

proxima
0

Glöm inte att kolla SKHRFs gårdsnamnsregister också, kaninhopparna har en egen förening med egna reggade gårdsnamn :) Lycka till!

Marabou_Lover
0

Lycka till med uppfödningen!

[Majasmamma]
0

Tack snälla ni!!