Hur undvika kaninungars död?
Imorse hittade jag en kaninunge död :'( Nu är det 4 levande kvar och jag vill veta vad jag kan göra för att undvika att dom också dör. Bör jag stödmata? Det är hermelinbebisar. Jag förstår inte varför den dog, för när jag kollade igår på eftermiddagen så mådde dom bra allihopa.. Han låg dock djupt ner och jag hittade den inte först.. Kan den ha kvävts? Han hade fortfarande mjölk runt munnen, men det såg ut som att han inte kunde öppna munnen helt. Eller brukar det se ut så? Bör jag stödmata? Vad ska jag göra för att undvika döden för dom andra 4? Dom är nu 2 dygn gamla..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ifall den låg djupt ner så kanske den hade försökt att gräva lite och sedan fastnat, det hände med en av min kaninunge´s syskon, den låg nergrävd i ett hörn och den hade fastnat…

Nej du ska inte stödmata, det är i princip omöjligt med så små ungar och risken är stor att dom får mat i lungorna och lunginflammation. Att nån enstaka unge dör händer ibland.
Okej, tack. Vi köpte mat och spruta osv. förut ifall att. Men vad ska jag göra istället? Finns det någonting jag kan göra överhuvudtaget? Kan jag ta bort lite halm? Eller typ.. nåt annat? Kan jag ge min hona vitaminer eller liknande för att chansen är större att dom överlever då? Anything? Jag ger honan nu 50 % kornkross, och 50 % Carrier foder. Fri tillgång på detta. Samt fri tillgång på hö, och gräs varje dag. Finns det något extra jag kan ge henne? Tacksam för svar! Jag gör vad som helst för att dom ska överleva..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta det lugnt, det händer, som sagt, ibland att ungar dör, dom kan hamna utanför boet & frysa ihjäl, eller i princip vad som helst.
Låt mamman ta hand om dem, hon vet vad som är bäst.
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
Hur gamla var ungarna? Du är säker påa tt den som dog inte var en mupp?
Okej tack. Ungarna är nu 2 dygn gamla, men väldigt utvecklad för sin ålder. 2 stycken fick redan päls igår. Nej, ingen mupp, de ser likadana ut allihopa och lika stora.. Dock såg det ut som den inte kunde öppna munnen, men det ser nog ut så på alla..

Har mamman boat ordentligt och alla ungarna ligger i boet, så sköter hon om dom och ger dom mat, så du behöver nog inte alls oroa dig.