Hur lösa bur med kompostgaller?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej allihopa, vad länge sedan det var jag var inne här!
Iallafall, de flesta av er har säkert redan sett min tråd "(K) Kaninhona", och nu behöver jag lite praktisk hjälp angående min bur.
Jag har en innebur som mäter ca L120xB60xH55 vilket gör att jag inte kan ha en ras större än någon av dvärgraserna. Dock har jag fyra stycken kompostgaller till en Hage vilket lite mer än fördubblar burens storlek. Hagen får min kanin fri tillgång till när jag, eller någon annan i min familj, är hemma. Nu tänkte jag fråga er om ni har någon praktisk lösning till att låta kaninen ha fri tillgång till hagen 24/7?
Kan tilläggas att min kanin är duktig på att smita. Han brukar till exempel hoppa upp på huset vi har i hagen, för att sedan hoppa upp på burtaket och sedan över gallret. Det är ett stort problem om vi inte är hemma och han får vara i hagen! Vi kan inte göra ett tak till exempel då jag i sådana fall inte kan komma till buren då den står mot väggen.
Ursäkta min mycket dåliga förklaring, är det alldeles för oklart kan jag definitivt skaffa bilder!
Tack på förhand.
Vänliga Hälsningar Lina
Åh, kan passa på att fråga hur jag ska lösa ännu ett problem.
Min lillkille kastrerades i oktober, han skulle fylla ett år i mars, och var vid kastreringen cirka 7 månader. Sedan dess har hans beteende förändrats helt. Förut var han en mysunge, ingen som satt i knät men som kunde ligga bredvid en i gräset hur länge som helst och bara gosa. Han kastrerades eftersom han skulle få en kompis, var det tänkt. Iallafall, innan kastreringen var han nästan helt rumsren, och vi behövde inte städa buren mer än att såklart tömma toan varje dag och storstäda en gång i månaden kanske. Efteråt, när han piggat på sig efter operationen, är han helt annorlunda. Han river ut allt hö i höhäcken över hela burgolvet, och håller sig verkligen inte till lådan utan gör det överallt vilket ger en mycket otrevlig lukt efter bara ett par timmar efter städningen. Det gör att jag måste städa hela buren nästan varje dag och att hans tassar inte mår så bra. Jag vet inte vad det är med honom!
Han är inte det minsta gosig längre, orkar med en klapp kanske, innan han springer iväg eller börjar bitas. Är det inte vanligare att kaninen ska bli lugnare efter kastrering?
Han är ca 1 år och 1,5 månad nu.
Vänliga Hälsningar Lina
Ja , Gärna bild så man förstår lättare 
#2 Absolut, kommer snart. :)
Vänliga Hälsningar Lina
Sådär då (ignorera min stökigt hylla. xD).
Det har alltså gått två dagar sen jag städade allting.
Vänliga Hälsningar Lina
Hm, jag själv skulle lagt tak och sedan tagit av taket när jag skulle vilja komma åt buren. Men du kunde lagt såna träklämmor som håller fast taket, vilket gör att taket är lätt att ta av och på
(Tak av kompostgaller då) Fast annars kan du ju bara ta ut ''huset'' i hagen så han inte kan hoppa upp på buren ?
eller lägga någon form av galler på burens framsida så han inte kan komma upp på taket ? Typ du fäster galler/nät på framsidan på burens ovansida så det blir högre så han inte kan hoppa upp där hehe