Gör min säng till sitt revir
Nu har min tvååriga hona börjat ta över min säng till sitt revir tror jag. Hon och hankompisen är så gott som frigående i lägenheten och nu verkar hon tro att sängen tillhör henne. Hon försöker bygga något slags bo där, gräver, river och biter i sängkläderna och blir ibland irriterad på att jag är där. Vill inte bli arg på henne för tänker att det gör ju ingen skillnad, men vet inte hur jag ska lösa situationen. Det blir ju jobbigt om hon tycker att jag inkräktar på hennes område när jag sover i min egen säng. Och hon har varit på mig lite och nafsat på fingrarna när jag varit där och försökte stoppa henne från att gräva och riva sönder påslakanet. tips? på hur jag ska göra?
ps. hon är inte kastrerad och jag har haft henne i ca 2,5 vecka. Har tidigare inte varit frigående.
Mitt enda tips? är att du låter henne gå i en bur i en eller ett par veckor, så hon får vänja sig in det till sitt revir.
Eller så försöker du vara i sängen mer och visar henne att det där är ditt revir och lyfter bort henne när hon hoppar upp.
Att hon inte är kastrerad kan ju göra så att hennes revirbenägenhet blir större och många honor har en tendens att skydda sitt revir mer, mest när de är brunstiga.
Okej.. Men känns så ledsamt att stänga in henne i bur… Har tidigare delat av rummet när jag inte varit hemma så de inte har haft tillgång till sängen men tillslut lärde de sig hoppa över kompostgallret på något vis så nu tänker jag att de kan vara helt fria. Men då blev det mer problem med det här revirtänket… Tror du att det bara kommer att bli mer och mer hennes revir annars om jag bara låter henne vara?
Alltså hon kan vara i jobbigaste brunst men eftersom hon är två år så borde den vara över, dock beror det helt på hur revirbenägen hon är vissa honor skyddar sitt bo mer än andra. Om du inte vill stänga in henne försök att lyfta ner henne när hon är där uppe, det kan funka eller spruta vatten med en flaska så det gör att hon obehag att vara i sängen, tror dock inte att det finns något sätt att få henne att vara i sängen med dig om hon inte hittar ett nytt revir åt sig själv först.
Eller så trycker du ner hennes huvud lätt - då hon blir arg när du "inkräktar" - så hon sitter fast men absolut inte så att hon gör illa sig, många dock gillar inte det sättet men jag var desperat när min lilla kanin bet sönder min soffa, visst kan hon tugga på den ibland men hon vet att hon gör fel så hon är försiktig vilket är en början.
Om inget funkar eller om du inte vill prova vissa saker så hoppas jag att någon annan kommer med förslag, effektivast tror jag ändå att du stänger in henne så hon får bygga upp sitt revir i en vecka eller två och ta bara ut henne i två-tre timmars intervaller två gånger om dagen, viktigast då hon sover på dagen och natten så får hon vara inne i buren.
Notera att alla dessa saker är bara idéer, jag har tyvärr inte varit med om det då jag är inne på min första kanin, även fast hon kan vara destruktiv och bitit upp nästan hela min soffa och två headset kablar, samt annat smått o gått så har hon aldrig varit aggresiv, förutom när jag klipper hennes klor.
För en liten stund sen så bet hon min pojkvän i handen när vi låg i sängen, och strax efter att han gått så kom hon tillbaka och bet ett ordentligt tag i min knoge. Man blir ju så arg och ledsen på henne :( Hon är för kvick så jag hinner inte lyfta bort henne men jag föser henne liksom bort från sängen. Men det som känns jobbigt är att jag vill ju inte att hon ska bli rädd för mig. De har ju inte bott här så länge och jag vill inte att hon ska tycka att jag är dum och läskig. Överväger kastrering nu. Hjälper det mot sånt här? Känns hemskt att jag ska kastrera henne för att jag inte pallar hennes beteende, men å andra sidan är ju alternativet att hon och kaninkompisen får vara instängda i buren mer eftersom jag inte kan dela en lägenhet med en kanin jag måste ha konstans revirkamp med. Och jag vill ju att de ska vara frigående. Buuhu. Jag kanske gjorde helt fel från början :(

Ja så där kan du ju inte ha det, bitas ska dom ju defenitivt inte göra, inte ens i sitt revir, men vissa kaniner är ju mer revirvaktande, jag tycker att du ändå måste låta henne få ett eget revir i en bur, fast det kan ju också bli problem om man ska ha två kaniner i samma bur. Eller begränsa utrymmet där dom är, så att hon inte kan vara i sängen.
Ja buren är lite liten känner jag för att jag ska vilja stänga in dem där. Men får väl avgränsa från sängen igen kanske då. Hade så förut, men de lyckades ta sig över gallret på något sätt så då lät jag det bara vara öppet. Men det var ju ingen bra idé uppenbarligen.. :( Så får göra nytt försök med det.